کد خبر: ۹۶۶۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۱
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۱

۹ ماده غذایی موثر در پيشگيري از سكته مغزي

پایگاه خبری تیک-سكته مغزي سومين عامل مرگ و مير در جهان پس از بيماري هاي قلبي و سرطان است. گرچه نمي توان به طور كامل از اين بيماري پيشگيري كرد اما مطالعات بسياري نشان مي دهد كه رعايت عادات صحيح زندگي و از جمله برنامه غذايي مناسب مي تواند موجب پيشگيري از سكته مغزي تا حدود 30% شود. البته با رعايت چنين عاداتي از ابتلا به ديگر بيماري ها نيز پيشگيري مي شود و كيفيت زندگي نيز بهبود مي يابد.

مواد غذايي كه به سلامت مغز كمك مي كند!
شايد تصور مي كنيد اكثر افرادي كه دچار سكته مغزي مي شوند بين 55 تا 70 سال سن دارند. در حالي كه اين طور نيست. متاسفانه سكته هاي مغزي به طور اتفاقي در اكثر جوانان نيز مانند سالمندان رخ مي دهد. گرچه نمي توان زمينه هاي وراتث و ژنتيك را ناديده گرفت اما تغذيه صحيح و دوري از استرس و اضطراب مي تواند احتمال بروز سكته هاي مغزي را تا حد زيادي كاهش دهد.
براي كاهش اين خطر و حفظ سلامت مطلوب، عادت تغذيه اي جديدي را در پيش بگيريد و اين خوراكي ها را در برنامه غذايي روزانه خود بگنجانيد.

هويج
با توجه به تحقيقي كه در دانشگاه هاروارد آمريكا صورت گرفت، مصرف 5 هويج در هفته موجب كاهش خطر سكته مغزي تا 50% مي شود. بايد توجه داشت كه هويج منبع غني از آنتي اكسيدان هاست كه مانع از تشكيل لخته هاي خون در عروق مي شود و جريان خون را تسهيل مي كند.

كلم بروكلی
اين نوع كلم سرشار از پتاسيم و فولات است كه نقش اساسي در پيشگيري از ابتلا به افزايش كلسترول و تجمع زياد چربي ها در عروق دارند و البته مي توانند به دفع مواد سمي از طريق ادرار نيز كمك كنند.

آووكادو
آووكادو ميوه اي سرشار از چربي هاي عالي براي مغز مانند امگا 3 است كه قدرت پيشگيري از اكسيداسيون سلولي و پيري زودهنگام را دارد. تصميم بگيريد روزي نصف آووكادو را ميل نماييد!

گوجه فرنگي
گوجه فرنگي معجزه طبيعي آنتي اكسيدان ها از جمله ليكوپن است كه اين ماده مي تواند به خاطر كاهش فشار خون و سيال شدن جريان خون، در پيشگيري از سكته مغزي مؤثر باشد. وجود مقدار بالاي هموسيستئين در گوجه فرنگي، آن را به خوراكي بسيار عالي براي كاهش خطر سكته مغزي مبدل كرده است.

ماهي ساردين همراه با روغن زيتون
اگر يك تا دو بار در هفته اين ماهي را ميل كنيد به حفظ سلامت مغز كمك زيادي كرده ايد زيرا ماهي ساردين منبع طبيعي چربي هاي سالم، كلسيم و ويتامين D است. البته يك نكته را هنگام مصرف‌ آن رعايت كنيد. اگر كنسرو اين ماهي را تهيه كرديد و در يك وعده مصرف همه ماهي تمام نشد، باقيمانده را در بسته بندي اصلي نگه نداريد و آن را در ظرف شيشه اي يا غير فلزي بريزيد.

طالبي و هندوانه
اين دو ميوه خوشمزه تابستاني سرشار از آب، مواد معدني و آنتي اكسيدان هاست و در عين حال مقدار كمي سديم دارد. اين ويژگي ها براي كاهش كلسترول خون و پيشگيري از تصلب شريان مفيد است. حتما مصرف روزانه طالبي و هندوانه را در برنامه غذايي خود بگنجانيد.

چاي سبز
نوشيدن يك فنجان چاي سبز را هرگز فراموش نكنيد! چاي سبز منبع طبيعي آنتي اكسيدان ها، پلي فنول ها و تركيبات مفيد براي كاهش كلسترول و مقابله با تحليل شناختي است. براي بهره مندي بيشتر از خواص چاي سبز، آن را 20 دقيقه پس از هر وعده غذاي اصلي بنوشيد. 

جو دوسر
معمولا در تركيب غلات صبحانه از جو دوسر استفاده مي شود. جو دوسر به كاهش سطح قند خون كمك مي كند و كلسترول بد را در پايين ترين حد نگه مي دارد. همچنين به خاطر داشته باشيد كه اين غله براي كاهش استرس نيز مفيد است زيرا مقدار قابل توجهي ريزمغذي هاي مفيد براي مغز مانند روي و آهن دارد.

منبع: قدس آنلاین