کد خبر: ۹۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۸

مونیز: اگر اسراییلی بودم از توافق هسته‌ای حمایت می‌کردم

 وزیر انرژی آمریکا در دیدار با جمعی از خبرنگاران صهیونیستی گفت:‌ من اگر اسراییلی بودم از توافق هسته‌ای حمایت می‌کردم.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، به نوشته روزنامه اورشلیم پست ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا در جلسه‌ای توجیهی در واشنگتن در دیدار با خبرنگاران صهیونیستی درباره‌ی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 گفت: واضح است که این توافق بخشی از یک مساله بزرگتر در این خصوص است که چگونه می‌خواهیم به نیازهای امنیتی مجلس خود در منطقه رسیدگی کنیم. این توافق ابزار مهمی برای ماست که با کنار گذاشتن تهدیدامنیتی ( علیه اسراییل) از روی میز به وسیله‌ی آن چنین کاری را انجام دهیم.

مونیز در پاسخ به مخالفت‌های رژیم صهیونیستی با توافق هسته‌ای گفت که اگر یک اسراییلی بودم از توافق حمایت می‌کردم.

وی با تکرار مواضع دولت آمریکا اظهار کرد:‌ این توافق نه بر اساس اعتماد بلکه بر اساس راستی آزمایی است اما من نمی‌توانم درباره‌ ضمایم محرمانه توافق شامل دسترسی بازرسان به خاک ایران برای نمونه برداری توضیح دهم چون این یک مساله و توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

وزیر انرژی آمریکا در ادامه مدعی شد: از امروز تا همیشه ما با نظارت بیشتر و گزینه‌های راستی آزمایی مواجهیم که در صورت عدم دستیابی به توافق چنین نبود. توافق هسته‌ای نشانه چرخش آمریکا به سمت ایران و تضعیف روابط واشنگتن با تل آویو نیست. این توافق تغییری در این موضوع ایجاد نمی‌کند که متحدان ودوستان ما در منطقه چه کسانی هستند.

مونیز افزود: دوستان و متحدان ما، اسراییل کشورهای عضو شورای همکاری خلیج (‌فارس) و احتمالا تعدادی ازکشورهای عرب در منطقه هستند. ایران از چارچوبی که بوده خارج نمی‌شود. مگر این که مساله حمایت از حزب‌الله و موضوعات حقوق بشری ایران مورد بررسی قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد:‌کشورهای گروه 1+5 که توافق هسته‌ای با ایران را امضا کردند اطمینان یافته‌اند که آژانس به دسترسی‌های لازم در ایران دست یافته و بقیه مسائل میان ایران و آژانس است. ما در مذاکرات به مساله دسترسی‌های آژانس پرداختیم و سپس ایران و آژانس ردباره‌ی پروتکل‌های پادمانی محرمانه، درباره‌ی این که این بازرسی‌ها چگونه انجام شود گفت و گو کردند این وظیفه ما نبود.

وی در ادامه به توافق آژانس و کره شمالی اشاره و تاکید کرد: هیچ نمونه‌ای وجود ندارد که درآن توافقی اجازه دسترسی‌های بیشتری را بدهد. در کره شمالی نیز آژانس دسترسی‌های محدودی به تاسیسات اعلام شده و اعلام نشده این کشور داشت.

وزیر انرژی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره این که ممکن است ایران اجازه دسترسی‌های توافق شده با آژانس را ندهد گفت که دراین صورت یک ماه پس از آنکه درخواست دسترسی‌ها مطرح شده است ایرانی‌ها به عنوان نقض کننده توافق شناخته خواهند شد. در این سناریو گروه 1+5 درباره این که چه رفتاری داشته باشد تصمیم گیری خواهد کرد.

وی همچنین با دفاع از توافق هسته‌ای که اواسطه ماه ژوئیه در وین حاصل شد تاکید کرد که این توافق علیرغم وجود برخی انتقادات مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای می‌شود.

این مقام آمریکایی در حالی این ادعاها را مطرح می‌کند که مقامات ایران همواره تاکید می‌کنند فعالیت‌های هسته‌ای اکشورمان ماهیت کاملا صلح آمیز دارد و سلاح هسته‌ای در دکترین دفاعی ایران جایگاهی ندارد.

*ایسنا