کد خبر: ۹۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۲۲

اپل غول خودروسازي مي‌شود

  تحليلگران مي‌گويند شرکت اپل در با در اختيار داشتن پول و مشتري کافي در صورت ورود به صنعت خودروسازي به يک غول در اين عرصه بدل خواهد شد بنابراين اين شرکت بايد در بخش توليد، فروش و خدمات يک شريک بزرگ پيدا کند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، اريک نوبل - رييس شرکت مشاور خودروسازي "کارلب" در کاليفرنيا - مي‌گويد: شرکت اپل با در اختيار داشتن 202 ميليارد و 800 ميليون دلار پول نقد منابع مالي کافي براي ورود مستقل به صنعت خودروسازي را دارد.

اگر اپل تصميم به ورود به صنعت خودروسازي بگيرد منطقي است که براي دريافت کمک در بخش توليد صنعتي، خرده ‌فروشي و خدمات پس از فروش يک شريک پيدا کند چرا که تقاضا براي چنين خودرويي بسيار بالا خواهد بود.

هيچ برآوردي براي ميزان فروش احتمالي خودروي اپل وجود ندارد اما اين برند و محصولاتش طرفداران بسياري در جهان دارد بنابراين حتي اگر يک درصد از مشتريان سالانه آيفون تصميم به خريد خودرو بگيرند سالانه به يک ميليون و 690 هزار خودرو احتياج خواهد بود که بيشتر از ميزان فروش 434 هزاري جگوار و لندرور در سال گذشته خواهد بود. حتي گروه بي ام و سال گذشته حدود دو ميليون خودرو توليد کرد.

دو شرکت اپل و بي ام و ممکن است همکاري را که چندي پيش پس از بازديد مقامات اپل از مقر ب ام ‌و رها شده بود از سر بگيرند.

به گزارش رويترز، منابع آگاه گفتند: تيم کوک - مديرعامل شرکت اپل - سال گذشته به مقر بي ام و رفت و مقامات بلندپايه اين شرکت از کارخانه بي ام و در شهر لايپزيک آلمان بازديد کردند تا درباره نحوه توليد خودروي برقي i3 اطلاعاتي کسب کنند.

منابع آگاه مي‌گويند اين گفت‌وگوها بدون هيچ نتيجه‌اي به پايان رسيد چرا که به نظر مي‌رسد اپل قصد داشت نحوه ساخت يک خودروي مسافري توسط خود را بررسي کند و از سوي ديگر شرکت بي ام و درباره تبادل دانش فني و فناوري خود بسيار محتاط است چرا که نمي‌خواهد تنها يک عرضه‌کننده صرف قطعات خودرو به يک شرکت نرم‌افزاري يا غول اينترنتي باشد.

در جريان اين بازديد، مقامات اپل از اعضاي هيات مديره بي ام و سوالاتي را درباره تجهيز و توليد مطرح کردند و مسوولان بي ام و نيز آمادگي خود را براي اعطاي مجوز توليد قطعات اعلام کردند. اخبار سفر مسوولان اپل به لايپزيک اولين بار هفته گذشته در نشريه آلماني منيجر منتشر شد.

يک منبع بلندپايه بي ام و مي‌گويد: مقامات اپل از اين موضوع که ما رويکرد سنتي خودروسازي را کنار گذاشته و رويکرد جديدي را آغاز کرده‌ايم تحت تاثير قرار گرفتند.

خودروسازان مي‌گويند: در حال حاضر هيچ گفتگويي با اپل درباره ساخت مشترک يک خودروي مسافري ندارند و اپل نيز از اظهارنظر در اين زمينه خودداري کرد. اين در حالي است که يکي از منابع آگاه اعلام کرد که گفتگوهاي اوليه بين مديران ارشد دو شرکت ممکن است در مراحل بعدي از سر گرفته شود.

شرکت بي ام و‌ متوجه شده که نسل بعدي خودروها نمي‌تواند بدون حضور شرکت‌هاي فناوري و کارشناسان نرم‌افزاري ساخته شود و شرکت اپل در حال مطالعه برروي ساخت يک خودروي برقي بدون راننده بوده چرا که به دنبال فرصت‌هاي جديد بازار فراتر از صنعت تلفن همراه است.

