کد خبر: ۳۰۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۷۳۳

از انتقاد به اهانت عربستان به آیت‌الله سیستانی تا گلایه از سفرها و شیوع مجدد کرونا در خطبه های نماز جمعه

ائمه جمعه برخی از شهرستان‌های کشور به موضوعاتی همچون «عفاف و حجاب»، «مبارزه با آمریکا»، «همدلی در برابر کرونا» و همچنین «تعامل مجلس با سایر قوا» تأکید کردند.
هرچند وضعیت شیوع کرونا نماز جمعه در برخی شهرها را به تعطیلی کشانید اما این تعطیلی همه‌گیر نبود شهرهایی که در وضعیت سفید و کم خطر قرار داشتند توانستند نماز جمعه این هفته را برگزار کنند. 

جسارت به هرکدام از مراجع تقلید، توهین به تمام شیعیان است
آیت الله سید محمد سعیدی امام جمعه قم با اشاره به مشکلات معیشتی و اقتصادی کشور گفت: برخی از بی تدبیری‌ها و همچنین فعالیت افرادی که دستان ناپاک دارند باعث شده که مشکلات معیشتی و تورم در کشور شکل بگیرد.

او  افزود: از مسئولان و مردم می‌خواهیم دست‌های ناپاک را معرفی کنند و از دستگاه قضایی هم انتظار می‌رود دست این افراد را از عرصه مدیریتی کشور قطع کند.

امام جمعه قم یادآور شد: با جهش تولید و افزایش حجم صادرات مشکل اشتغال و بیکاری در کشور حل می‌شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: بیکاری یکی از ۵ آسیب اصلی و عمده در کشور ما است و این معضل عامل اصلی فساد، اعتیاد و کاهش نرخ ازدواج می‌باشد.

وی اظهار داشت: تحقق جهش تولید برکات بسیار زیادی دارد که می‌تواند مشکلات اصلی کشور را سامان ببخشد.

وی همچنین با اشاره به هتک حرمت آیت‌الله سیستانی از مراجع تقلید جهان اسلام توسط یکی از رسانه‌های سعودی اظهار داشت: این بی‌احترامی بعد آن صورت گرفت که این مرجع بزرگ جهان اسلام با هدایت‌های خود طرح‌های آمریکایی و سعودی را در منطقه بی‌اثر کرد.

سعیدی ادامه داد: جسارت به هرکدام از مراجع تقلید، توهین و جسارت به تمام شیعیان در سراسر جهان است.

وی در ادامه گفت: شورای نگهبان چشم بینای نظام و سد محکمی در برابر انحراف‌ها و تلاش عده‌ای برای نفوذ به بدنه نظام اسلامی در ۴ دهه گذشته بوده است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) بیان داشت: شورای نگهبان با حساسیت‌هایی که بخرج داده همیشه خاری در چشم مستکبران و منحرفان بوده است.

سعیدی در پایان بیان داشت: خاک‌ریز نخست برای مقابله با هجمه‌های دشمنان در مساله فرهنگ عفاف و حجاب، اهمیت دادن به بنیان خانواده است.

 آمریکا هم مانند انگلیس سیلی خواهد خورد
حجت الاسلام حمید عبداللهیان در خطبه های نماز جمعه این هفته شاهرود در مسجد و حسینیه قلعه این شهر اظهار داشت: محتوای کاریکاتور منتشر شده این است که کار مرجعیت در عراق جلوگیری از اتحاد بین مردم این کشور و آقایی و سیادت آن هاست.

وی با بیان اینکه در زمان استعمار انگلیس در عراق، مرجعیت ایستادگی کرد، افزود: امروز انگلیس رفته و آمریکا آمده که این کشور هم در ایران و هم در عراق ازمرجعیت سیلی خورد و به همین دلیل آن را هدف قرار داده است.

خطیب موقت جمعه شاهرود به ۲۱ تیر سالروز حمله رضاخان به مسجد گوهرشاد و تلاش برای کشف حجاب بانوان اشاره کرد و ابراز داشت: به گفته یکی از شاهدان این ماجرا برای حفظ حجاب و حرمت زن مسلمان ایرانی، در تهاجم رضاخان به مسجد گوهرشاد حدود یکهزار و ۶۰۰ تن به شهادت رسیدند و محور این ایستادگی و مقاومت نیز مرجعیت شیعه بود.

