کد خبر: ۹۶۶۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۵۰

گام اول دموکراتها برای حمایت از توافق

اطمینان حامیان آمریکایی توافق هسته ای ایران برای به دست آوردن حمایت کافی دموکراتها به منظور تضمین موافقت با آن در کنگره رو به افزایش است.
 اطمینان حامیان آمریکایی توافق هسته ای ایران برای به دست آوردن حمایت کافی دموکراتها به منظور تضمین موافقت با آن در کنگره رو به افزایش است.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» به نقل از رویترز، این درحالی است که قرار است این توافق در کنگره که جمهوری خواهان مخالف شدید این توافق اکثریت را دارا هستند مورد بررسی قرار بگیرد.

با آغاز تعطیلات تابستانی مجلس نمایندگان آمریکا در هفته گذشته، هیچ یک از اعضای دموکرات آن با این توافق مخالفت نکرده است و حتی بسیاری از اعضای برجسته آن از جمله نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان به شدت از آن حمایت کرده اند.

پلوسی گفت اطمینان دارد که اگر جمهوری خواهان همانگونه که پیش بینی می شود در تلاش برای مانع تراشی در برابر این توافق با آن موافقت نکنند رئیس جمهور قول خود را برای استفاده از حق وتو بر ضد این تصمیم عملی خواهد کرد.

جمهوری خواهان برای اینکه بتوانند وتوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را بی اثر کنند نیاز دارند که دست کم 44 عضو دموکرات مجلس نمایندگان و 13 سناتور دموکرات مجلس سنا آنها را همراهی کنند تا دو سوم آرای مورد نیاز را به دست بیاورند.

پلوسی افزود :« بسیاری از آنها (اعضای دموکرات مجلس نمایندگان) گفته اند از اجرای وتوی رئیس جمهور حمایت می کنند.»

آمریکا در توافقی که 14 ژوئیه بین قدرتهای بین المللی و ایران برای محدود کردن برنامه هسته ای تهران در مقابل لغو تحریمها بر ضد این کشور امضا شد مذاکره کننده اصلی بود و مشارکت آن در اجرای این توافق نیز محوری خواهد بود.

دولت آمریکا در دو هفته گذشته مسئولان بلندپایه ای را برای حضور در نشستهای کنگره فرستاده است تا از توافقی که اوباما می گوید بی نقص نیست اما راه مناسبی برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته ای است، حمایت کند.

گروههای فشار حامی اسرائیل که این توافق را خطری برای امنیت اسرائیل می دانند نیز فعالیت خود را افزایش داده اند هرچند برخی گروههای حامی اسرائیل از این توافق حمایت می کنند.

مخالفان این توافق امیدوار بودند اعضای دموکرات بانفوذ ، این توافق را خیلی زود پیش از آغاز تعطیلات رد کنند.

با وجود اینکه علائمی در خصوص تردید برخی از دموکراتها درباره این توافق وجود دارد اما شمار کم اعضای دموکرات که علنا مخالفت خود را اعلام کرده اند مانند گریس مینگ و خوان فارگاس در مجلس نمایندگان از کسانی نیستند که در این مسئله موثر به شمار بیایند.

معاون یک عضو ارشد دموکرات در کنگره گفت :« این نشان دهنده قدرت سنگری است که در اینجا از آن برخورداریم.»

با وجود اینکه بسیاری از اعضای دموکرات مجلس سنا موافقت خود را با این توافق اعلام نکرده اند اما تاکنون هیچ یک از آنها نیز رسما با این توافق مخالفت نکرده اند.

در مقابل، شمار کمی از رهبران تاثیرگذار، از این توافق حمایت کرده اند که یکی از آنها دیک دربین است که دومین سناتور موثر دموکراتها به شمار می آید.

تعطیلات مجلس سنا روز جمعه آغاز شد و دو مجلس هشتم سپتامبر فعالیت خود را از سر می گیرند و اعضای آن تا 17 سپتامبر فرصت خواهند داشت تا موافقت یا مخالفت خود را با این توافق که کاخ سفید آن را یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت اوباما برشمرده است اعلام کنند.

دیوید پرایس عضو دموکرات مجلس سنا که وظیفه راضی کردن قانون گذاران دو حزب را برای حمایت از این توافق برعهده دارد گفت :« درحال حاضر اوضاع برای من دلگرم کننده است.»

اما هشدار داد این روند تازه در مراحل اولیه خود است.

فشار به ویژه بر اعضای دموکرات یهودی که حمایت قوی آنها از اسرائیل شناخته شده است شدت گرفته است.

روزنامه «نیویورک پست» تصویر چاک شومر را که سومین فرد موثر در بین اعضای دموکرات به شمار می رود در صفحه نخست خود چاپ کرد و نوشت :« چاک کجاست؟ این سناتور خود را از سوالات ما درباره ایران پنهان کرده است.»

دیگر اعضای برجسته و یهودی دموکراتها می گویند تا این لحظه تصمیم خود را نگرفته اند که از جمله آنها الیوت انگل Eliot Engel عضو برجسته دموکراتها در کمیته روابط خارجی این مجلس است.

انگل به رویترز گفت :« فشار بر دموکراتها برای حمایت از رئیس جمهور زیاد خواهد بود.»

انگل چهارشنبه گذشته در کاخ سفید با اوباما و روز پنجشبه در ساختمان کنگره با رون درمر سفیر اسرائیل دیدار کرد.

وی گفت کسب حمایت کافی دموکراتها برای بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور «بسیار سخت» خواهد بود.

اما وی در پاسخ به اینکه به نفع کدام طرف رای خواهد داد گفت :« این مسئله را بررسی می کنم.»