کد خبر: ۹۹۱۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۳۶

موفق ترين مو سفيدهاي پرده سفيد

  کلينت ايستوود کارگردان 85 ساله آمريکايي در 7 سال گذشته 7 فيلم ساخته که عموما آثاري سخت و پرجزييات بوده اند.

 به گزارش پايگاه خبري «تيک» (Tik.ir)،  ايستوود سال گذشته فيلم پرفروش تک تيرانداز آمريکايي را داشت و نشان داد که فعلا قصد توقف ندارد.

 ايستوود در دهه 60 با فيلم هاي وسترن اسپاگتي سرجيولئونه مشهور شد. از اواسط دهه 70 فيلمسازي را شروع کرده و تا به امروز بيش از 30 فيل ساخته است که مهمم ترين هايشان از دهه 90 به اين سو هستند، بخصوص نابخشوده، محبوبه يک ميليون دلاري، پل هاي مديسن کانتي، رودخانه مايستيک و نامه هاي ايووجيما که همگي آثاري درخشن و تحسين شده هستند.

پکلينت ايستوود

بازيگر خوب بد زشت و هري کثيف حالا به عنوان کارگرداني با دو جايزه اسکار اعتبار بيشتري پيدا کرده است. هر کس با چنين سرگذشتي حق دارد در سن 85 سالگي باز هم به دنبال ساخت فيلم باشد. اشخاصي همچون ايستوود در اين روزهاي هاليوود کم نيستند.

از جمله ديگر کارگردان هاي اينچنيني مي توان به رومن پولانسکي اشاره کرد. اعجوبه لهستاني اولين فيلم خود را در سال 1962 ساخت و تا به امروز طي 52 سال زندگي پرتلاطم و آکنده از حوادث غريب و جانگداز و اتهام و فرار و زندان، هنوز هم براي ساخت فيلم هاي بعدي اش پرانرژي و مشتاق است. مرد 82 ساله با شاهکارهايي مثل محله چيني ها و بچه رزمري شهرت جهاني پيدا کرده است و همينطور فيلم هاي تحسين شده اي مثل مستاجر، انزجار و ماه تلخ او در 10 سال گذشته فيلم هاي ستايش شده اي مثل نويسنده در سايه، خداوند کشتار و ونوس در پوست خز را توليد کرده و تازه يک سال تمام هم در زندان بوده است!

رومن پولانسکي

وودي آلن در اين ميان استايل جديدي در فيلمسازي سريع و کم هزينه را به نمايش گذاشته است. مرد طناز نيويورکي در آستانه 80 سالگي يک نفس فيلم مي سازد و احيانا در آنها بازي هم مي کند. او در 10 سال گذشته 11 فيلم ساخته تا تعداد مجموع فيلم هايش را به عدد 52 برساند.

وودي آلن

در اين پرکاري شگفت انگيز او گاه فيلم هاي بسيار خوب و عالي هم مي سازد؛ مثل مچ پوينت، نيمه شب در پاريس يا جاسمين غمگين اما فيلم هاي ضعيف تر اين مجموعه هم به هر حال سرگرم کننده و جذاب هستند، مثل فيلم جادو در مهتاب که سال گذشته ساخت يا ويکي کريستينا بارسلونا. وودي آلن پروژه هاي 2015 و 2016 خود را نيز از هم اکنون اعلام کرده است. او کهولت و مرگ را به مبارزه فراخوانده است.

ريدلي اسکات انگار مي خواهد جبران کم کاري ها و شکست هايش در دهه هاي 80 و 90 ميلادي را بکند. او از سال 2000 تا امروز تقريبا هر سال يک فيل ساخته و بازيگوشانه ژانرهاي مختلف سينمايي را هم تجربه مي کند. تاريخي، مذهبي، درام هاي روانشناسانه، گانگستري، جنگي، کمدي رومانتيک، علمي تخيلي و ... مرد 78 ساله و خالق شاهکارهايي مثل بليد راتر، بيگانه و تلما و لوييز و گلادياتور، در ده سال گذشته 9 فيلم سينمايي و يک فيلم تلويزيوني ساخته که آخرين آن فيلم پرهزينه اکسدوس در مورد حضرت موسي بود.

ريدلي اسکات

اسکات پروژه هاي سال 2016 و 2017 خود را نيز اعلام کرده و در ادامه مسير فيلمسازي خود با کسي هم شوخي ندارد. طي امسال او فيلم مريخي را توليد کرده که هنوز اکران نشده. به تازگي خبري نيز منتشر شده که اسکات قصد دارد فيلمي را بر اساس فرار بزرگترين قاچاقچي مواد مخدر مکزيک از زندان کارگرداني کند!

ژان لوک گدار نابغه فرانسوي که از سال 1959 تا امروز در حال توليد آثار متفاوت سينمايي است يکي ديگر از آن کارگردان هاي فرانسوي است که در سن 84 سالگي هنو زتصميم به بازنشسته شدن نگرفته. يادمان باشد که هم رده هاي او يعني آلن رنه و اريک رومر تا آخرين نفس به فيلمسازي مشغول بودند و گدار هم چنين برنامه اي دارد.

ژان لوک گدار

آخرين فيلم سينمايي گدار با نام خداحافظ زبان، مربوط به سال 2014 ميلادي مي شود. البته اين کارگردان کهنه کار فرانسوي توضيح داده که فيلمي براي سال جاري ميلادي نيز در دست ساخت دارد.

بد نيست بدانيد که کارگردان هايي همچون رابرت آلتمن، آلن رنه، آکيرا کوروساوا، سيدني لومت و مانوئل اليويرا نيز در آخرين سال هاي زندگي خود فيلم هاي مهمي را کارگرداني کرده اند. اليويرا که در اين زمينه با 103 سال سن رکورددار است؛ کارگرداني پرتغالي که در سال جاري ميلادي درگذشت.

*هفت صبح