کد خبر: ۹۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۵۶
بانك‌ها از دستورالعمل بانك مركزي سرپيچي مي‌كنند؛

بازار داغ خدمات بين بانكي در موسسات غيرمجاز

 درحالي كه بانك مركزي با بخشنامه‌ها و دستورات متعدد ارايه خدمات بين بانكي را به موسسات غيرمجاز ممنوع كرده و با استفاده از اهرم‌هاي فشار مانند اخذ ماليات، عرصه فعاليت بدون مجوزها را تنگ‌تر مي‌كند اما هنوز خدمات مورد درخواست اين موسسات از طريق ساير بانك‌ها ارايه مي‌شود.

به گزارش تابناک، استفاده از دستگاه‌هاي كارت خوان در شعب موسسات غيرمجاز عملي مرسوم است؛ خدماتي كه از سوي شركت‌هاي دارنده دستگاه پوز به اين موسسات ارايه شده و امكان نقل و انتقال وجوه از حساب‌هاي اقماري اين موسسات در بانك‌هاي رسمي كشور انجام مي‌شود.

موسسات غیرمجاز تحت نظارت بانک مرکزی نيستند، به همين دليل از مزایای سایر بانک‌ها و موسسات مجاز در شبکه شتاب بهره‌مند نبوده و از خدمات دهی در بسیاری از بخش‌ها از جمله تبادلات حساب‌هاي بين بانكي از طريق چک و یا کارتخوان باز می‌مانند اما همواره سيستم بانكي كار را براي غيرمجازها راحت كرده است و به رغم دستورات اكيد بانك مركزي این گونه خدمات را از طریق بانک‌ها به مشتریان اين موسسات ارائه می‌شود به طوری که به مانند مشتریان حقوقی برای بانکها عمل کرده و با باز کردن حساب جاری و یا استفاده از دستگاه‌های کارتخوان آنها به مشتریانشان خدمات می‌دهند.

آخرين بخشنامه بانك مركزي خرداد ماه صادر و طي آن مقرر شد هرگونه خدمات بانکی به موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز را متوقف كرده و تا تاریخ 20 خرداد ماه تمامی پایانه های فروشگاهی نصب شده در موسسات پولی غیرمجاز احصاء و جمع آوری شود، همچنین تا اول تیرماه باجه‌ها و واحدهای بانکی که به هر شکل و با هر عنوان به موسسات غیرمجاز خدمت رسانی می‌کنند تعطیل شوند.
با اين حال بيش از يك ماه از ابلاغ اين بخشنامه گذشته و هنوز ارايه خدمات به موسسات مالي و اعتباري غيرمجاز ادامه دارد.

الله وردی رجايي سلماسي كارشناس بانكي با تاكيد بر متخلف بودن بانك‌هايي كه با موسسات غيرمجاز همكاري مي‌كنند، توضيح داد: بانك مركزي در صورت شناسايي و احراز اين تخلفات مي تواند هم بانك ارايه كننده خدمات و هم شركت PSP يا دارنده دستگاه كارت خوان را جريمه كند.

او تاكيد كرد: به نظر مي‌رسد با توافقاتي كه اخيرا بانك مركزي با نيروي انتظامي جهت شناسايي متخلفان بانكي داشته است، برخورد با افرادي كه از بخشنامه بانك مركزي سرپيچي مي كنند نيز در زماني نزديك انجام پذيرد.