کد خبر: ۹۶۸۵۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۰۵

دیدار ظریف با وزیر خارجه صربستان

 «ایوتسا داچیچ» وزیر امور خارجه صربستان که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش اداره کل دیپلماسی رسانه‌ای وزارت امور خارجه، دو طرف در این دیدار درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

ظریف با اشاره به روابط دیرینه و خوب دو کشور ابراز امیدواری کرد همکاری‌های دو کشور در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، حوزه انرژی، کشاورزی، پارلمانی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی گسترش یابد.

وی با اشاره به توانمندی های بسیار بالای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از ابراز علاقه و آمادگی طرف صرب برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک در تهران استقبال کرد و افزود: در همین باره هیئتی اقتصادی از بخش های مختلف دولتی و خصوصی جمهوری اسلامی ایران در آینده راهی بلگراد خواهد شد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش غیرمتعهدها، بنیانگذاران این جنبش ازجمله تیتو رئیس جمهور فقید یوگسلاوی سابق را چهره ای مورد احترام توصیف و از توجه دولت صربستان و شخص وزیر به این جنبش قدردانی کرد.

ظریف رایزنی مستمر مقامات سیاسی دو کشور در سطوح وزرا و معاونان وزارت امور خارجه دو کشور را مثبت ارزیابی و بر دیدار دوره ای وزرای خارجه دو کشور از پایتخت های یکدیگر در این چارچوب تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف حقوق بشری از جمله نقش برجسته زنان در ایران، از روش‌های قدیمی و نخ‌نمای کشورهای غربی در استفاده ابزاری از حقوق بشر برای فشار به کشورهای مستقل انتقاد کرد.
وی با اشاره به همکاری‌های دیرینه فرهنگی دو کشور ابراز امیدواری کرد متون مبادله شده برای تنظیم متن جدید توافقنامه همکاری‌های فرهنگی دو کشور نهایی و براساس نیازها و مقتضیات روز، امضا و اجرایی شود.

داچیچ، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان نیز در این دیدار با اشاره به موفقیت در دستیابی به توافق هسته‌ای و مذاکرات پیچیده و فشرده بین جمهوری اسلامی ایران و قدرت های بزرگ بین المللی موسوم به 1+5، دستیابی به توافق را تبریک گفت و ابراز خرسندی دولت و ملت صربستان بابت این موفقیت را به اطلاع رساند.

وزیر امور خارجه صربستان اظهار داشت که بلگراد مایل است در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی با جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی از روابط را آغاز کند.

وی در همین باره خواستار برگزاری چهاردهمین کمیسیون مشترک دو کشور در آینده نزدیک شد.