کد خبر: ۹۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۱۱

اوباما به آيپک: دروغگويي را تمام کنيد!

 رئيس جمهور آمريکا با ارسال نامه‌اي به لابي صهيونيست‌ها در آمريکا موسوم به "آيپک"، از اين لابي خواست تا از دروغ‌پردازي درباره توافق هسته اي ايران دست بردارد.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)، روزنامه السفير چاپ لبنان در گزارشي نوشت: درگيري لفظي رئيس جمهوري آمريکا با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل در دو روز اخير به اوج خود رسيد.

باراک اوباما در دو روز اخير با ارسال پيامي به لابي هاي صهيونيستي در آمريکا، درگيري لفظي خود با نتانياهو را به اوج خود رساند.

وي در اين پيام خطاب به اين آيپک گفت: به دروغ پردازي هاي خود درباره توافق هسته اي ايران پايان دهيد.

به نوشته روزنامه السفير، نتانياهو نيز مجبور شد نامه خود به اعضاي دموکرات کنگره را اصلاح کند و به آنان بگويد که هيچ نظري درباره چگونه راي دادن آنان به اين توافق ندارد.

در همين حال، روزنامه صهيونيستي "هاآتص" اعلام کرد: رئيس سازمان جاسوسي اسرائيل، توافق هسته اي ايران را مثبت ارزيابي مي کند اما از بيم واکنش نتانياهو اين مسئله را پنهان مي کند.
"دان شابير" سفير آمريکا در تل آويو نيز گفت: اسرائيل بايد خود را براي مرحله پس از تصويب توافق آماده کند.

"اورلي ازولاي" خبرنگار مشهور روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت از واشنگتن نيز ابراز عقيده کرد: تهديد اوباما تند و واضح بود و در ديدار اخيرش با دو نفر از اعضاي آيپک، نيز اين پيام تند و جدي را براي آنان ارسال کرد که از انتشار دروغ درباره توافق هسته اي ايران دست برداشته و به تبليغات منفي خود پايان دهند.

ازولاي گفت: اين ديدار دوجانبه، به شدت اختلافات ناشي از توافق هسته اي با ايران را آشکار کرد. اولين اختلاف ميان دولت آمريکا و اسرائيل و دومين مورد نيز اختلاف ميان يهوديان آمريکا را فاش ساخت زيرا يهوديان آمريکا امروز بايد يا وفاداري خود را به رئيس جمهوري امريکا که به شدت تلاش مي کند تا اين توافق به سرانجام برسد يا به اسرائيل که درصدد قانع کردن اعضاي کنگره براي راي دادن بر ضد اوباماست، اعلام کنند.

به نوشته روزنامه السفير، ايوفوکسمان که ساليان طولاني رئيس گروهي موسوم به "انجمن ضد تحقير" بوده است، گفت: اگر يک يهودي از من درباره دوستي دوپهلو بپرسد به او مي گويم مساله بسيار ساده است ، ما آمريکاييها بايد به منافع آمريکا فکرکنيم. اين توافق براي آمريکا بد است و تصادفا براي اسرائيل نيز بد است و اين امر به معناي دست کشيدن از حمايت اوباما نيست.

گفتني است آيپک اعضاي کنگره را تحت فشار قرار داده است تا عليه اين توافق راي دهند.

اوباما در راه بازگشت از سفر آفريقايي خود پي برد که اين لابي صهيونيستي 700 نفر از اعضاي خود را در سراسر آمريکا واداشته تا اعضاي کنگره را براي دادن راي مخالف به توافق هسته اي با ايران متقاعد کنند. اين وضعيت باعث شد که اوباما فورا دستور داد تيمي از طرفدارانش به هتلي که اين افراد اقامت داشتند رفته و مزاياي توافق را براي آنان شرح دهند.

روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارنوت نوشت: اختلاف دولت آمريکا با اسرائيل از ماهها پيش موجب ايجاد اختلاف ميان يهوديان شده است.

در همين حال، "دان شاويرو" سفير آمريکا در تل آويو در يک برنامه راديويي از صهيونيستها خواست تا با وجود اختلافات، پس از توافق مذاکرات ديپلماتيک را آغاز کنند.

وي گفت: نتانياهو هنوز با بررسي نتايج اين توافق بر اسراييل مخالف است و هر دو طرف بايد بدانند با يکديگر اختلاف دارند و هيچ يک نمي تواند ديگري را قانع کند.

از سوي ديگر، نتانياهو نيز در ديدار با 22 عضو دموکرات کنگره که هم اکنون در تل آويو هستند، از موضع خود در قبال توافق هسته اي سخن گفته و تصريح کرده است که نمي خواهد درباره چگونه راي دادن به توافق با آنان سخن بگويد.

گفتني است لابي صهيونيستي به اميد اينکه 22 نماينده دموکرات را به راي دادن عليه توافق هسته ي متقاعد کند، سفر آنها به فلسطين اشغالي را تدارک ديده است.