عبداللهیان با تأکید بر اینکه محرمات الهی کمیت بردار نیست، گفت: باید از نیروی انتظامی به دلیل اجرای طرح ناظر ۱ و ناظر ۲ که در آینده اجرایی می شود قدردانی کرد زیرا به کسانی که حجاب خود را در خودروها و مکان های عمومی رعایت نمی کنند تذکر داده می شود.

وی همچنین  به تحریم های آمریکا در برابر ایران نیز اشاره و اظهار داشت: یکی از اهداف آمریکا ضعیف کردن اقتصاد ایران و کاهش توان معیشتی مردم است تا از این راه به کمک ستون پنجم و ابزارهای رسانه ای، اعتراض های عمومی و ناآرامی در کشور ایجاد کند.

امام جمعه موقت شاهرود ادامه داد: هدف دیگر آمریکا این است که ایران تسلیم شود و پای میز مذاکره برود .

عبداللهیان با بیان اینکه ما داغ مذاکره را به دل رییس جمهوری آمریکا می گذاریم، یادآور شد: این موضوع از هوشمندی رهبر معظم انقلاب است اما برخی در داخل که هم لباس ما هم هستند دست به قلم می شوند و در همان راهی گام برمی دارند که آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال آن است.

نگاه به بیرون هیچ خیر و برکتی برای کشور نخواهد داشت
حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی نیز در نماز جمعه این هفته کرمان که در مصلای بزرگ امام علی(ع)  بیان داشت: از یکی دوسال گذشته که دچار تحریم های شدید نفتی شده ایم شرایط برای تکیه بر توان و داشته های داخلی مان هم فراهم شده که این مسیر باید با امید و قوت بیشتر ادامه یابد تا شاهد رهایی اقتصادمان از زنجیر نفت باشیم .

وی با بیان اینکه دایره تحریم‌های ظالمانه علیه ما هر روز تنگ تر می شود و تحریم‌های جدیدتری اضافه می‌کنند تاکید کرد: در سایه  همدلی و همکاری آحاد مردم و مسئولان می توان در مقابل این تحریم های ظالمانه ایستاد و کارها را به پیش برد.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی  ادامه داد: امروز مجلسی تازه نفس و انقلابی و با برنامه در کنار دستگاه قضایی و  تلاش‌های چندین ساله دولت برای رفع مشکلات و فساد دارد وجود دارد تا بتوان از سختی ها عبور کرد.

امام جمعه کرمان تصریح کرد: ما باید باور کنیم که نگاه به بیرون هیچ خیر و برکتی برای کشور نخواهد داشت و اصلاً اجازه نمی‌دهند که نگاه به بیرون ما نتیجه ای به دست بیاورد و باید روی پای خود بایستیم.

وی  همچنین با اشاره به روز حجاب و عفاف گفت: امیدوارم با روحیه انقلابی بتوانیم خود را متناسب با احکام اسلامی تربیت کنیم و همین گونه پیش برویم.

امام جمعه کرمان افزود: دشمن امروز هر دو جبهه را مورد هدف قرار داده است چرا که هم ظاهر اسلام و هم‌ با روحیه اسلام مشکل دارد.

 حجت الاسلام علیدادی بیان کرد: امروز دشمن با شکل دیگر و با ابزار جدیدی وارد عرصه شده است تا حجاب و عفاف را مورد هجمه قرار دهد لذا باید در عرصه‌های مختلف مراقبت و مواظبت کرد.

وی با تبریک به مجاهدت سربازان سلامت در این ایام گفت: از طرفی باید دست به دست هم دهیم و توصیه های مسئولان را گوش دهیم تا کرونا را شکست دهیم و از طرف دیگر باید همدلی به کمک  آسیب دیدگان در جامعه بشتابیم.

لزوم دوری از برگزاری مراسمات در شرایط کرونا
بنا بر گزارش ایسنا، آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در خطبه های امروز نماز جمعه اراک با بیان اینکه جوانان تحت تاثیر جوسازی های دشمن قرار نگیرند و در راه صحیح که راه امام، رهبری و امثال شهید مطهری است، حرکت کنند، افزود: هر کس خواهان رستگاری است در صراط مستقیم حرکت کرده و خود را برای حضور در پیشگاه خداوند آماده کند.

