کد خبر: ۹۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۶۵۲

پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به شیخ الازهر/ مراجع شیعه از دشنام به صحابه برائت می جویند

پایگاه خبری تیک: آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید شیعه در نامه ای از شیخ الازهر گفت: همه مراجع و برخی فضلای شیعه از دشنام و بدگویی به برخی صحابه برائت می جویند.
  
 دراین نامه که عصر دوشنبه دراختیار ایرنا قرار گرفت،این مرجع تقلید درپاسخ به سخنان و بحث های دکتر احمد طیب در ماه مبارک رمضان درباره عقاید شیعیان و لزوم وحدت شیعه و سنی و نیز دعوت وی از علمای تشیع و تسنن برای برگزاری نشست علمی در الازهر اظهار داشت:در آغاز، به دلیل بیانات سرشار از متانت شما در ویژه برنامه تلویزیونی 'حدیث شیخ الازهر' در ماه رمضان سال جاری، که با موضوع اختلافات شیعه و سنی درباره امامت و صحابه بود، از جنابعالی سپاسگزاری می کنم. 

آیت الله مکارم شیرازی از تلاش پیوسته شیخ الازهر در تحقق وحدت میان مسلمانان تشکر کرد و افزود:ما از برخی سخنان جنابعالی بسیار خرسندیم؛ از جمله اینکه فرمودید:'شیعه و سنی، دو بال امت اسلامی هستند و آنچه که اکنون بین شیعه و سنی اتفاق می افتد، تلاشی است برای ضربه زدن به مسلمانان از طریق سلاح (کشتار و جنگ مذهبی)' و اینکه 'تا زمانی که شیعه و سنی به شهادتین ایمان داشته باشند، الازهر میان شیعه و سنی تفاوتی قائل نیست' این سخنان شما در راستای رویه الازهر شریف در نشر مفاهیم اعتدال فکری و اعتقادی می باشد. 

این مرجع تقلید همچنین در این نامه نکاتی را تبیین و خاطرنشان کرد:در رابطه با مسأله دشنام و بدگویی به برخی صحابه، علاوه بر برخی از فضلای شیعه - چنانکه جنابعالی اشاره کردید - باید گفت همه مراجع شیعه نیز از این کار برائت می جویند؛ فقط برخی از مردم عوام شیعه که درخور توجه نیز نیستند، به این کار مبادرت می نمایند. 

وی تصریح کرد:ما براین باوریم که برخی نکات بیان شده از سوی جنابعالی در این برنامه تلویزیونی در خصوص باورها و اعتقادات شیعه، قابل بحث و مناقشه است،همچنین با وجود احترام فراوانی که برای جنابعالی قائل هستیم، بر این باوریم که طرح این مطالب از طریق رسانه ها، موجب افزایش اختلافات میان شیعه و سنی می شود و بسیاری از دشمنان اسلام همین مطالب را دستمایه اهداف خودشان خواهند نمود؛ ای کاش، این مسائل در جلسات علمی و غیر علنی و با حضور علمای دو مذهب شیعه و سنی، طرح و بررسی می شد، نه در رسانه گروهی. 

آیت الله مکارم شیرازی در نامه به دکتر احمد طیب پیشنهاد برگزاری کنفرانس علمی با حضور برجسته ترین علمای دو مذهب شیعه و سنی در جهت بررسی مهم ترین موانع وحدت اسلامی و مهمترین اقدامات لازم برای تقویت وحدت اسلامی را طرح کرد و افزود:در پایان این کنفرانس علمی، نتایج آن باید به صورت مصوبات الزام آور، برای همگان مورد عمل قرار گیرد. 

وی در پایان ضمن قدردانی از شیخ الازهر به جهت ادامه مسیر وحدت میان مسلمانان، تصریح کرد: امیدوارم جنابعالی نیز این پیشنهاد را بپذیرید تا شیعیان ناچار نشوند از طریق رسانه های گروهی و شبکه های ماهواره ای به اشکالات بیان شده از سوی شما نسبت به مذهب شیعه، پاسخ دهند. 

گفتنی است آیت الله مکارم شیرازی این نامه را در تاریخ 29 ماه مبارک رمضان سالجاری برای دکتر احمد طیب شیخ الازهر ارسال کرده و به دلیل عدم پاسخگویی و با توجه به بازتاب گسترده سخنان وی در رسانه ها، نامه مذکور در اختیار خبرگزاری ها و نشریات قرار گرفته است تا برای همگان معلوم شود که مراجع تقلید شیعه نیز طرفدار همین پیشنهاد بوده و پیش از این نیز حمایت خود را از آن ابراز داشته اند. 

شیخ الازهر در ماه مبارک رمضان بحث هایی پیرامون اعتقادات شیعیان و اختلافات شیعه و سنی طرح کرده بود که از برخی رسانه ها نیز پخش شد و در سخنان خود بارها از علمای تشیع و تسنن برای آنکه در یک نشست، راجع به مسایل اختلافی صحبت کرده و مسیری برای همزیستی مسالمت آمیز میان دو مذهب بیابند، دعوت کرده بود.
منبع:ایرنا