کد خبر: ۹۶۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۶۹

اعتراض مقامات سابق اسرائیل به مواضع نتانیاهو

 ده ها تن از مسئولان ارشد سابق امنیتی رژیم اسرائیل، با نوشتن نامه ای به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور، از او خواسته اند "واقعیت را بپذیرد" و از مخالفت با توافق هسته ای قدرت های بزرگ با ایران دست بردارد.

به گزارش روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحرونوت، این مسئولان همچنین به نتانیاهو توصیه کرده اند که روابط صدمه دیده اسرائیل و آمریکا را ترمیم کند و به تقویت همکاری های دیپلماتیک و امنیتی دو کشور بپردازد.

در پی مخالفت شدید نخست وزیر اسرائیل با مذاکرات اتمی ایران و قدرت های بزرگ و توافق جامع هسته ای، تنش های کم سابقه ای میان دولت های باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو ایجاد شد که در برخی موارد به رد و بدل شدن انتقادات تند در واشنگتن و تل آویو انجامید.

نویسندگان نامه، از سوی دیگر به بنیامین نتانیاهو پیشنهاد کرده اند که برای مقابله با "نیروهای تندرویی که امنیت اسرائیل را به خطر می اندازند" به شکل گیری محوری متشکل از "میانه روهای سنی" و غرب کمک کند.

این نویسندگان، از نتانیاهو خواسته اند که برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک با هدف ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی، با ایالات متحده همکاری کند.

دولت باراک اوباما و برخی دولت های اروپایی، در سال های گذشته، در مناسبت های گوناگون از اسرائیل خواسته اند تا از طریق اقداماتی همچون مقابله با شهرک سازی غیرقانونی در اراضی اشغالی فلسطینی ها، به فرایند تشکیل یک دولت مستقل فلسطنی کمک کند؛ اما دولت بنیامین نتانیاهو، از برآورده کردن چنین درخواست هایی خودداری کرده است.

آمیرام لوین رئیس سابق موساد، امی آیالون و کارمی گیون روسای سابق سرویس امنیت عمومی اسرائیل و ژنرال یوزی عیلام رئیس سابق کمیسیون انرژی اتمی اسرائیل، از جمله امضا کنندگان نامه اخیر به نتانیاهو هستند.

این نخستین بار نیست که مخالفت های نخست وزیر اسرائیل با مذاکرات هسته ای ایران، با انتقاد مقام های امنیتی سابق این کشور مواجه می شود.

در فروردین ماه گذشته افرایم هالوی، از روسای سابق موساد، اظهارات بنیامین نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران باید در توافق نهایی هسته ای، موجودیت اسرائیل را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت بشناسد، غیرواقع بینانه دانست. وی پیش از آن نیز، حملات لفظی نتانیاهو به حسن روحانی رئیس جمهور ایران را، در عرصه بین المللی به زیان اسرائیل دانسته بود.

در اسفند ماه گذشته، مئیر داگان یکی دیگر از روسای سابق رئیس موساد هم با انتقاد از مواضع بنیامین نتانیاهو در مورد مداکرات هسته‌ای گفت: "نخست وزیر ما به خاطر شیوه‌اش در مدیریت تهدید اتمی ایران، بیشترین آسیب استراتژیک را به اسرائیل وارد کرده است."

داگان با ابراز نگرانی از تنش های ایجاد شده میان اسرائیل و آمریکا بر سر ایران هشدار داد: "ما الان موقعیت مستحکمی در جهان نداریم. مشروعیت اسرائیل زیر سوال است و نباید با مهم‌ترین دوست‌مان وارد رابطه فرسایشی می‌شدیم."

او با اشاره به برخی اظهار نظرهای تند بنیامین نتانیاهو از جمله مقایسه ایران با آلمان نازی افزود که ایران با موفقیت توانسته است میان اسرائیل و آمریکا شکاف بیندازد.

منبع: بی بی سی