کد خبر: ۳۰۰۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۰۰

انتقاد و ابراز تاسف وزیر بهداشت از بی‌تفاوتی مردم نسبت به خطر جدی ابتلا به کووید ۱۹/ اسامی مناطق قرمز و هشدار و جزئیات آمارهای کرونا در ۹ روز اخیر

تعداد فوتی‌ها روز ۱۵ تیر به ۱۶۳ نفر رسید و دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۲۰۰ مبتلای کووید ۱۹ در شبانه‌روز ۱۶ تا ۱۷ تیر ماه خبر داد. مشاهده وضعیت کشور ظرف ۸ روز اخیر نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش تعداد فوتی‌های جدید، تعداد بدحالان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین تعداد استان‌های در وضعیت قرمز یا در وضعیت هشدار هم افزایش یافته است
سومین رکورد فوت کووید ۱۹ در کشور در فاصله کمتر از ۱۰ روز ثبت شد. روز ۹ تیر ماه سخنگوی وزارت بهداشت در ارایه گزارش از وضعیت روزانه ابتلا و فوت کووید ۱۹، اعلام کرد که در فاصله ۸ تا ۹ تیر ماه، ۱۶۲ نفر از مبتلایان کووید ۱۹ در کشور فوت کرده‌اند که این عدد فوت از ابتدای ورود ویروس کرونا و شناسایی اولین مبتلایان در کشور -‌۲۸ بهمن ۱۳۹۸‌- تاکنون، بالاترین عدد فوت ناشی از ابتلا به این بیماری ویروسی بود.

روز ۱۵ تیر، تعداد فوتی‌ها به ۱۶۳ نفر رسید و دیروز، سخنگوی وزارت بهداشت از فوت ۲۰۰ مبتلای کووید ۱۹ در شبانه‌روز ۱۶ تا ۱۷ تیر ماه خبر داد. مشاهده وضعیت کشور ظرف ۸ روز اخیر نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش تعداد فوتی‌های جدید، تعداد بدحالان نیازمند بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین تعداد استان‌های در وضعیت قرمز یا در وضعیت هشدار هم افزایش یافته است.

دیروز، سیماسادات لاری در تشریح آخرین گزارش روزانه از وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور هشدار داد که حالا مجموع استان‌های در وضعیت قرمز یا هشدار در کشور به ۲۰ استان افزایش یافته و افزود: «تاکنون ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در کشور به‌طور قطعی به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند و تعداد جان‌باختگان کووید ۱۹ در کشور به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر افزایش یافته است. ظرف شبانه‌روز ۱۶ تا ۱۷ تیر، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده و ۳۲۷۰ نفر از مبتلایان در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های‌غربی و شرقی و خراسان‌رضوی در وضعیت قرمز هستند و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان‌وبلوچستان، همدان، زنجان و اردبیل به وضعیت هشدار رسیده‌اند.»

به دنبال ارایه این گزارش و ثبت سومین رکورد فوت کووید ۱۹ در کشور، وزیر بهداشت هم در سخنانی از شدت شیوع بیماری ابراز تاسف کرد و گفت: «متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و موج تازه‌ای از بیماری کرونا گرفتارمان کرد، دلم نمی‌خواست مردم با چنین تاوانی عرایض من را جدی بگیرند. این درحالی است که در مرحله اول بیماری توانستیم دستاورد بزرگی را خلق کنیم و مرگ‌های ناشی از این بیماری را به حدود ۳۰ نفر برسانیم و برای تک‌رقمی شدن مرگ‌ومیر این بیماری برنامه‌ریزی کرده بودیم و برای مهار بیماری در کشور امیدهای زیادی در دل ما و همکاران‌مان بود.»