از زمان اين سفر تغييراتي در راس مديريتي شرکت بي ام و رخ داده به طوريکه هرالد کروگر در ماه مي به عنوان رييس اجرايي بي ام و‌ منصوب شد و قصد دارد تيم و برنامه‌هاي خود را تا پايان سال در اين شرکت اعمال کند.

پيچيدگي ماجرا وقتي بيشتر مي‌شود که هربرت ديس يکي از اعضاي هيات مديره بي ام و در بخش توسعه که نقش مهمي در مذاکرات اوليه با اپل داشت از اين شرکت جدا و به فولگس واگن ملحق شد.

ديس که از اظهارنظر در اين خصوص خودداري کرده، روي توسعه خودروهاي سري i بي ام و‌ که با استفاده از فيبر کربن فوق‌العاده سبک و با استفاده از يک رويکرد بنيادي در طراحي و توليد ساخته مي‌شوند، نظارت داشته است.

صنعت خودروسازي به حوزه اول مورد علاقه شرکت‌هاي فناوري از گوگل که در حال کار روي خودروهاي بدون راننده است تا شرکت تسلاموتورز(سازنده خودروهاي برقي) تبديل شده است.

هربرت ديس گفته است که صنعت خودروسازي آلمان بايد دچار تغييرات بنيادي شود چرا که مصرف‌کنندگان به دنبال خودروهاي هوشمند‌تر هستند و مقررات مبارزه با آلودگي هوا به اين معني است که نسل بعدي خودروها به شکل روزافزوني به خودروهاي برقي و هيبريدي با آلايندگي پايين تبديل خواهند شد.

وي افزود: در سال 2030 تنها يک سوم خودروها فقط موتور احتراق معمولي خواهند داشت. اين به معناي اين است که ما دو سوم موتورهاي توليدي خود را بايد کنار بگذاريم. زنجيره ارزش خودروهاي برقي جديد در حال افزايش است و باتريهاي آنها عمدتا در آمريکا توليد مي‌شود.

ديس ادامه داد: بخش دوم اين است که خودروها هوشمند خواهند شد و بازيگران مهم اين بخش در آمريکا و حوزه توسعه نرم افزار هستند. ما مطمئنا بايد شرکايي را در اين بخش پيدا کنيم.

وي گفت: آلمان دو سال زمان دارد که نشان دهد در شکل دادن به آينده خودروهاي لوکس مي‌تواند برابر اين تازه واردها رقابت کند.

خودروسازاني همچون بي ام و در حال حاضر نسل بعدي خودروهاي بدون راننده را ارائه کرده‌اند، خودروهايي که به به‌روزرساني دائم نرم‌افزاري در قالب نقشه‌هاي وضوح بالا احتياج دارند که به يک خودرو اين امکان را مي‌دهد تا در صورت اطلاع از وقوع يک تصادف در مسير پيش رو، مسير حرکت را مجددا محاسبه کند. اين فناوري سريع‌تر از مقررات قانوني در حال پيشرفت است.

اوايل امسال کلاوس فروليچ رييس جديد تحقيقات و توسعه بي ام و اعلام کرده که اين شرکت و اپل مشترکات زيادي از جمله تمرکز روي يک برند برتر دارند که تاکيدي روي محصولات در حال تغيير و يک حس طراحي زيبا و مطلوب است.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا همکاري بيشتر بين دو طرف فراتر از تلفيق محصولاتي همچون آيفون منطقي است گفت: بي ام و هيچ قراردادي که اين شرکت را به افشاي دانش خود به بيرون مجبور کند، امضا نخواهد کرد.

فروليچ افزود: ما همکاري نمي‌کنيم تا اکوسيستم خود را افشا کنيم اما راه‌هايي پيدا خواهيم کرد چرا که به يکديگر احترام مي‌گذاريم.

بي ام و‌ هنگام بررسي مزاياي هرگونه همکاري استراتژيک نياز مشتريان را مدنظر قرار خواهد داد.

برندگان اين رقابت شرکت‌هايي هستند که بدانند چطور سخت‌افزار هوشمند بسازند و اين امر باعث همکاري نزديک‌تر شرکت‌هاي خودروسازي و فناوري مي‌شود.

شوارزنبر مي افزايد:‌ ما بايد از اين ايده که اين صنعت به ما يا آنها تعلق دارد دور شويم. ما بدون کمک شرکت‌هاي فناوري نمي‌توانيم به مشتريان يک تجربه کامل را ارائه دهيم.
*ايسنا