کد خبر: ۹۶۵۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۶۳
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

حذف دو میلیون یارانه‌بگیر تا پایان ماه

 وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی از حذف دو میلیون یارانه‌بگیر در ماه جاری خبر داد و گفت:‌ با حذفیاتی که در این ماه صورت می‌گیرد تعداد حذف شدگان یارانه به دو میلیون نفر می‌رسد که این تعداد آرام و بدون تنش حذف شده‌اند؛ البته در این مسیر اعتراضاتی هم وجود دارد که به آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، علی ربیعی در مراسم تودیع محمدرضا موالی زاده، معاون سابق و معارفه محمدمهدی حیدریان، معاون جدید فرهنگی این وزارتخانه،‌ افزود: متأسفانه فرهنگ غلطی وجود دارد که برخی یارانه را پول امام زمان فرض کرده و فراموش کرده‌اند یارانه برای نیازمندان است.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید در این حوزه با ما همکاری کنند تا بتوانیم این فرهنگ غلط را در جامعه اصلاح کنیم؛ در حال حاضر اقدامات مناسبی را در خصوص اصلاح برخی اشتباهات گذشته انجام داده‌ایم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه با تأکید بر آنکه در پرداخت یارانه‌ها باید به سمت اجرای قانون و واقعی شدن آن‌ها پیش برویم گفت: یارانه‌ها باید به سمت افراد بازمانده از تحصیل، دارای سوءتغذیه، مناطق محروم، کمتر برخوردار، نیازمند و... سرازیر شود.

ربیعی در ادامه ضمن بیان آنکه جامعه توسعه یافته جامعه‌ای نیست که تلی از طلا داشته باشد بلکه جامعه‌ای است که دارای رضایت است، افزود: متأسفانه امروزه سبک‌های مصرفی در جامعه در حال ترویج هستند به طوری که هر گاه کسی برند نپوشد خجالت می‌کشد اما در واقع جامعه باید به سمتی پیش برود که فردی که کالای ایرانی مصرف نمی‌کند، خجالت زده باشد.

میزان اعتماد به دولت افزایش یافته

وی همچنین باتأکید بر آنکه جامعه نیازمند نشاط اجتماعی است، گفت: باید اعتماد مردم به خانواده، دولت و یکدیگر را افزایش بدهیم؛ خوشبختانه در نظرسنجی‌های صورت گرفته میزان اعتماد به دولت در چند وقت اخیر نه تنها کاهش نیافته بلکه سیر صعودی داشته است.

برخی گمان می‌کنند اموال تأمین اجتماعی بی‌صاحب است

وی درباره رشد فرهنگ حق‌الناس در جامعه نیز اظهار کرد: نمی‌دانم چطور برخی به خود اجازه می‌دهند که به سمت اموال دولتی چون صندوق‌ها و تأمین اجتماعی بروند. برخی گمان می‌کنند که اموال صندوق‌ها و تأمین اجتماعی بی‌صاحب است در حالی که این اموال برای کسانی است که صدایشان به گوش کسی نمی‌رسد و زبان‌شان کوتاه است. در چنین شرایطی باید این فرهنگ در جامعه ترویج یابد که هر گاه کسی به سمت مال بهزیستی و حق‌الناس برود، تنش بلرزد.

مسکن مهر روزی مخروبه می‌شود

به گزارش ایسنا، ربیعی گفت: تردید ندارم به علت آنکه در ساخت مسکن مهر پیوست فرهنگی لحاظ نشد و حتی معماری ایرانی نیز در آن وجود ندارد، روزی تبدیل به مخروبه خواهد شد و این گونه اقدامات تنها هدر دادن پول است.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم جامعه‌ای رو به جلو داشته باشیم باید در حوزه فرهنگ اقدامات زیادی را به انجام برسانیم زیرا فرهنگ نقش بی‌بدیل در توسعه داشته و همه مطالعات جهانی نیز بر نقش آن در تحول اجتماعی و توسعه تأکید دارند و حتی تجربیات شخصی در فرهنگ‌های مختلف نیز در توسعه تأثیرگذار است.

وی ضمن بیان آنکه برای پیشرفت فرهنگ در جامعه نیازمند همکاری با مطبوعات و رسانه‌ها هستیم و در حال حاضر همکاری‌های خوبی را با صداوسیما در این خصوص آغاز کرده‌ایم، گفت: باید در حوزه بهزیستی و آسیب‌های اجتماعی به خیر جمعی برگردیم و همچنین در بخش تعاون،‌ رفاه و همچنین نشاط اجتماعی نیز باید ارزش‌ها و سرمایه‌های فرهنگی را در دستور کار خود قرار دهیم. همچنین در خصوص فرهنگ مبارزه با فساد و حق‌الناس که در این وزارتخانه پیگیری می‌شوند نیز نیاز به احیاء برخی ارزش‌های منفعل شده در جامعه داریم.

بروز برخی ناهنجاری‌ها در جامعه

ربیعی در ادامه با تأکید بر آنکه در حال حاضر برخی ناهنجاری‌ها در جامعه در حال بروز است که باید برای کاهش آن‌ها مطالعه کرده و با سایر دستگاه‌ها همکاری کنیم، گفت:‌ اگر نتوانیم در حوزه آسیب‌ها، فرهنگ جامعه را اصلاح و آماده کنیم نمی‌توانیم اقدامات موفقی را به انجام برسانیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص بهره‌وری نیروی کار نیز تأکید کرد:‌ در حال حاضر در بهره‌وری نیروی کار باید تحولات اساسی را ایجاد کنیم زیرا در شرایط کنونی توانایی رقابت با دنیا را نداریم زیرا در حال حاضر در این حوزه مشکلات اساسی وجود دارد.

