کد خبر: ۹۶۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۱۱

500 بورس تحصیلی ایران به افغانستان

سفیر ایران در جمع دانشجویان و استادان دانشگاه گوهرشاد گفت: ایران 500 بورس تحصیلی در اختیار دولت افغانستان قرار می دهد. 

به گزارش پایگاه خبری تیک، «محمدرضا بهرامی» این مطلب را در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان در باره گسترش مناسبات دانشجویان دو کشور مطرح کرد و افزود: متولی این بورس ها وزارت تحصیلات عالی افغانستان است و تا آن جایی که اطلاع داریم قرار است این دانشجویان از طریق برگزاری آزمون برگزیده شوند. 

سفیر جمهوری اسلامی ایران افزود: این بورس ها در سه مقطع تحصیلی دکترا و فوق لیسانس و لیسانس است و بخش اعظم آن به دو مقطع دکترا و فوق لیسانس اختصاص یافته و بخش کمی برای دوره لیسانس خواهد بود. 

وی گفت: معتقدیم که باید بین دانشگاه های ایران و افغانستان ارتباط وجود داشته باشد و از گسترش این مناسبات استقبال می کنیم، اما نکته مهم این است که دانشگاه ها، خود باید پیشقدم شوند و متولی این ارتباطات لزوما نباید دولت باشند. دولت ها باید نقش تسهیل کننده این روابط را داشته باشند. 

بهرامی افزود: در حال حاضر بیش از 10 هزار نفر از اتباع افغانستان، در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند و حدود 400 نفر از دانشجویان افغان در رشته های پزشکی دانشگاه های ایران درس می خوانند. 

سفیر ایران در پاسخ به پرسشی در زمینه محدودیت های اشتغال و اقامت برای مهاجران اففانستان در ایران، اظهار کرد: حرف اساسی ما در باره مهاجران افغان این است که کسانی که می خواهند به ایران بروند و در آنجا اقامت و اشتغال داشته باشند، چرا راه های قاچاق و غیر قانونی را انتخاب می کنند؟ 

وی افزود: رییس جمهوری اسلامی ایران به موضوع مهاجران بسیار اهمیت می دهند، لیکن تاکید شده است که همه پدیده ها، از جمله تردد، اقامت، اشتغال آنان باید قانونمند شود. ما سهولت برای تردد ایجاد کردیم، اما ورود از راه قاچاق، علاوه بر خطراتی که بر آن مترتب است، برای هر دو کشور سودمند نخواهد بود. 

بهرامی گفت: در سند جامع روابط ایران و افغانستان، مساله قانونی شدن کار برای مهاجران افغانستان مورد توجه قرار گرفته است و این موضوع هم مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
منبع:ایرنا