کد خبر: ۱۱۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۷۳۹

سوییس میان عربستان سعودی و ایران میانجیگری می کند؟

لوتان سوئیس نوشت: روز یکشنبه، اعلام شد برن حافظ منافع عربستان سعودی در ایران و بالعکس، شد. ریاض شکست روسیه برای بقای بشار اسد را پیش بینی کرد. تهران، نیز نسبت به اعزام نیروهای عربستان سعودی به سوریه هشدار داد.

لوتان سوئیس نوشت: روز یکشنبه، اعلام شد برن حافظ منافع عربستان سعودی در ایران و بالعکس، شد. ریاض شکست روسیه برای بقای بشار اسد را پیش بینی کرد. تهران، نیز نسبت به اعزام نیروهای عربستان سعودی به سوریه هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری «تیک»، وزارت امور خارجه سوییس روز یکشنبه اعلام کرد، برن، پس از قطع روابط دیپلماتیک عربستان و ایران ، حفاظت از منافع دو کشور در پایتخت های یکدیگر بر عهده گرفته است. دیدیه بورخالتر، هفته جاری در ریاض بود. سخنگوی وزارت امور خارجه سوییس روز یکشنبه اعلام کرد "نتایج سفر بیست و چهار ساعته وزیر امور خارجه این کشور به ریاض، همین موضوع بوده است".

دیدیه بورک هالتر، روز یکشنبه با سلمان بن عبدالعزیز ال سعود، پادشاه عربستان سعودی، و عادل الجبیر، وزیرامور خارجه آن کشور دیدار کرد. وزیر امور خارجه سوییس، در این سفر کوتاه در باره "کانون های تنش در منطقه، بویژه سوریه و یمن"، با طرف سعودی گفتگو کرد. 

نحوه عمل باید مشخص شود

نحوه عمل سوییس در میانجی شدن میان عربستان سعودی و ایران باید با نمایندگان دو کشور، همچنان مورد ارزیابی و بحث قرار گیرد. وزارت امور خارجه یادآور می شود که تفویض حفاظت از منافع شامل خدمات اولیه از جمله صدور روادید خواهد بود. البته، اگر دو کشور بخواهند، برن، "می تواند با وجود قطع روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان، پلی برای تداوم دیگرمراودات و مبادلات موجود بین دو کشور ایجاد کند".

کمک های روسیه، بشاراسد را نجات نخواهد داد

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز یکشنبه "شکست" تلاش های روسیه برای "نجات" بشاراسد را اعلام کرد. وی افزود "ناممکن است که این شخص( بشار اسد) بتواند در رأس قدرت باقی بماند". جبیر، در کنفرانس مطبوعاتی در ریاض، اظهار داشت، سوریه "از روسیه کمک خواسته است تا بشاراسد را نجات دهد".

تهران به ریاض هشدار داد

در اوایل سپیده دم روز یکشنبه، ایران به دنبال استقرار هواپیماهای جنگی سعودی در ترکیه، در باره اعزام نیرو به سوریه هشدار داد. روز یکشنبه، یکی از فرماندهان عالی رتبه ارتش ایران هشدار داد" در زمان مناسب تدابیر لازم را اتخاذ خواهیم کرد".

ژنرال مسعود جزایری، رییس ستاد نیروهای مسلح ایران، در شبکه تلویزیونی عرب زبان العالم اعلام کرد"اجازه نخواهیم داد تحولات سوریه به خواست کشورهای متخاصم تغییر یابد". روزنامه نگاری از وی پرسید در صورت اعزام نیروهای سعودی به سوریه و اعزام مشاوران نظامی بیشتری از ایران به سوریه، آیا خطر رویارویی با نیروهای عربستان وجود دارد؟

" تروریست ها از کدام کشور به جز ترکیه وارد سوریه می شوند؟"

مسعود جزایری افزود"تروریست هایی که در سوریه می جنگند افراد عربستان سعودی یا آمریکایی هستند یا نیروهای ارتجاعی منطقه اند". "این تروریست ها از کدام کشور به جز ترکیه وارد سوریه می شوند؟ کدام کشور به جز کشورهای مرتجع عربی، از آن ها پشتیبانی می کنند؟"

مسعود جزایری گفت "امروز، با پیروزی ارتش سوریه و نیروهای مردمی، می خواهند نیرو به سوریه اعزام کنند ولی، این یک جنگ روانی و بلوف است". "عربستان سعودی هر آنچه در توان داشت به خدمت گرفت و امروز، نه فقط در سوریه بلکه در یمن هم با شکست مواجه شده است".
ایران حامی اصلی بشاراسد

ایران، اصلی ترین حامی منطقه ای سوریه است و با کمک های مالی و نظامی از حکومت بشاراسد، رییس جمهور سوریه حمایت می کند و "مشاوران نظامی" و نیروهای داوطلبی را که در کنار ارتش سوریه می جنگند، به آن کشور اعزام کرده است.