کد خبر: ۹۷۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۰۴

کارلي يا هيلاري؛ همه نامزدهاي زنِ انتخابات رياست جمهوري آمريکا

 داستان پيچيده اي شده است انتخابات رياست جمهوري 2016 آمريکا؛ تا دلتان بخواهد اين انتخابات، کانديداي بالقوه دارد. از بوش سوم گرفته تا کلينتون دوم.

به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)،  در اين ميان يک شايعه پر طمطراق، نتيجه نهايي اين انتخابات را تا حدودي مشخص کرده است. شايعه اما چيست. همان طور که چند ماه پيش باراک اوباما به افکار عمومي ايالات متحده کُد داد، گويا قرار است براي اولين بار يک زن، روي صندلي شماره يک کاخ سفيد بنشيند.

اين يعني اينکه بعد از به قدرت رسيدن يک سياه پوست اين احتمال به وجود آمده که يک «اولين» ديگر در تاريخ سياسي ايالات متحده به ثبت برسد؛ اولين بانوي رييس جمهور. اگر سکانس پاياني انتخابات سال2016 با پيروزي يک کانديداي زن تمام شود آن وقت براي نخستين بار ، آمريکا ديگر بانوي اول ندارد! در اين شرايط مي شود به همسر رييس جمهور، لقب آقاي اول را داد!
اما برويم به سراغ زناني که مي خواهند هر جوري شده، مستأجر جديد کاخ سفيد شوند. آنهايي که مي خواهند چند ماه ديگر، نفر اول سياست در آمريکا باشند.

اول از دموکرات ها شروع کنيم؛ جايي که هيلاري کلينتون، بانوي اول سابق آمريکا ميخواهد چندين رکورد را با هم ثبت کند. او تقريبا بين هم حزبي هايش چه در ميان زنان و چه در ميان مردان فعلاً بي رقيب است. اگر هيلاري ، رييس جمهور شود، اولين رييس جمهور زن در آمريکا خواهد شد. اولين بانوي اولي که به مقام رييس جمهوري مي رسد. اولين وزير خارجه زني که رييس جمهور مي شود و البته نخستين زن دموکرات آمريکايي که به پست رياست جمهوري مي رسد.

در ميان زنان دموکراتي که مي توانند کانديداي انتخابات رياست جمهوري آمريکا شوند، چند نام ديگر هم وجود دارند. باربارا باکسر( سناتور از کاليفرنيا) ، پتي موري ( سناتور از واشنگتن ) ، ماريا کانتول ( سناتور از واشنگتن) ، ايمي کلاوبشار ( سناتور از مينه‌سوتا) ، کرستن جيليبرند ( سناتور از نيويورک) ، اليزابت وارن ( سناتور از ايالت ماساچوست) و البته کارولين کندي ( سفير فعلي آمريکا در ژاپن). البته شايد تنها کسي که بتواند در بين اين زنان با هيلاري، رقابتي جدي داشته باشد، کارولين است. او مي تواند دومين کندي باشد که به رياست جمهوري آمريکا برسد. فراموش نکنيم که کارولين بخاطر ترور شدن پدرش از يک محبوبيت وحشتناک (!) در ميان شهروندان آمريکايي برخوردار است. هنوز که هنوز است، مردم آمريکا براي خانواده کندي، احترام ويژه اي قائل هستند و در صورت اعلام کانديداتوري کارولين شايد بدون دردسر بتواند ساکن کاخ سفيد شود.

حالا برويم سروقت ليست کانديداهاي زن از حزب جمهوريخواه. فعلاً تنها کسي که توانسته نام خود را به اندازه هيلاري سر زبان ها بياندازد، کارلي فيورينا است. زني که از لحاظ سني، 7 سال از هيلاري جوان تر است و خود را انرژيک تر و فعال تر از وزير خارجه سابق آمريکا نشان داده است. کارلي ، چهره اي شناخته شده در صنعت IT ايالات متحده محسوب مي شود و روز به روز هم بر محبوبيتش در ميان طرفداران حزب جمهوريخواه افزوده مي شود. شايد تنها رقباي جدي او در حزب متبوعش جب بوش و رونالد ترامپ باشند.
اما زنان ديگري که در حزب جمهوريخواه ، احتمال کانديدا شدن آنها وجود دارد؛ شايد محتمل ترين آنها کسي نباشد جز سارا پالين، معاون جان مک کين در انتخابات رياست جمهوري سال 2008. او تا حالا حرفي نزده که مي آيد يا نه اما خيلي ها براي حضورش در انتخابات، کمپين تشکيل داده اند.

از پالين که بگذريم به مارشا بلکبرن (عضو مجلس نمايندگان از تنسي)، کاندوليزا رايس ( وزير خارجه اسبق آمريکا) و شانا استرلينگ ( فعال زن از ايالت کنتاکي) مي رسيم که از ميان آنها، فقط استرلينگ براي حضور در انتخابات اعلام حضور کرده است.

حالا اگر فرض را بر اين بگيريم که رقابت نهايي انتخابات رياست جمهوري آمريکا هم بين هيلاري کلينتون و کارلي فيورينا برگزاري مي شود، آن وقت به نظر شما آمريکايي ها از ميان دو کانديداي حزب دموکرات و جمهوريخواه به کدام يک رأي مي دهند؟

*خبرآنلاين