کد خبر: ۹۶۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۵۲

بحران سوريه به خانه آخر رسيد؟

 بسياري از کارشناسان و تحليلگران امور سوريه مذاکرات کري – لاوروف – الجبير را نقطه عطفي براي حيات سوري‌هايي که چشم‌انتظار دريچه‌اي براي خروج از اين وضعيت هستند، مي‌بينند.
آيا دوحه مقري براي حل بحران گره خورده سوريه از طريق مذاکرات دمشق – مسکو – رياض تحت اشراف واشنگتن خواهد شد؟ بسياري منتظرند پاسخ اين سوال را بعد از جلسه کري – لاوروف – الجبير که روز يکشنبه و دوشنبه برگزار خواهد شد، ببينند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي ايلاف، وابسته به جريان هاي ليبرال مخالف حکومت عربستان که مقر آن در لندن است، بسياري از کارشناسان و تحليلگران امور سوريه مذاکرات کري – لاوروف – الجبير را نقطه عطفي براي حيات سوري هايي که چشم انتظار دريچه اي براي خروج از اين وضعيت هستند که بيش از چهار سال است سوريه را غرق در حمام خون کرده و زيربناهاي آن را ويران کرده و باعث آواردگي حداقل 10 ميليون سوري به داخل و خارج از سوريه شده است، مي بينند.

اما آيا عربستان مي تواند با بقاي بشار اسد در کسوت رهبري سوريه براي ورود به آن چه روسيه "جنگ با داعش" در منطقه ناميده است، موافقت کند؟

اين در حالي است که اظهارات مسئولان روسي در روزهاي اخير بر سر امنيت خليج فارس و ضرورت توقف خواسته برخي ها که رفتن بشار اسد از قدرت را تنها شرط براي توقف حمايت هاي خود از جريان هاي مسلح تروريستي در سوريه مي دانند، باعث شگفتي بسياري شده است. برخي مقامات روس گفته اند روزي خواهد رسيد که رهبران خليج فارس براي بقاي بشار اسد در قدرت شب و روز دعا خواهند کرد. اظهار نظري که با واکنش گسترده اي در کشورهاي عربي حوزه خليج فارس مواجه شده است.

با نگاهي گذرا به مواضع عربستان نسبت به حکومت سوريه در طول سال 2015 شاهديم که لحن مقامات عربستاني در قبال حکومت بشار اسد چندان تغيير نکرده است، آنها همچنان خواستار کناره گيري بشار اسد اسد از قدرت و ايجاد مرحله انتقالي هستند، اين دقيقا چيزي بود که امير محمد بن سلمان، جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان در سفر به مسکو به صراحت بيان کرد و آن را کليد حل بحران سوريه دانست. اظهارات حمايت آميز ولاديمير پوتين، رئيس جمهوري روسيه از بشار اسد در پاسخ به امير محمد نيز نشان داد که بحران سوريه چقدر پيچيده و همچنان لاينحل است.

با اين حال بر اساس آن چه اخيرا روزنامه لبناني الاخبار گزارش داده است، به نظر مي رسد تفاهمي ميان رياض و قاهره براي رسيدن به تفاهم سياسي در سوريه به وجود آمده است. گويا دو طرف بر سر طرحي توافق کرده اند که به موجب آن بشار اسد براي مدت کوتاهي در سمت خود باقي بماند، مشروط بر اين که تضمين داده شود مرحله انتقالي قدرت به سلامت انجام شود، بر اين اساس انتخابات رياست جمهوري زودهنگام برگزار شود و بشار اسد ديگر در آن نامزد نشود.

الاخبار به نقل از منابع ديپلماتيک مصري مي نويسد سفر جانشين وليعهد عربستان به قاهره شامل بررسي پرونده هاي مختلفي بر سر بحران سوريه بوده است. به گونه اي که قاهره پيشنهاد داده حاضر است ميان مخالفان سوري با دمشق ميانجي گري کند و انتخابات زودهنگام در سوريه برگزار شود. الاخبار مي نويسد رياض با قبول اسد در قدرت از طريق اين راه حل سياسي پيشنهاد شده از سوي مصر موافقت کرده است.

از سوي ديگر تحليلگران مي گويند روس ها نيز ابراز تمايل کرده اند که بحران سوريه با در پيش گرفتن يک راه حل ميانه حل و فصل شود. اين تحليل زماني بيش از پيش برجسته مي شود که ديديم در جريان سفر اخير وليد معلم، وزير امور اخير سوريه به مسکو تا چه اندازه بر سر تشکيل پيمان عربي – بين المللي در مبارزه با داعش در سوريه و منطقه عربي تاکيد شد.

اين نشان مي دهد که روسيه تلاش مي کند سوريه را مجاب کند با پذيرفتن راه حل سياسي ميانه راه را براي ايجاد چنين پيمان عربي هموار کند. روسيه به اين نتيجه رسيده است با وجود حمايت خارجي حکومت سوريه ديگر نمي تواند از طريق نظامي جنگ در سوريه را به پايان برساند. اين مساله سبب شده تا روسيه به دنبال ميانجي براي حل بحران سوريه باشد.
از سوي ديگر روسيه و عربستان تلاش مي کنند در مبارزه با داعش مشارکتي فعال با يکديگر داشته باشند و با توجه به مصالح خود با يکديگر همکاري کنند.

بنابراين انتظار مي رود ديدار سه جانبه اي که ميان وزير امور خارجه امريکا با وزراي امور خارجه عربستان و روسيه در دوحه برگزار مي شود بتواند به نتيجه اي ملموس براي حل بحران سوريه برسد. به ويژه که بشار اسد نيز دستيار ويژه و مورد اعتماد خود را به همين منظور به عربستان فرستاده است.

اين در حالي است که سرگئي لاوروف، وزير اور خارجه روسيه در قطر نيز تلاش مي کند به رايزني با قطري ها براي حل بحران سوريه بپردازد و در عين حال ببيند مذاق اعراب براي همکاري ايران در پيمان مبارزه با داعش و تروريسم در منطقه چگونه است.

*ديپلماسي ايراني