کد خبر: ۹۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۱۸

نکات جالب درباره اشک و گریه

پایگاه خبری تیک-1- به غیر از انسان ها برخی معتقدند فیل ها و گوریل ها نیز می توانند گریه کنند، اما نه به پیچیدگی گریه انسان ها. حیوانات دیگر اغلب هنگام درد کشیدن، وارد شدن اجسام خارجی در چشم ها و یا خشک شدن چشم ها دچار اشک ریزش می شوند. حیوانات (به ویژه نوزادان آنها) به صورت آوایی و مانند نوزادان تازه متولد شده گریه می کنند البته بدون تولید اشک.

2- غدد اشکی روزانه در حدود 2 قاشق پُر چایخوری اشک تولید می کنند.
3- هر بار پلک زدن (باز و بسته کردن چشم) در حدود 100 تا 150 میلی ثانیه به طول می انجامد. انسان ها به طور متوسط هر 2 تا 10  ثانیه یک بار و 10 بار در دقیقه پلک می زنند.

4- شور بودن اشک عمدتا به علت وجود کلرید سدیم(نمک) و پتاسیم در آن می باشد. میزان نمک موجود در اشک با میزان نمک پلاسمای خون برابراست.

5- از آنجایی که جنین نیز در درون رحم مادر قادر به گریه کردن است، بنابراین گریه کردن نمی تواند یک رفتارآموختنی باشد. اما فرهنگ، سن، جنسیت، شخصیت، روابط و بافت اجتماعی همگی می توانند در شکل گریه تعیین کننده باشند.

6- PH  اشک اندکی قلیایی و خود اشک ترش و شور مزه می باشد.
7- سرفه شدید، استفراغ، احتقان بینی ، آلرژی بینی، التهاب یا عفونت بینی و یا چشم و اختلالات عصبی نیز می تواند باعث اشک ریزش گردند.

8- گریه کردن در برخی فرهنگ ها عملی کودکانه و غیر موقر محسوب شده و گریستن در انظار عمومی تقبیح می گردد.

9- علت اشک ریزش هنگام خمیازه یا خندیدن، وارد شدن فشار به غدد و کیسه اشکی می باشد. علت دیگر آن است که غدد اشکی تحت کنترل سیستم عصبی خود مختار می باشند. این سیستم عصبی تمام کارکردهای غیر ارادی را کنترل می کند. هنگامی که این اعصاب تحریک می شوند (هنگام خمیازه) غدد اشکی نیز اندکی تحریک می گردند.

10- بسیاری از افراد به علت ابتلا به خشکی چشم، قادر به گریه کردن نمی باشند. برعکس در اختلال دیگری که در پی آسیب مغزی ایجاد می گردد فرد مبتلا ممکن است به طور مداوم و برای ساعت ها بدون علت گریه کند.

11- علت سوزش و اشک ریزش چشم ها هنگام خرد کردن پیاز به علت وجود آنزیم ها و آمینو اسید سولفوکساید موجود در سلول های پیاز می باشد. آمینو اسید سولفوکساید توسط آنزیم های پیاز به سولفینیک اسید تبدیل می شود، که بسیار ناپایدار بوده و فورا به گازی فرار تبدیل می گردد. هنگامی که این گاز با آب درون چشم (اشک) ترکیب می گردد، تولید اسید سولفوریک ملایمی را می کند که باعث سوزش و اشک ریزش می شود. با افزایش تولید اشک، بدن سعی می کند تا اسید سولفوریک را رقیق و از چشم ها بشوید.

لذا برای جلوگیری از سوزش و اشک ریزش چشم ها هنگام خرد کردن پیاز به توصیه های زیر عمل کنید:
* دستان خود و پیاز را قبل از خرد کردن، با آب خیس کنید تا گاز متصاعد شده، با آب روی دست ها و پیاز واکنش نشان دهد نه با اشک چشم ها.
* تنها با دهان خود تنفس کنید. عمل دم گازها را به درون ریه می کشاند و عمل بازدم نیز باعث پراکنده شدن گاز می شود.

* از چاقوی تیز برای بریدن و خرد کردن پیاز استفاده کنید تا سلول های کمتری در پیاز دچار پارگی شوند.
* قبل از خرد کردن پیاز آن را نیم ساعت درون یخچال قرار دهید، زیرا کاهش دما فعالیت آنزیم های پیاز و انتشار گاز را کاهش می دهد.

منبع: جذاب