کد خبر: ۹۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۲۴۳

بازتاب سخنان رئیس‌جمهور در رسانه‌های خارجی

 
سخنان یک‌شنبه شب رئیس‌جمهور کشورمان بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، وی درباره انطباق نتیجه برجام با وعده‌های خود اظهار کرد: دستاورد امروز بیش از تصورات دیروز است و آنچه که امروز به دست آورده‌ایم بیش از مقداری است که دو سال پیش به آن فکر می‌کردیم.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یکشنبه در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی توافق هسته‌ای را یک راه سوم برای سیاست خارجی ایران توصیف کرد و گفت:‌ این ایده که ما دو راهکار در برابر جهان داریم، بدین معنی که یا باید تسلیم شویم یا جهان را شکست دهیم غیر منطقی است. یک راه سوم هم وجود دارد ، همکاری سازنده با جهان در چارچوب منافع ملی .

روحانی در ادامه بدون اشاره به آمریکا یا قدرت جهانی تصریح کرد: ما بدون جنگ یا التماس یا تسلیم،‌ بلکه با منطق با سازمان ملل در یک مسیر منطقی مذاکره و دیپلماسی داشتیم.

به گزارش رویترز، رئیس جمهور ایران در این گفت‌وگوی تلویزیونی با نیم نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 و امکان پیروزی دوباره اش ،‌انتقادات تندروها را خطاب قرار داد و بر دستاوردهای دوران ریاست جمهوری خود تاکید کرد.

روحانی همچنین به دستاوردهای اقتصادی دولتش پرداخت که موجب پایین آمدن نرخ تورم در ایران شده است.

وی با استناد به حمایت مردمی برای این گشایش دیپلماتیک اشاره کرد و گفت که از دیدگاه آن‌ها (غرب) دیروز ما یک کشور تهدید کننده بودیم اما اکنون کشوری هستیم که باید با ما توافق شود.

همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: رئیس جمهوری ایران یکشنبه شب در تلویزیون تاکید کرد که کشورش ماه گذشته درتوافق هسته‌ای تاریخی با گروه 1+5 به اهداف اصلی خود رسیده است.

وی ادامه داد: این توافق حق ایران برای غنی سازی را به رسمیت می شناسد و موجب لغو تحریم های بین‌المللی می‌شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 به این دلیل نتیجه داد که تعامل سازنده جای تقابل قرار گرفت.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود آورده است : کنگره آمریکا و مجلس ایران در ماه های آینده بیش از اجرای توافق هسته‌ای درباره آن رای گیری خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز یکشنبه گفت که توافق هسته‌ای کشورش با غرب می تواند چشم انداز بهتری برای راه حل سریعتر در سوریه و یمن ایجاد کند.

روحانی در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیون تصریح کرد: توافق 14 ژوئیه نشان داد دیپلماسی و تعامل تنها راه برای حل مشکلات جدی سیاسی و پایان دادن به بحران ها است.

وی ادامه داد: راه حل نهایی در یمن و سوریه سیاسی است. این توافق فضایی جدید ایجاد خواهد کرد و شرایط آسان تر می‌شود.

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه توافق هسته‌ای پس از نزدیک به دو سال رایزنی ایران و قدرت های جهانی به دست آمده است گفت که این یک کار بسیار دشوار بود اما ارزشش را داشت.

وی تاکید کرد:‌من حتی یک لحظه در موفقیت مان تردید نکردم . تعامل بر رویارویی احتمالی و تسلیم پیروز شد.

خبرگزاری ترند نیز با انتشار بخش هایی از این سخنان حسن روحانی گزارش داد: رئیس جمهوری ایران گفت که کشورش در توافق هسته‌ای به سه هدف رسید.

وی دریک گفت‌وگوی تلویزیونی اهداف اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5‌ را دفاع از حقوق هسته‌ای ایران ، خارج شدن از قطعنامه فصل هفتم سازمان ملل و از میان برداشتن تحریم ها دانست.

روحانی این توافق را یک توافق برد- برد توصیف کرد و گفت: سازوکار این توافق به گونه طراحی شده که تضمین شود ایران بازدارنده نیست.

روزنامه صهیونیستی اورشلیم پست نیز در گزارشی نوشت: رئیس جمهوری ایران شب گذشته اینکه بازرسان بین‌المللی هسته‌ای بتوانند اسرار ایران و ظرفیت های دفاعی را به خطر بیندازند کم اهمیت دانست و تاکید کرد: ایران به اهداف اصلی خود در توافق هسته‌ای دست یافته است.

وی در گفت‌وگو تلویزیونی یکشنبه شب خود گفت: ما حتی کوچکترین اسرار ملی خودمان را ، چه نظامی ، چه علمی ، چه اقتصادی یا اجتماعی فاش نخواهیم کرد. ظرفیت های نظامی ما به هیچ عنوان کاهش نخواهند یافت.

علاوه بر این شبکه خبری بلومبرگ در گزاشی به سخنان یکشنبه شب حسن روحانی پرداخت و نوشت: رئیس جمهوری ایران توافق هسته‌ای را یک موفقیت بزرگ ارزیابی کرد و گفت که در آن بیش از آنچه تصور می شد به دست آورده ایم.

رئیس جمهور میانه روی ایران در ادامه تاکید کرد: این یک دستاورد بزرگ است چون بدین معنی است. ایران کشوری است که جهان می خواهد با آن تعامل کند، نه اینکه با تهدید تسلیم شود.

وی افزود: در عرض یک ماه اجرای این توافق را آغاز می کنیم. لغو تحریم ها شروع می‌شود و فضا تغییر می‌کند. سرمایه به کشورمان سراریز می‌شود و دستان ما برای فروش نفت بسته نیست. این در حالی است که توافق هسته‌ای هیچ محدودیتی بر توان موشکی ایران اعمال نمی کند.

روحانی همچنین گفت که توافق هسته‌ای به کاهش نرخ تورم تا پایان دوران ریاست جمهوری وی در سال 2017 کمک خواهد کرد و هدف دولت وی این است که ایران به رشد اقتصادی 8 درصدی دست یابد و تا سال 2021 درآمد کشورش رشد 59 درصدی داشته باشد.

شبکه خبری بی بی سی هم گزارش داد:‌ رئیس جمهوری ایران در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که آنچه در مذاکرات هسته‌ای بدست آمده، بیش از تصورات اولیه است.

وی افزود: مقاومت 10 ساله ایران،‌ دستاوردهای فنی دانشمندان هسته‌ای ایران و حضور 73 درصدی واجدان شرایط در انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 پایه های حصول توافق هسته‌ای بوده است.

روحانی در ادامه گفت که هر دو طرف این مذاکره بر اساس اعتماد وارد مذاکرات نشدند اما از زمان حصول توافق ژنو توانسته اند عملکرد یکدیگر را در خصوص تعهداتشان بسنجند.

وی تاکید کرد که در تعامل با جهان ، تنها راه پیروز شدن یا شکست خوردن نیست و هدف وی از این مذاکرات یک توافق برد –برد بوده است.

*ایسنا