کد خبر: ۹۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۸۲
ادعای جمهوریت:

اردوغان، سفر ظریف را لغو کرد!

رسانه‌های ترکیه اصلی‌ترین دلیل لغو سفر محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به ترکیه را انتشار مقاله در روزنامه جمهوریت که از رسانه‌های مخالفان حزب حاکم و اردوغان است، می‌دانند.
رسانه‌های ترکیه اصلی‌ترین دلیل لغو سفر محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به ترکیه را انتشار مقاله در روزنامه جمهوریت که از رسانه‌های مخالفان حزب حاکم و اردوغان است، می‌دانند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، به نقل از روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه، انتشار مقاله ظریف در روزدوشنبه این روزنامه حواشی بسیاری به دنبال داشت تا جایی که از آن به عنوان دلیل اصلی لغو سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آنکارا یاد شد.

ظریف در بخش اول مقاله خود در روزنامه جمهوریت نوشت: اشغالگری، دموکراسی به همراه نمی‌آورد، افراط‌گرایی مبتنی بر اقدامات خشونت‌آمیز مرزی نمی‌شناسد و امروزه نه تنها خاورمیانه بلکه همه جهان را تهدید می‌کند.

وزیر امور خارجه با اشاره به جنایاتی که تروریست‌ها انجام می دهند، منشا مسائل کنونی در منطقه را ترویج باورهای جاهلانه در کشورهای اسلامی به دست صاحبان قدرت و ثروت دانست و گفت: تحقیق درباره ریشه‌های داعش و گروه‌هایی مانند آن و نقش این گروه‌ها در روند تحریف باورهای اسلامی، امروزه یک وظیفه تاریخی است.

ظریف در بخش دیگری از این مقاله با بیان اینکه، در نتیجه سیاست‌های اشتباه آمریکا در منطقه، اکنون عناصر افراطی به تهدیدی علیه موسسان و حامیان خود تبدیل شده‌اند، افزود: اقدامات ناپخته و مداخله‌های نظامی آمریکا و دیگر قدرت‌های غربی در منطقه نشان داد که سیاست‌های آنها تا چه اندازه اشتباه بوده است.

انتشار این مقاله، باعث گمانه‌زنی‌ها درباره لغو سفر ظریف به آنکارا شد. روزنامه جمهوریت همزمان با انتشار بخش دوم مقاله وزیر امور خارجه کشورمان در شماره امروز خود، به دلیل لغو سفر ظریف به ترکیه هم اشاره کرد.

ظریف قرار بود روز سه شنبه در سفری کوتاه به آنکارا با احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر و مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کند و سپس روز چهارشنبه عازم لبنان شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه ترکیه تایید کرد که سفر ظریف به دلیل عدم انطباق برنامه‌ها لغو شده و زمان آن به بعد موکول شده است.

اما خبرگزاری فرانسه نوشته است احتمالا دلیل لغو سفر ظریف به ترکیه به چاپ مقاله او در روزنامه جمهوریت باز می‌گردد.

روزنامه جمهوریت ترکیه موضعی مخالف حزب حاکم عدالت و توسعه دارد و در ماه‌های گذشته با انتشار گزارش‌ها، مقالات و افشاگری‌هایی علیه سیاست‌‎خارجی ترکیه در قبال داعش و سوریه از دولت اردوغان به شدت انتقاد کرده و حتی رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پس از افشاگری‌های این روزنامه علیه سیاست دولت ترکیه در قبال تحولات سوریه و داعش، تهدید کرده بود مسئولان این روزنامه تاوان این اقدامات خود را خواهند داد.

اما گمانه‌زنی درباره لغو سفر ظریف، با انتشار بخش دوم یادداشت ظریف روزنامه جمهوریت و یادداشت سردبیر این روزنامه، تایید شد.

محمد جواد ظریف در این بخش دوم مقاله خود با تاکید بر اینکه داعش گروه اسلامی نیست، بر ضرورت همکاری جامعه بین‌المللی برای مقابله با آن تاکید کرد.

ظریف نوشت: شکل‌گیری و اهداف سازمانی که داعش نام‌گذاری شده است، با قرآن کریم، اسلام و پیامبر بزرگ اسلام هیچ ارتباطی ندارد.

جان دوندر ستون‌نویس روزنامه جمهوریت نیز در یادداشتی در همین باره نوشت: رئیس‌جمهوری اردوغان مقاله ظریف را با لغو سفر او به آنکارا پاسخ داد و به وزیر امور خارجه ایران این پیام را ارسال کرد که او در کاخ رویایی‌اش از ظریف استقبال نخواهد کرد./انا