وی افزود: هرچند در این راه ممکن است به درجه مقربان نرسیم، اما تلاش کنیم که به اندازه خودمان مورد عنایت خدای متعال و رسول او قرار بگیریم.

دری نجف آبادی در ادامه ضمن تقدیر از تمامی اقشار که در مسیر مبارزه با کرونا تلاش می کنند، اظهار کرد: رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک در شرایط موجود یک ضرورت است و با توجه به اینکه این بیماری دوران کمون دارد، ممکن است بی توجهی به رعایت پروتکل های بهداشتی میزان شیوع آن را افزایش دهد.

وی اظهار کرد: باید کمک کنیم که کادر درمان فشار بیش از حدی را متحمل نشوند، گرچه نمی توان امور جامعه بویژه امور اقتصادی را تعطیل کرد ولی باید اصول بهداشتی را رعایت کرد.

وی افزود: استان مرکزی در ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور دومین استان درگیر بود ولی تلاش مردم و مسئولان باعث شد بیماری را کنترل کنیم و باید این شرایط حفظ شود و حداقل ها در این مسیر رعایت شود.

وی با تاکید بر اینکه کسب و کارها را نمی توان تعطیل کرد چون اقتصاد فلج می شود، اظهار کرد: در این شرایط باید به گونه ای عمل کرد که در عین فعالیت اقتصادی، بیماری شیوع و رشد پیدا نکند و در عین رعایت پروتکل های بهداشتی با غیرت دینی و اسلامی در جهت حرکت و رشد اقتصادی اقدام شود.

دری نجف آبادی گفت: کسانی که زمینه بیماری دارند بیشتر رعایت کنند، چون بهبودی آنها سخت تر است و در صورت ابتلا حتما باید در مراکز درمانی بستری شوند و این شرایط کار کادر درمان را بیشتر و سنگین تر می کند.

وی افزود: آثار سفرهای دو تا سه هفته قبل امروز در تعداد بالای مبتلایان قابل مشاهده است، پس باید از سفر و برگزاری مراسماتی همچون عروسی و عزا پرهیز شود.

دری نجف آبادی در ادامه با اشاره به دهه کرامت گفت: زیارت امام رضا(ع) هرچند از راه دور در این ایام نورانی توصیه شده است. از امام جواد(ع) روایت شده است که زیارت ایشان افضل از زیارت امام حسین(ع) است.

وی همچنین با اشاره به ضرورت رعایت حجاب و عفاف گفت: در سال ۱۳۱۴ مردم در مسجد گوهرشاد برای اعتراض به کشف حجاب جمع شدند و رضاخان دستور کشتار آنان را صادر کرد و پنج هزار نفر در این واقعه کشته شدند.

امام جمعه اراک یکی از دستاوردهای بزرگ‌ انقلاب را احیای حجاب و عفاف دانست و گفت: دنیای غرب به دنبال ترویج فساد و بی بندوباری است.

وی اطهار کرد: اسلام برای خانواده، اخلاق و عفاف ارزش بسیاری قائل است .یکی از دلایل عظمت حضرت یوسف(ع) عفاف ایشان است، همچنین قرآن در خصوص حضرت مریم(س) و عظمت ایشان نیز بسیار سخن گفته و بر عفاف و حیای ایشان تاکید کرده است چراکه برای دامان پاک ارزش قائل است و نمی خواهد اخلاق جاهلیت و فساد و منکرات، انسانها را آلوده کند.

دری نجف آبادی با بیان اینکه افتخار می کنیم‌که انقلاب اسلامی فرهنگ عفاف و اخلاق و خانواده را در جامعه ما احیا کرد، افزود: شخصیت زن و مرد وابسته به اخلاق و عفت و دین باوری است و این مهم باید در جامعه مورد توجه همگان قرار گیرد.

وی گفت: این سرمایه ها که با خون شهدا و بزرگان دین حاصل شده باید قدر دانسته شده و حفظ شود و همگان چشم و دل و دامان و رحم پاک را مورد توجه قرار دهند.