سعید نمکی افزود: «به یاد دارید که در آن روزها تقاضاها و تمناهای زیادی از مردم کردیم؛ هم از مردم شریف و هم آنهایی که برای تسریع در برخی بازگشایی‌ها فشار زیادی می‌آوردند؛ از اصناف و مشاغل و هنرمندان و مراکز فرهنگی و مذهبی که همواره ما آنها را به حوصله بیشتر و وقت مناسب‌تر توصیه می‌کردیم. این عرایضم را حتما عده زیادی از مردم به یاد دارند که بارها گفتم ممکن است در دقایق ۹۰ از گوشه‌های زمین گل بخوریم، ما با ویروسی خطرناک کشتی می‌گیریم و البته امتیازات زیادی گرفته‌ایم اما در دقایق آخر ممکن است مقابل ویروس ضربه فنی شویم. بارها عرض کردم با این ویروس ناشناخته شطرنج بازی می‌کنیم و ممکن است در دقایقی ما را کیش و مات کند. بارها عرض کردم که عادی انگاری شرایط و اینکه فکر کنیم ویروس کرونا تمام شد، یکی از خطرناک‌ترین اندیشه‌هایی است که ممکن است ما را گرفتار کند. متاسفانه عده زیادی حرف‌های ما را گوش نکردند و عده‌ زیادی حرف‌های من و همکارانم را جدی نگرفتند و موج تازه‌ای از بیماری گرفتارمان کرد؛ به‌ویژه در استان‌هایی بسیار مهم و به‌خصوص استان‌های مرزنشین که سال‌ها غیورانه در مقابل امواج حمله‌های دشمن ایستاده بودند، ولی حالا استان‌های آذربایجان‌غربی، کردستان، ایلام، خوزستان، هرمزگان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان گرفتار این بیماری شده چون متاسفانه برگزاری مراسم عروسی در استان‌ها، زنجیره‌ای از عزا را پس از خود خلق کرد و مراسم عزاداری نیز زنجیره‌ای از سیاه‌پوشی و عزای مستمر را برای مردم این سرزمین رقم زد. علاوه بر این، متاسفانه سفرهایی انجام شد و در جریان آن بمب ویروس را با خود حمل و دیگران و خودمان را گرفتار کردیم. هیچ‌وقت نمی‌توانم غم سنگینی که در این مدت بر دل بنده و همکارانم سنگینی کرد را فراموش کنم؛ اینکه کودک ۱۰ ساله‌ای که با پدر و مادر به قشم رفت و در بندرعباس به جای بازگشت به آغوش پدر و مادر، به خاک سپرده شد. نمی‌توانم بار سنگینی که در این مدت همکاران من تحمل کردند آن هم در لباس‌های سخت و سنگین و در دمای طاقت‌فرسای استان‌های گرمسیری را فراموش کنم و اینکه عده‌ای از همکاران و هموطنان را از دست دادیم غم‌های سنگینی است بر سینه ما و همکاران‌مان.»

وزیر بهداشت افزود: «روزهای سختی بر ما گذشت و باز هم از مردم تقاضا می‌کنم ماسک را به عنوان یکی از ارزنده‌ترین فاکتورهای پیشگیری از بیماری جدی بگیرند و کرونا را جدی بگیرند؛ کرونا یکی از خطرناک‌ترین و هنوز هم ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که در عرصه بشری پا به میدان بیماری‌زایی گذاشته است و هنوز هم آینده آن ارزیابی نشده است. تقاضا می‌کنم از مردم که بیماری کرونا را جدی بگیرند و ماسک را جدی بگیرند. ماسک می‌تواند بالای ۸۰درصد با رعایت فاصله‌گذاری ما را در پیشگیری از بیماری موفق کند و این موضوع بسیار جدی و مهم است. البته می‌دانم که فراهم کردن ماسک با قیمت بالای ۱۵۰۰ تومان برای خانواده تنگدست میسر نیست، اما ماسک خانگی آموزش داده شده و می‌تواند با نازل‌ترین قیمت یکی از عوامل بسیار موثر در پیشگیری باشد. البته با مسوولان محترم هم حرف‌هایی دارم که از این تریبون نمی‌گویم و قطعا به آنها نامه می‌نویسم.»