کد خبر: ۹۶۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۰

کلاهبرداری‌های کلان فقط با یک تلفن

 مردی که از ده‌ها نفر فقط با استفاده از تلفن کلاهبرداری کرده بود، دستگیر شد.

زنی دوم مرداد پس از مراجعه به دادسرای ناحیه ٣١ تهران با طرح شکایتی عنوان کرد به شیوه تلفنی مورد کلاهبرداری قرار گرفته است.

مال‌باخته پس از معرفی به اداره چهاردهم پلیس آگاهی به کارآگاهان گفت: «ساعت ٩:٣٠ صبح اول مرداد فردی با من تماس گرفت و با تغییر صدا خودش را یکی از بستگان نزدیک معرفی و عنوان کرد در حادثه رانندگی آسیب دیده است و برای درمان نیاز شدیدی به پول دارد. درحالی‌که از شنیدن این خبر بسیار مضطرب و سراسیمه شده بودم، به‌سرعت خود را به دستگاه عابربانک رساندم و مبلغ سه ‌میلیون تومان را به شماره حسابی که او داده بود واریز کردم. برای اطمینان از رسیدن پول، با شماره تلفن همراه فامیلم تماس گرفتم اما او پس از شنیدن موضوع گفت اصلا با من تماس نگرفته و پول نخواسته است. آن زمان بود که متوجه شدم موردکلاهبرداری قرار گرفته‌ام».

کارآگاهان با آغاز رسیدگی به پرونده، به بررسی تراکنش مالی حساب عابربانک اعلام‌شده توسط فرد کلاهبردار پرداختند و اطلاع پیدا کردند تمامی پول‌های واریزشده به حساب، در شهر اهواز برداشت شده است.

مأموران در ادامه موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام امین (٤٢ساله) شدند که با شهروندان تهرانی و عمدتا زنان خانه‌دار تماس می‌گرفت و تحت‌عنوان بستگان آنها به بهانه‌های مختلف از آنان پول دریافت می‌کرد.

دستگیری «امین» در دستور کار کارآگاهان قرار داشت تا اینکه آنها اطلاع پیدا کردند این مجرم سابقه‌دار (با بیش از چند فقره سابقه ارتکاب جرایم مختلف درگیری، کلاهبرداری و تهدید به قتل)، به‌تازگی به تهران آمده است و در هتل‌ اقامت دارد.

مأموران بلافاصله به هتل موردنظر رفتند و متهم را دستگیر کردند. امین که پس از انتقال به پلیس آگاهی و مواجه‌شدن با اسناد و مدارک غیرقابل‌انکار چاره‌ای جز بیان واقعیت نداشت، به ده‌ها فقره کلاهبرداری از شهروندان تهرانی به شیوه تلفنی اعتراف کرد.

متهم درباره نحوه انتخاب مال‌باختگان عنوان کرد: «به‌صورت تصادفی با شماره تلفن‌های مناطق شمال شهر تهران به‌ویژه شماره‌هایی با پیش‌شماره ٢٢ تماس می‌گرفتم و ضمن معرفی خود به‌عنوان اعضای خانواده، بستگان یا دوستان نزدیک اقدام به ‌کلاهبرداری می‌کردم».

کارآگاهان در ادامه رسیدگی به پرونده موفق به شناسایی تعداد دیگری از مال‌باختگانی شدند که توسط متهم موردکلاهبرداری قرار گرفته بودند. یکی از مال‌باختگان پس از تأیید موضوع کلاهبرداری، به‌ کارآگاهان گفت: «فردی ناشناس با منزلم تماس گرفت و گفت: آیا مرا می‌شناسید؟ من نیز با توجه به شباهت صدای این شخص با یکی از دوستان خانوادگی، وی را با نام کوچک داوود صدا کردم و او نیز تأیید کرد اسمش داوود است سپس گفت تصادف کرده و نیاز شدیدی به مبلغ سه‌ میلیون تومان دارد».

مال‌باخته در ادامه به‌ کارآگاهان گفت: «داوود کسی است که به برادرم در خارج از کشور کمک زیادی کرده و به همین علت زمانی‌که شنیدم دچار سانحه رانندگی شده، بی‌درنگ تصمیم گرفتم مبلغ درخواستی را به او برسانم. بلافاصله این مبلغ را به حساب اعلام‌شده از سوی فرد تماس‌گیرنده واریز کردم. چند ساعت پس از واریز پول، زمانی‌که برای جویاشدن وضعیت جسمانی داوود با او تماس گرفتم، وی در کمال سلامت عنوان کرد هیچ‌گونه تماسی با من نداشته است».

سرهنگ محمدرضا ذاکراستقامتی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «از شهروندان درخواست می‌شود در صورت مواجه‌شدن با چنین شرایطی، پیش از هرگونه انتقال پول به حساب افراد ناشناس، شخصا با افرادی که تصور می‌کنند پول را به حساب آنها واریز می‌کنند تماس بگیرند و از صحت موضوع و درخواست آنها اطمینان پیدا کنند».سرهنگ استقامتی افزود: «با توجه به اعتراف صریح متهم به ده‌ها فقره کلاهبرداری به‌ویژه در مناطق شمال شهر تهران، تحقیقات برای شناسایی دیگر جرایم ارتکابی و همچنین سایر مال‌باختگان در دستور کار اداره چهاردهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است».