کد خبر: ۹۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۴

صنعت حمل و نقل هوایی بانک‌دار شد

پایگاه خبری تیک:مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به‌ توافق‌ ۱+۵ و تسهیل شرایط خرید و ورود هواپیما برای ایران اظهار داشت: با وضعیت جدید، شرایط برای خرید هواپیما تسهیل می‌شود،اما موضوعی که باید مدنظر قرار گیرد تامین نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای خرید هواپیما است‌.

وی با تأکید بر اینکه در بحث تأمین نقدینگی صنعت حمل و نقل هوایی در حال حاضر مشکلاتی دارد، اضافه کرد: لازم است‌ بانک‌ها به این عرصه وارد شوند و نسبت به ارائه تسهیلات خرید هواپیما اقدام کنند زیرا شرکت‌های هواپیمایی با درآمد‌های فعلی قادر به تأمین کل نقدینگی خرید هواپیما نیستند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: به تازگی از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیشنهاد ایجاد «بانک توسعه حمل و نقل هوایی» ارائه شده است که اگر تشکیل شود می‌تواند به تامین ناوگان کمک کند، ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و امیدواریم در راستای نوسازی ناوگان هوایی کشور به نتیجه برسد.

اسعدی سامانی اظهار داشت:‌ در کشورهای دیگر معمولاً مؤسسات پولی-بانکی هواپیماها را خریداری می کنند و در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌دهند و این یکی از روش‌های مرسوم تامین ناوگان حمل و نقل هوایی است.

وی اضافه کرد: روش مذکور به شرکت‌های هواپیمایی این امکان را می‌دهد که ناوگان خود را در سنوات مختلف نوسازی کنند، مثلاً هواپیما چند سال استفاده می‌شود و سپس آن مؤسسه مالیِ مالک، هواپیما را به کشوری دیگر می‌فروشد و یا در اختیار شرکتی دیگر قرار می‌دهد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: پیشنهاد داده‌ایم در ایران هم‌ مؤسسات پولی-مالی در این عرصه وارد شوند و قطعاً بدین ترتیب بسیاری از نیازهای صنعت رفع خواهد شد.

اسعدی سامانی اظهار داشت: در کنار موارد مذکور تأمین منابع مالی از طریق صندوق توسعه ملی و فاینانس ‌هم برای خرید هواپیما باید از سوی دولت توجه شود؛‌ صندوق توسعه ملی تا پیش از این تسهیلات را از طریق بانک‌ها برای خرید هواپیما پرداخت می‌کرد اما هواپیما را به عنوان تضمین قبول نمی‌کرد و تضامینی بیش از دارایی ایرلاین‌ها درخواست می‌کردند اما با پیگیری‌های سازمان هواپیمایی کشوری این مشکل در حال حاضر برطرف شده و هواپیما به عنوان تضمین پرداخت تسهیلات مورد قبول است.

فارس