کد خبر: ۲۷۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۰۱

محمد صدر: احتمالا زمینه تصویب اف‌ای‌تی‌اف در مجمع بوجود آید/ پالرمو تصویب شده/تصویب نکردن اف‌ای‌تی‌اف کمک به ترامپ است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو به تصویب نرسد کمکی بزرگی به ترامپ است.

از همان روزهای اولی که دولت لوایح مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف را مطرح کرد و به مجلس فرستاد، تا همین امروز حاشیه‌های این لوایح ادامه دارد و گویا قرار نیست نقظه پایانی هم داشته باشد.

چند روز پیش مهلت قانونی مجمع تشخیص مصلت نظام برای بررسی لایحه پالرمو به اتمام رسید و حالا دوگانه‌ای درباره تصویب با رد آن در مجلس و مجمع شکل گرفته است، عده‌ای معتقدند که با پایان مهلت قانونی و عدم اعلام نظر مجمع این لایحه به قانون تبدیل شده و در مقابل عده‌ای معتقدند این لایحه رد شده است.

اما چند روز پس از در گرفتن بحث‌ها درباره سرنوشت لایحه پالرمو، گروه ویژه مالی هم تشکیل جلسه داد و در آخرین جلسه خود، علاوه بر وضع دو اقدام مقابله‌ای علیه ایران، هشدار داد که اگر تا قبل از بهمن ماه آینده دو کنوانسیون پالرمو و تامین مالی تروریسم (سی‌اف‌تی) نهایی نشوند، کلیه اقدامات مقابله‌ای علیه ایران وضع خواهند شد و عملا وضعیت ایران به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت.

در این باره با سید محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلت نظام گفتگو کردیم تا نظر او را درباره تاثیر هشدار اف‌ای‌تی‌اف بر نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام جویا شویم.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با سید محمد صدر را در ادامه بخوانید:

********

آقای صدر! اف‌ای‌تی‌اف در جلسه اخیری که داشت اعلام کرد که اگر ایران قوانین مرتبط با اف‌ای‌تی‌اف را به تصویب نرساند، شرایط را پیش از خرداد ۹۵ بازمی‌گردد، فکر می‌کنید هشدار جدید اف‌ای‌تی‌اف تاثیری روی تصمیم‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام بگذارد و نظر مجمع تغییر کند؟

ابتدا بگویم که امیدوارم که نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام تغییر کند، اما نکته مهم این است که لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو در مجمع مطرح شد، سوالاتی برای اعضای مجمع پیش آمده بود که این سوالات را به دولت فرستادند تا بخش‌های مختلف دولت به این سوالات پاسخ بدهند. وزارت اقتصاد، وزارت امور خارجه، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و بانک مرکزی به این سوالات پاسخ داده‌اند و الان پاسخ سوالات به مجمع ارسال شده است.

احتمال فراهم شدن زمینه برای تصویب شدن اف‌ای‌تی‌اف در مجمع وجود دارد

پاسخ‌هایی که من دیدم و آن‌ها خواندم پاسخ‌های قوی و خوبی است، البته پس از ارسال پاسخ‌های دولت، جلسه مجمع تشخیص مصلحت برگزار نشده است و پاسخ‌های دولت بررسی نشده است، اما من فکر می‌کنم اگر جلسه تشکیل شود و اعضای مجمع پاسخ‌های دولت را ببینند، احتمال اینکه زمینه مساعدی برای تصویب این لوایح فراهم بشود، وجود دارد.

پاسخ های دولت به سوالات مجمع درباره اف ای تی اف قوی، کارشناسی شده و مفصل است

بعضی از اعضای مجمع دلیل عدم تصمیم‌گیری درباره این لوایح را ارسال نشدن پاسخ‌های دولت می‌دانستند و می‌گفتند که دولت به سوال‌های مجمع پاسخ نداده است...

پاسخ‌های دولت به مجمع ارسال شده است و خیلی مفصل و دقیق است و کاملا هم کارشناسی شده است و بخش‌های مخلتف دولت پاسخ داده‌اند و به نظرم پاسخ‌ها هم قانع‌کننده است و باید ببینیم نظرم مجمع چه می‌شود.

تصویب نشدن لوایح مرتبط با اف ای تی اف کمک بزرگی به ترامپ است

آقای ربیعی روز گذشته در نشست خبری گفتند که تصویب نشدن این لوایح زمینه خودتحریمی را فراهم می‌کند. نظر شما چیست؟

بله، همین طور است. اگر این لوایح به تصویب نرسد کمکی بزرگی به ترامپ است، آقای ترامپ ایران را یک جانبه تحریم کرده است و کشورها به لحاظ قانونی موظف نیستند از تحریم‌های آمریکا تبعیت کنند، البته ممکن است به خاطر قدرت اقتصادی آمریکا بعضی کشورها تبعیت کنند، اما نکته مهم این است که اگر لوایح سی‌اف‌تی و پالرمو تصویب نشود، بعد از ایران تحریم بین‌المللی می‌شود و مثل زمان دولت آقای احمدی‌نژاد همه چیز بسته می‌شود و مشکلات خیلی جدی برای کشور به وجود می‌آید.

لایحه پالرمو تصویب شده است

آقای صدر! با پایان مهلت قانونی مجمع برای بررسی لایحه پالرمو، این لایحه یک وضعیت مبهمی پیدا کرده است. یک عده‌ معتقدند که با پایان مهلت قانونی مجمع این لایجه تصویب شده و تبدیل به قانون شده و عده‌ای دیگر معتقدند که نه این لایحه عملا رد شده است. فکر می‌کنید با تشکیل جلسه مجمع، چه تصمیمی درباره این لایحه گرفته می‌شود؟

همان طور که می‌گویید دو نظر وجود دارد. اما با توجه به اینکه این یک بحث حقوقی است، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری کاملا این موضوع را بررسی کرده است. ماجرا این بود که لایحه پالرمو در مجلس تصویب شد، اما در شورای نگهبان یک سری ایرادها به آن وارد شد و مجلس بازگردانده شد. مجلس ایرادها را برطرف کرد و دوباره به شورای نگهبان فرستاد و دیگر شورای نگهبان به لایحه ایرادی نگرفت، اما در این خلال هیئت نظارت مجمع نظر داد که این لایحه با سیاست‌های کلی نظام مغایرت دارد و شورای نگهبان هم این نظرات برای مجلس ارسال کرد. اما رئیس مجلس این لایحه برای مجمع ارسال کرد.

طبق بند ۲۵ مکرر آیین‌نامه داخلی مجمع، اگر لایحه یا طرحی به مجمع ارسال شد و پس از گذشت یک سال، مجمع نظری نداد، خود به خود نظر شورای نگهبان تائید می‌شود. با توجه به اینکه شورای نگهبان خودش هیچ ایرادی به لایحه پالرمو نداشته و آن را تائید کرده است، الان لایحه پالرمو تصویب شده است.