کد خبر: ۹۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۲۵

چرا مادران فرزندان خود را می‌کشند؟

پایگاه خبری تیک:سریال قتل فرزندان با ادعای مشکلات مالی و آینده مبهم همچنان ادامه دارد و مادران به این بهانه مرتکب جنایت‌های هولناکی می‌شوند. انداختن دو کودک توسط مادرشان به داخل رودخانه کرج، قتل دو کودک دو قلو در مشهد و حالا قتل دختر و پسر به دست مادرشان به بهانه آینده مبهم و فقر، انگیزه‌ای تکراری و خطرناک برای این جنایت‌های هولناک شده است.

برای بررسی ریشه این جنایت ها با دکتر مریم یوسفی، روان شناس به گفت وگو نشستیم که می خوانید.

انگیزه ارتکاب این جنایت ها، آن هم توسط مادران، چیست؟

در این مورد ما دو بحت داریم؛ بحث تفکر نادرست و بحث افسردگی.در مورد اکثر زنانی که دست به فرزندکشی می زنند، بحث افسردگی صادق است. البته چنین تفکری از قبل در ذهن مادر قاتل وجود ندارد بلکه آنها به دلایل مختلف مثل فشار مالی یا مرگ همسر و سخت بودن شرایط زندگی دچار افسردگی شدید می شوند تا حدی که حتی خودشان را هم دوست ندارند. فردی که خودش را هم دوست ندارد، به طور یقین نمی تواند دیگران را هم دوست داشته باشد، بنابر این کشتن فرزند برای چنین فردی، کار سختی نیست. به طور مثال در مورد فرزندکشی که اخیرا در مشهد رخ داد باید گفت این زن همسر خود را از دست داده و به دلیل وابستگی بیش از حد به او دچار افسردگی شدید شده و دست به کشتن فرزندان خود زده است.

چقدر احتمال دارد این گونه افراد علاوه بر فرزندکشی، خودشان را هم بکشند؟

این احتمال، غیرقابل تصور نیست. اگر میزان افسردگی یک فرد بسیار زیاد بوده و در صورتی که از خودش بیزار باشد و همه چیز را پوچ ببیند، دست به خود کشی هم می زند. البته افرادی هم که خودکشی نمی کنند خودشان به نوعی مرده متحرک هستند و همه چیز برایشان بی تفاوت است.

یک زن وقتی حس می کند نه از لحاظ احساسی و نه از لحاظ اقتصادی، هیچ پشتوانه ای ندارد، دچار افسردگی شده، از خود و زندگی اش بیزار می شود. وقتی می بیند فرزندان به او وابسته هستند، آنها را سربار حس می کند و به نحوی می کوشد آنها را از بین ببرد. حال اگر همه چیز برایش بی معنی باشد و به پوچی برسد، خودش را هم می کشد، چرا که خودکشی را آخرین راه نجات از زندگی سخت می داند.

مشخصه های افسردگی در فرد چیست؟

آمار افسردگی در ایران خیلی بالاست و افرادی که فرزندان خود را می کشند شاید یک درصد افسردگان باشند.بسیاری از انسان هایی که فکر می کنیم در سلامت کامل به سر می برند نیز نوعی افسردگی دارند.

تماشای زیاد فیلم، گوشه گیری، وسواس و پناه بردن به کار های خانه، سیگار کشیدن های فراوان و... می تواند از نشانه های شروع افسردگی باشد. البته افسردگی خیلی وسیع تر از آن است که بتوانیم همه نشانه هایش را نام ببریم ولی از این موارد می توان به عنوان مهم ترین نشانه های آن یاد کرد.

راه های پیشگیری از وقوع این جنایات و درمان این بیماری چیست؟

اولین قدم در پیشگیری از افسردگی و جنایات، شناخت بیماری است.یعنی زمانی که خود فرد نشانه های افسردگی را در خودش دید، باید آن را با اطرافیان در میان بگذارد و از آنان کمک بخواهد. اطرافیان نیز باید بیشتر با او در ارتباط باشند و او را کمتر تنها بگذارند. بهترین و مهم ترین قدم برای پیشگیری از افسردگی، مراجعه به روان شناس است. البته همه خانواده ها در ایران به پزشکان دسترسی ندارند و نمی توانند از آنها کمک بگیرند و این وظیفه دولت است که تدابیری برای درمان این بیماران بیندیشد.

منبع:جام جم