صادرات‌هایمان یک بار مصرف شده‌اند

وی در ادامه با بیان آنکه صادرات‌هایمان یک بار مصرف شده‌اند، گفت:‌ در حال حاضر یکی از مشکلات ما صیفی‌کاری، کوتاه مدت نگری و ثروت‌اندوزی از راه آسان است.

ربیعی در خصوص مشکلات این ثروت‌اندوزی‌ها از راه آسان نیز اظهار کرد: این مسئله موجب رشد بانک‌خواری، رانت‌خواری،‌عدم رشد کارآفرینان و... می‌شود و در این زمینه نیازمند آن هستیم که فرهنگ کار را در جامعه رشد داده و تحولات اساسی ایجاد کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در حال حاضر هدف‌مان رسیدن به رشد هشت درصدی است اما بدون اصلاح زیرساخت‌های فرهنگی این هدف محقق نشده و امکان‌پذیر نیست، گفت: وقتی فرهنگ‌ها تناسب نداشته باشند و ساختارها نیز فاقد آمادگی‌های لازم باشند و حتی طرح‌های توسعه نیز فاقد پیوست‌های فرهنگی هستند، نمی‌توانیم انتظار توفیق در اقدامات را داشته باشیم.

بهزیستی با خیل جدیدی از انواع آسیب‌ها روبرو شده است

وی همچنین یکی از نتایج کاهش گفت و شنود اجتماعی و همچنین مفاهمه بین نسلی را مسائلی چون افزایش زنان سرپرست خانوار با جمعیت 2.5 میلیون نفری آن‌ها دانست و گفت: در حوزه بهزیستی نیز مدام با آسیب‌های متفاوت و متنوعی روبرو هستیم.

وی ادامه داد: سبک زندگی و همسرگزینی در حال حاضر دچار مشکلات جدی شده است و این‌ها باعث آن شده‌اند که بهزیستی با خیل جدیدی از انواع آسیب‌ها روبرو شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درمورد رابطه بین بیکاری و اعتیاد نیز گفت:‌ در گذشته گمان می‌کردیم میان بیکاری و اعتیاد رابطه مستقیمی وجود دارد اما در حال حاضر دریافته‌ایم که بین عدم ناامنی روانی،‌ توقعات و انتظارات، زندگی واقعی و زندگی انتظاری و کشش به سمت اعتیاد رابطه نزدیکی وجود دارد، همان‌طور که شاهد افزایش اعتیاد در مناطق صنعتی هستیم.

ربیعی در ادامه سالخوردگی و مواجه با زنان مجرد سالخورده را از مشکلاتی دانست که کشور در سال‌های آینده با آن روبرو خواهد شد و در این باره گفت: در حال حاضر سازمان بازنشستگی را مکلف کرده‌ام تا به برنامه‌ریزی‌هایی برای قبل از ورود افراد به سن بازنشستگی بپردازد.

وی همچنین با تأکید مجدد بر خیر جمعی عنوان کرد: همکاری،‌ احساس مسوولیت در قبال یکدیگر همه و همه گونه‌هایی از خیر جمعی است که باید در جامعه افزایش یابد و در این زمینه تولید فیلم، مطالب مطبوعات و رسانه‌ها و همچنین مطالب آموزشی از وظایف ماست تا بتوانیم شاهد آن باشیم که اساس فعالیت‌ها بر اساس خیر جمعی صورت گرفته و نتایج آن نیز به جمع برسد.

وی همچنین در خصوص تعاون عنوان کرد: حتی در کشورهای سرمایه‌دار نیز امروزه بازگشت به تعاون مسئله بسیار جدی است و این تعاون تنها به معنای تعاون تولیدی نیست.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تأمین اجتماعی و بیمه‌ها نیز اضافه کرد: در بحث تأمین اجتماعی و بیمه‌ها در سبک مصرف مشکل داریم و باید فرهنگ مصرف را در این حوزه‌ها اصلاح کنیم.

نباید بازنشستگان را بحران اجتماعی بدانیم

وی در این خصوص ادامه داد: در خصوص بیمه‌ها به علت آنکه آن‌ها دارای منابع محدودی هستند باید در این حوزه فرهنگ‌سازی‌های جدی صورت گیرد؛ همچنین آنکه در حال حاضر بیمه‌ها به سمت پیشگیری رفته و خدماتی چون دندان‌پزشکی کودکان و یا خدمات غربالگری چون بینایی‌سنجی و شنوایی سنجی در حال انجام و در دستور کار خود قرار داده‌ایم؛ به این ترتیب بیمه‌ها با تمام وجود در خدمت سلامت جامعه‌اند اما باید فرهنگ مصرف را در این زمینه تغییر داد.

وی همچنین به مشکلات حوزه بازنشستگی اشاره کرد و گفت: نباید بازنشستگان را بحران اجتماعی بدانیم بلکه آن‌ها سرمایه‌های اجتماعی هستند که می‌توانیم با بهره‌وری‌های مناسب شاهد تأثیرات مثبت آن‌ها در جامعه باشیم.
*ایسنا