کد خبر: ۹۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۱۳

نیویورک تایمز: مورد عجیب مک دونالد در ایران!

نماد تجاری رستوران زنجیره ای مک دونالد یعنی دلقک همیشه خندان با کت قرمز، شلوار زرد و کفش های بزرگ قرمز نیز در این رستوران ایرانی دیده می شود.
روزنامه نیویورک تایمز گزارشی به قلم توماس اردبرینک در مورد رستوران مش دونالد در ایران و شباهت ها و تفاوت های آن با رستوران زنجیره ای مک دونالد منتشر کرده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، عطر همبرگر آبداری که نوجوان شاد ایرانی به نام جهان آن را پشت و رو می کند در فضا پیچیده است. در آشپزخانه وی علامتی به چشم می خورد که شباهت زیادی به علامت رستوران های زنجیره ای مک دونالد دارد.

نماد تجاری دیگر رستوران زنجیره ای مک دونالد یعنی دلقک همیشه خندان با کت قرمز، شلوار زرد و کفش های بزرگ قرمز نیز در این رستوران ایرانی دیده می شود.

در هفته های پس از دستیابی به توافق هسته ای که تحریم های بین المللی برضد ایران را لغو خواهد کرد و از تغییر احتمالی دیدگاه انقلابی ایران در برابر شرکت های آمریکایی حکایت دارد، هنوز هیچ شعبه ای از مک دونالد در تهران باز نشده است.

حسن، صاحب رستوران مش دونالد گفت: ما تلاش می کنیم تا حد امکان به تجارب مک دونالد نزدیک شویم.

مش دونالد و دیگر نمونه های تقلیدی از فرهنگ غذایی آمریکا به طور روز افزون در خیابان های شهرهای مهم ایران درحال رشد هستند.

 سران ایران امیدوارند شرکت های نفتی بزرگ در این کشور سرمایه گذاری کنند. ایرانیان همچنین به صدها هواپیما نیاز دارند و به دنبال همکاری در صنایع فنی خود هستند.

اما برخی تحلیلگران هشدار می دهند که ورود خارجیان با پول و تفکرات مختلف به ایران احتمالا ارزش های این کشور را تضعیف خواهد کرد. آنها می گویند خارجیان می توانند بیایند اما نمی توانند نمادهای سرمایه گذاری را با خود به ایران بیاورند.

از این رو است که برخی سیاستمداران درمورد ورود مک دونالد به ایران هشدار می هند و می گویند هیچ شعبه ای از این رستوران در ایران باز نخواهد شد.

مک دونالد در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرد، نوشته است: «ما تاریخ دقیقی برای افتتاح رستوران های مک دونالد در ایران تعیین نکرده ایم.» اما در عین حال از ایرانیان علاقمند به همکاری دعوت می کند برگه درخواست را تکمیل کنند.

غلامعلی حداد عادل، نماینده بانفوذ ایران درمورد اشتیاق نشان دادن برخی از روزنامه های ایرانی به حضور شرکت های خارجی در این کشور ابراز نگرانی کرد گفت: اخبار مردم ستمدیده یمن کجاست؟ آنها از بازگشت مک دونالد حرف می زنند. اینجاست که خطر احساس می شود. آنها آغوش خود را به روی آمریکا باز کرده اند و با اشتیاق از بازگشت شرکت های آمریکایی به ایران حرف می زنند.

غیر از مش دونالد رستوران های دیگری هم در ایران وجود دارند که با تغییر کوچکی در نام خود فعالیت می کنند. به عنوان مثال K.F.C. (کابوکی فراید چیکن)، پیتزا هات (پیتزا هت) و برگر کینگ (برگر هوس).

البته انزجار رسمی درمورد محصولات آمریکایی مطلق نیست. کوکا کولا و پپسی دو نمونه از محصولاتی هستند که در کمال ناباوری بسیاری از بازدیدکنندگان از ایران در این کشور مشاهده می کنند. علاوه بر آن که استفاده از گوشی های آیفون، پوشیدن کفش های نایک یا مسواک زدن با خمیردندان کرست جرم محسوب نمی شود.