کد خبر: ۹۶۵۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۳۳

روابط ایران و صربستان در یک نگاه

 در ادامه رقابت کشورهای اروپایی برای افزایش تعامل و همکاری با ایران در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و...، وزیر امور خارجه صربستان بامداد روز دوشنبه وارد تهران خواهد شد.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، ایوتسا داچیچ که در راس یک هیات سیاسی به تهران سفر می‌کند در نخستین روز اقامت خود در تهران با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

قرار است ایوتسا داچیچ در مدت اقامتش در کشورمان با برخی دیگر از مقامات عالی‌رتبه سیاسی، پارلمانی و صنعتی دیدار و از برخی مراکز علمی و صنعتی کشورمان نیز بازدید کند.

بررسی مناسبات سیاسی، بررسی وضعیت کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی، برگزاری اجلاس آتی وزیران امور خارجه جنبش غیرمتعهدها (با توجه به نقش و جایگاه صربستان در این جنبش) در این سفر مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت.

چهاردهمین کمیسیون مشترک تجاری و اقتصادی بین صربستان و ایران در اواخر سال جاری میلادی در تهران برگزار خواهد شد.

احتمالا این مقام صرب در سه روز حضور در ایران به برخی دیگر از استان‌های کشورمان نیز سفر خواهد کرد.

آخرین دیدار وزیران خارجه ایران و صربستان به دیدار این دو مقام در حاشیه نشست وزیران خارجه جنبش غیرمتعهدها در الجزایردر سال گذشته برمی‌گردد.

بر اساس اعلام‌های رسانه‌یی، صربستان در دو سال گذشته علاقه‌مندی خود را برای توسعه روابط و همکاری در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصادی، دانشگاهی، فرهنگی با ایران نشان داده است و به نظر می‌رسد که بعد از توافق وین و امیدواری برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، این میل و اشتیاق افزایش پیدا کرده است چرا که ایران با توجه با جایگاه استراتژیک و منطقه‌یی خود دارای پتانسیل‌های مهم سیاسی و اقتصادی برای گسترش روابط در زمینه‌های مختلف است و این کشور به مانند دیگر کشورهای اروپایی نیازمند تعامل هرچه بیش‌تر با ایران است.

سفر رییس مجلس شورای اسلامی ایران و هیات همراه به صربستان در مهرماه 1392 از زمره برنامه‌های زیربنایی محکم برای ارتقای روابط و همکاری‌های اقتصادی بین ایران و صربستان بوده و نتیجه این سفر برای گسترش روابط و همکاری‌های همه جانبه دو کشور بسیار سودمند و مفید بوده است.

پیش‌بینی می‌شود رییس پارلمان این کشور در آینده نزدیک جهت تحکیم روابط دو کشور به ایران سفر کند.

در راستای توسعه روابط ایران و صربستان طی دیدار مجید فهیم‌پور، سفیر کشورمان در بلگراد با آلکساندار ووچیچ، نخست‌وزیر صربستان در 23 دی 93 علاوه بر ابراز علاقه‌مندی دو طرف برای ارتقای همکاری‌های همه جانبه، این نشست منجر به تسریع انتخاب رییس صرب در کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فن‌آوری دو کشور در سطح وزیران شد و به دنبال آن سفری از سوی هیات پنج نفره صربستان به تهران انجام گرفت.

سفر راسیم لیاییچ، معاون اول نخست‌وزیر و وزیر تجارت، گردشگری و مخابرات صربستان به تهران نیز در راستای تقویت روابط و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف در اواخر اردیبهشت‌ماه 94 انجام گرفت که این امر تاکیدی بر علاقه‌مندی صربستان برای داشتن روابط و همکاری اقتصادی در سطح گسترده با جمهوری اسلامی ایران است.

روابط تجاری دو کشور در عرصه همکاری‌های اقتصادی، کشاورزی و صنعتی نیز مورد توجه است و پیش‌بینی می‌شود به‌زودی پس از لغو تحریم‌ها شاهد گسترش این فعالیت‌ها در پیشبرد روابط دو کشور باشیم.

در تلاش‌های سفارت کشورمان در صربستان و تماس‌های انجام شده با اتاق بازرگانی صربستان و اتاق بازرگانی اراک قرار است که در طی ماه سپتامبر سال جاری ( اوایل شهریورماه امسال) یک هیات اقتصادی از استان مرکزی کشورمان جهت دیدار و تبادل نظر با صاحبان شرکت‌ها و صنایع مختلف صربستان به این کشور سفر کنند.

ایوتسا داچیچ به عنوان وزیر خارجه صربستان، از ابتدای سال جاری میلادی به مدت یک سال ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا بر عهده گرفته است.

سازمان امنیت و همکاری اروپا (Organization for Security and Co-operation in Europe) یا به اختصار OSCE بزرگ‌ترین سازمان بین دولتی یا بین‌المللی حول مسائل امنیتی است. فعالیت‌های آن شامل کنترل اسلحه، حقوق بشر، آزادی مطبوعات و انتخابات آزاد و منصفانه است

شکل‌گیری سازمان امنیت و همکاری اروپا با برگزاری کنفرانسی در سال ۱۹۷۰ تحت عنوان "امنیت و همکاری در اروپا"، برای بحث میان شرق و غرب آغاز شد. این کنفرانس در سال ۱۹۹۴ میلادی در نشست بوداپست به "سازمان امنیت و همکاری اروپا" تغییر نام داد.

با آن که این سازمان اروپایی است اما شماری از کشورهای حوزه مدیترانه، آمریکا و آسیا هم عضویت این سازمان را دارند.

مقر این سازمان اتریش است و ریاست این سازمان یک ساله است چنان که در سال 2014 سوییس ریاست این سازمان برعهده داشت و از ابتدای سال 2015 میلادی ریاست این سازمان به صربستان واگذار شد.

مقامات این سازمان سال گذشته در نشست خود در شهر «بازل» سوییس توافق کردند که آلمان در سال 2016 و اتریش در سال 2017 به ریاست این سازمان برسند.
*ایسنا