کد خبر: ۹۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۹

مقاله سفیر ایران به مناسبت سالگرد اشغال کویت

پایگاه خبری تیک:سفیر ایران در کویت، در مقاله‌ای که به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد اشغال کویت توسط رژیم پیشین بعث عراق منتشر شد، تاکید کرده جمهوری اسلامی ایران در تقویت روابط با همسایگان و کمک به آن‌ها در سختی‌ها و مجالست با آن‌ها در رفاه و آسایش پیش‌رو است.
متن کامل مقاله علی‌رضا عنایتی به شرح زیر است:

کویت این ایام، بیست و پنجمین سالگرد حادثه تلخ اشغال این کشور توسط رژیم صدام، که یادآور صف‌آرایی تانک‌ها در خیایان‌ها و بیابان‌های این کشور، تخریب، ویرانی و آوارگی است را پشت سر می‌گذارد.

البته ماجراجویی صدام در این‌جا به پایان نمی‌رسد، چراکه قبلاً نیز با وارد شدن در جنگ با همسایه خود ایران، به بهانه دفاع از دروازه شرقی جهان عرب، ثروت‌های دو کشور را به باد داد و در پایان ناکام و سرافکنده از جنگ خارج شد. هرچند این شکست سخت او را از اعمال جنگ دیگری علیه همسایه جنوبی خود، کویت، با همان منطق فرسوده، باز نداشت.

ما در بیست و پنجمین سالگرد این حادثه تلخ، خاطرات دردناکی را مرور می‌کنیم که مبتنی بر ماجراجویی، تلاش برای توسعه زمین یا رسیدن به خواسته‌های خود براساس منطق زور و قدرت، تعامل با همسایگان با تکبر و زورگویی، اعمال تک محوری و تلاش برای محوریت یافتن و ائتلاف است.

مایه افتخار است که بگویم جمهوری اسلامی ایران تنها پس از گذشت چند ساعت از این حادثه و قبل از این که کشورهای عضو شورای همکاری بخواهند موضع قاطعی را برای حمایت از همسایه خود اتخاذ کرده و تجاوزگری عراق را محکوم کنند، موضع آشکار و روشن خود مبنی بر محکوم کردن تجاوز عراق علیه خاک کویت را اعلام کرد و از رژیم عراق خواست تا به مرزهای بین‌المللی بازگردد، ایران در کنار کویت ایستاد و آن چه در زمان جنگ تحمیلی چشیده بود را فراموش کرد. سپس نه تنها مرزها بلکه دل‌های خود را بر روی شهروندان کویتی که به سوی آن کشور در حال حرکت بودند، گشود، به طوری که ده‌ها هزار نفر از شهروندان کویتی به آن کشور پناه بردند و برخی در ایران سکونت گزیدند و برخی از آن‌جا عبور کرده و به دیگر کشورها رفتند. درهای سفارت ایران در زمان اشغال کویت برای خدمت‌رسانی و صدور اسناد لازم برای ورود شهروندان کویتی به خاک ایران باز بود.

ایران همواره حمایت خود را از کویت اعلام کرد و اخبار مربوط به جنگ را لحظه به لحظه گزارش می‌داد. به طوری که خود از زبان برخی از مسوولان کویتی شنیده‌ام که در آن ایام آنان تنها گوش‌شان به صدای ایران و پیگیری گزارش‌های مربوط به جنگ بوده است. چنان که بارها مسوولان کویتی در دیدارهای دوجانبه، قدردانی و سپاس خود از موضع ایران نسبت به برادران کویتی خود در زمان اشغال را اعلام کرده‌اند.

بار دیگر می‌گویم و تأکید دارم بر این که ایران در اهداف خیرخواهانه، تقویت روابط با همسایگان، کمک به آن‌ها در سختی‌ها و مجالست با آن‌ها در رفاه و آسایش پیش‌رو است و به قول خود عمل کرده و آن را به اثبات رسانده است. با وجود این که ما بیست و پنجمین سالگرد این حادثه دردناک را جشن می‌گیریم، من مطمئن هستم که بعد از گذشت بیست و پنج سال دیگر، ما و فرزندان‌مان در حالی پنجاهمین سالگرد اشغال را جشن می‌گیریم که شاهد رشد و شکوفایی منطقه خواهیم بود و در آن هنگام دیگر دوران تجاوزگری به سر رسیده است. البته تحقق این امر به تلاش سخت و پیگیر تمام کشورهای منطقه، کوچک و بزرگ، جهت ارتقای منطقه و جلوگیری از جنگ، فتنه‌گری، فرقه گرایی نیاز دارد.
منبع:عصرایران