کد خبر: ۹۸۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۲۶۲

کامرسانت: چرا آمریکا از هر چیزی که از ایران به پرواز درآید، در هراس است؟

سرگئی لاوروف در مسأله دفاع ضد موشکی، آمریکا را متقاعد نکرده است.
کامرسانت نوشت: سرگئی لاوروف در مسأله دفاع ضد موشکی، آمریکا را متقاعد نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، دولت آمریکا اشاره کرده که به رغم حاصل شدن توافق با ایران در رابطه با مسأله هسته ای، تشکیل بخش اروپایی سیستم دفاع ضد موشکی خود را ادامه خواهد داد. در هفته جاری، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، «دروغ» باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سال 2009 میلادی، را که استقرار دفاع ضد موشکی اروپا را با مسأله هسته ای ایران ارتباط داده بود، فاش کرد. وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پاسخ به آن با اشاره به این که: رئیس جمهور اوباما به تهدیدهای مرتبط با موشک های بالستیک ایرانی نیز اشاره کرده بود، وزیر روسیه را به «تعبیر حساب شده» از سخنان رهبر آمریکا متهم کرد. در حال حاضر، این مسأله، کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز نگران کرده است. آنها که با توافق پیرامون برنامه هسته ای کنار آمده اند، از آمریکا تعهد گرفته اند که در ساخت سیستم یگانه دفاع ضد موشکی در منطقه مساعدت کند.

مصاحبه سرگئی لاوروف با شبکه تلویزیونی Channel News Asia، دستاویزی شد برای آغاز درگیری لفظی جدید میان مسکو و واشنگتن در خصوص مسأله بخش اروپایی سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا – ناتو. وزیر روسی گفت: «در سال 2009 میلادی، رئیس جمهور اوباما آشکارا اعلام کرد که در صورت حل و فصل مسأله هسته ای ایران، برای استقرار دفاع ضد موشکی در اروپا ضرورتی نمی ماند. معلوم می شود که وی دروغ گفته است». وی برای رعایت جانب احتیاط نیز افزود: روسیه برای پاسخ دادن به ابتکار عمل آمریکا «امکانات لازم» را در اختیار دارد.

پیش از این، مسکو بارها ضمن مورد توجه قرار دادن موقعیت جغرافیایی سیستم دفاع ضد موشکی اروپا، واشنگتن را به حیله گری متهم کرده بود. تا پایان سال 2015 میلادی، بخش زمینی این سیستم در رومانی استقرار خواهد یافت و تا پایان سال 2018 میلادی، نیز در لهستان. دولت فدراسیون روسیه با در نظر گرفتن این اقدامات، به این نتیجه می رسد که در حقیقت، هدف از این اقدامات آمریکا ضدیت با روسیه است، نه ایران. در این میان، باید گفت که ایراد چنین سخنان تندی از سوی نمایندگان دولت روسیه، علیه رئیس جمهور اوباما، تاکنون بی سابقه بوده است.

در واشنگتن، این سخنان لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، را بی پاسخ نگذاشتند. مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، خاطر نشان کرد: «در بهترین حالت، این یک «تعبیر حساب شده» از سخنان رئیس جمهور و در بدترین حالت، نادیده گرفتن آگاهانه حقایق بوده است». ویلیام استیونس، سفیر آمریکا در روسیه، نیز در گفتگو با خبرگزاری «اینتر فکس» گفت: «تا زمانی که، ایران توسعه و ساخت موشک های بالستیک خود را ادامه دهد، آمریکا نیز با متحدان و یارانش با هدف دفاع در برابر این تهدید و از جمله، از طریق استقرار سیستم دفاع ضد موشکی ناتو، همکاری خواهد کرد».

