کد خبر: ۹۶۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۸۰

سرطان داریم، نه «سونامی سرطان»!

 دبیر چهاردهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران گفت: مردم باید بدانند ریسک مؤلفه‌هایی مانند سیگار، قلیان، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و چربی، استرس و استفاده از غذاهای آماده، مؤثرترین عوامل در ابتلا به سرطان است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، محمد اللهیاری گفت: مردم باید بدانند ریسک مؤلفه‌هایی مانند سیگار، قلیان، مصرف بیش از حد گوشت قرمز و چربی، استرس و استفاده از غذاهای آماده، مؤثرترین عوامل در ابتلا به سرطان به شمار می روند.

دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان تاکید کرد: مصرف مرتب و فراوان میوه، حبوبات، نانهای سبوس دار و سبزیجات، کاهش مصرف سرخ کردنی ها، چربی و گوشت قرمز، روی آوری به  ورزش و تحرک کافی از عواملی هستند که در پیشگیری از سرطان مؤثرند.

  سرطان خطرناک زنانه

این فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه نسبت ابتلا به سرطان پستان در مردان نسبت به زنان یک به100 است، اضافه کرد: هم مردان و هم زنان باید مراقب نشانه های این بیماری باشند، چون این سرطان در صورت تشخیص در مراحل اولیه می تواند درمان شده و بیمار به راحتی به زندگی عادی برگردد.

به گفته وی، علایم هشداردهنده این سرطان ؛ وجود توده در بافت نرم پستان، ترشح از نوک پستان بخصوص اگر خونی باشد، تقارن نداشتن هر دو عضو، تورم بافت، زخمی شدن و قرمزی پوست پستان است که برای بررسی خوش خیم بودن یا ایجاد سرطان باید فوری به پزشک مراجعه کرد. وی در این باره تأکید کرد: باید کار بیماریابی از سن 40 سالگی شروع شود و همه افراد از سن 50 سالگی به بعد هر دو سال یک بار «ماموگرافی» سالانه انجام دهند.

  سرطان معده؛ شایع‌ترین درگیری آقایان

اللهیاری با بیان اینکه شایعترین سرطانها در آقایان سرطان معده است‌، خاطرنشان کرد: بی‌اشتهایی و ‌کاهش وزن غیرقابل توجیه‌، دل‌درد یعنی فرد بخصوص افراد مسن احساس نفخ و سوزش داشته باشند، سوء هاضمه، دفع مدفوع سیاه رنگ و استفراغ خونی علایم هشداردهنده در این سرطان است.

دبیر اجرایی چهاردهمین کنگره سراسری انجمن مدیکال انکولوژی و هماتولوژی ایران و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان با تأکید بر اینکه چیزی به نام «سونامی سرطان» نداریم، درباره مشکل‌سازترین نوع سرطان برای  بیماران گفت: کشنده‌ترین سرطانهای کشور، سرطان ریه و معده است که علایم سرطان ریه سرفه‌های طولانی‌مدت و قطع نشدنی -که علتی برای آن پیدا نشده باشد- کاهش وزن، ‌خشونت و دو رگه شدن صدا و وجود خلط خونی در ترشحات حلقی است.

وی ادامه داد: احساس بغض و گیر کردن غذا در گلو از نشانه های هشدار دهنده احتمال ابتلا به سرطانهای مری و قسمت فوقانی معده است و دفع خون از مدفوع، تغییر اجابت مزاج و درد شکمی که طول کشیده باشد، از علایم سرطان روده بزرگ است.

اللهیاری درباره سرطان خون نیز اظهار داشت: تبهای طولانی‌مدت بخصوص اگر در شب و همراه با تعریق باشد، احساس خستگی، ضعف و کسالت، بزرگ شدن غدد لنفاوی، اختلال در فعالیتهای عادی فرد، رنگ پریدگی، کبودی پوست و خونریزی غیر عادی از لثه - بدون عفونت لثه - از علایم این سرطان کشنده است.

چهاردهمین کنگره انکولوژی و هماتولوژی و کنفرانس سالانه پرستاری سرطان، با حضور 600 نفر از پزشکان، پژوهشگران حوزه پزشکی و پرستاران در روزهای 22 تا 24 مه ماه امسال در مشهد مقدس برگزار می شود.

*قدس آنلاین