اظهارات باراک اوباما که مسکو و واشنگتن از آن تعابیر گوناگونی به عمل آورده اند، در آوریل سال 2009 میلادی، در پراگ ایراد شد. در آن زمان، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد: «فعالیت ایران در برنامه ساخت سلاح هسته ای و موشک های بالستیک، نه فقط برای آمریکا، بلکه کشورهای همسایه ایران و همچنین، متحدان ما نیز تهدید واقعی بشمار می رود. تا زمانی که تهدید از سوی ایران محفوظ است، ما اجرای طرح های خود برای ساخت سیستم دفاع ضد موشکی کارساز را ادامه خواهیم داد». بدین ترتیب، شش سال پیش، باراک اوباما در حقیقت، فقط از برنامه هسته ای تهران سخن نگفته بود.

بر اساس اطلاعات منتشره از سوی وزارت امور خارجه آمریکا، ایران در خاور نزدیک، بیشترین تعداد موشک های بالستیک را دارا می باشد. در این میان، در اواخر ماه ژوئیه، در وزارت امور خارجه ایران ابراز اطمینان کرده اند که به توسعه برنامه ساخت و توسعه این موشک ها ادامه خواهند داد.

 در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: «امکانات نظامی ایران، فقط برای امور تدافعی توجیه شده و از آنجایی که این موشک ها برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند، مشمول قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز نمی شوند (در حمایت از توافقنامه پیرامون برنامه هسته ای). بر اساس قرارداد اتمی ایران که در 14 ماه ژوئیه در وین منعقد شد، بعد از هشت سال، تمامی محدودیت ها پیرامون ارسال موشک های بالستیک و تکنولوژی تسلیحاتی به تهران لغو خواهد شد. بعد از آن، انتظار می رود که رهبری ایران در منطقه در این زمینه، مشهود تر شود.

چنین چشم اندازهایی، کشورهای منطقه را نگران می سازد. آمریکا ضمن تلاش برای آرام کردن متحدان خود در خاور نزدیک، از آمادگی خود برای توسعه بیشتر همکاری های نظامی – فنی با آنها سخن می گوید. در هفته گذشته، وزارت امور خارجه آمریکا فروش موشک های هدایت شونده زمین به هوای PAC-3 به ارزش 4/5 میلیارد دلاری را تصویب کرد.

در روز دوشنبه نیز جان کری، وزیر امور خارجه این کشور، شخصاً به وزیران امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری های حاشیه خلیج فارس اطمینان داد که واشنگتن آنها را در برابر هر گونه تهدیدی از سوی ایران بی دفاع نخواهد گذاشت. وی در دیدار خود با وزیران در دوحه، به همصحبتان خود، برگزاری رزمایش های نظامی مشترک بیشتر و مساعدت در ساخت سیستم واحد دفاع ضد موشکی در منطقه را وعده داد. یک منبع دیپلماتیک روسی به نشریه «کامرسانت» گفت که این طرح ها، بر خلاف سیستم دفاع ضد موشکی اروپا، برای مسکو نگران کننده نیست، زیرا، به طور مستقیم منافع این کشور را تهدید نمی کند.

همزمان با جان کری، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز در هفته جاری، برای از میان برداشتن واکنش های منفی در قبال توافق با ایران، در دوحه حضور یافت. در روز دوشنبه، وی با همتاهای خود از عربستان سعودی و قطر – کشورهای کلیدی همجوار با اسرائیل و مخالفان با توافق با تهران – دیدار کرد. سرگئی لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی خود اعلام کرد: «ما ضمن بحث و بررسی این مسأله، در خصوص تحکیم اقدامات جهت برقراری امنیت و ثبات در منطقه خاور نزدیک نیز گفتگو کردیم».

در نتیجه، تلاش های وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه ثمره های خود را به بار آورد: خالد العطیه، وزیر امور خارجه قطر، توافقنامه حاصل از سوی «گروه 1+5» میانجی گران بین المللی با ایرانی ها را «بهترین گزینه ممکن» خواند. این نهایت سخنان مثبتی بود که می شد از او انتظار داشت.