از ابتدای انقلاب تاکنون از یک نظام بروکراتیک رنج می‌بریم
آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های جمعه ۲۰ تیر و در ادامه مباحث طرح شده پیرامون حدیث "جنود عقل و جهل" حضرت امام صادق(ع) گفت: ایمان یکی از لشکرهای هفتاد و پنجگانه عقل به شمار می‌رود که با تقویت آن می‌توان از جهل دور شد و با لشکریان جهل مقابله کرد.

وی با ابراز تاسف از اینکه امروز همه ما بیشتر به دنیا و امور دنیوی توجه داریم و توجه به آخرت کمرنگ شده است، گفت: امروز رسانه ها در انعکاس اخبار نماز جمعه هم بیشتر به تیترهایی که مربوط به امور دنیایی باشد، توجه دارند و این منجر به زیان همه خواهد شد.

امام جمعه شیراز گفت: این موضوع را باید با خود مرور کنیم که اگر خدای ناکرده ایمان نداشته باشیم، چه بر سر ما خواهد آمد؛ زیرا طی مسیر آخرت بدون ایمان امکان پذیر نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس راه تحصیل و تقویت ایمان را اخلاص دانست و با اشاره به حدیثی دیگر از حضرت امام صادق(ع) تاکید کرد که اگر هر کاری برای خدا باشد، جایگاه انسان در ملکوت اعلا، تثبیت خواهد شد.

او به جوانان توصیه کرد تا برای ایجاد یک چهارچوب عقیدتی مناسب و تقویت آن از کتب مختلف استفاده کنند و در قدم اول حتما کتاب " مقدمه‌ای بر جهان بینی اسلامی" استاد شهید مطهری را مطالعه کنند.

آیت‌الله دژکام در خطبه دوم نماز با یادآوری اینکه تحول خواهی و تحول گرایی مدنظر مقام معظم رهبری به عنوان یکی از سیره‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی، موضوعی بسیار با اهمیت محسوب می‌شود، مهمترین رکن در این مسیر را تحول در جهات معنوی برشمرد.

او خاطرنشان کرد که از نگاه امام و کسانیکه در خط امام هستند، اگر نتوانیم خود را اصلاح کنیم، هر تحولی که در جامعه رخ دهد، امکان دارد بهره دنیایی ببریم اما برای آخرت چیزی نخواهیم داشت.

وی با تاکید دوباره بر لزوم تقویت جنود عقل و تضعیف جنود جهل برای دستیابی به تحول درونی، گفت: نباید اینگونه فکر کنیم که در مقابل شیطان بیمه هستیم، شیطان قسم خورده که ما را گمراه کند، همواره باید این موضوع را متوجه بود.

خطیب جمعه شیراز با یادآوری اینکه دین مبین اسلام، تحول در دنیا و آخرت را توامان مد نظر دارد، لزوم تحول در مدیریت را متذکر شد و گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون از یک نظام بروکراتیک رنج می‌بریم، کاری که امکان انجام آن در یکی دو روز وجود دارد، خدای ناکرده در نظام اداری ما گاه چند ماه طول می‌کشد و این یکی از دلایل عقب ماندگیست.

او با بیان اینکه یکی از دلایل این مشکل را ساختاری دانست و با ذکر مثالی از فرآیند صدور پروانه ساختمانی، بروکراسی اداری را عاملی موثر بر هدر رفتن وقت و پول مردم برشمرد.

امام جمعه شیراز یکی از مهمترین وظایف مجلس را گام برداشتن برای ارتقاء بهره‌وری ذکر و خاطرنشان کرد: در بعد سیاسی امکان تحول در چهارچوب قانون دیده شده و انجام می‌شود؛ اینکه هر چهارسال یکبار انتخاباتی برگزار و امکان تحول فراهم می‌شود.

نماینده ولی فقیه در فارس در عین حال یادآور شد که انقلاب هدفگذاریهایی دارد که با رای دادن محقق نمی‌شود، گفت: برای تحقق این اهداف دلسوزان نظام و انقلاب باید آستین بالا زده و همت عالی خرج کنند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه تا تولید متحول نشود مسائل اقتصادی حل نخواهد شد، گفت: مدتی قبل در خبرها آمده بود که تعداد قابل توجهی جوجه یکروزه را نابود کردند؛ اقدامی که هم غیرانسانی، هم غیرتخصصی بود و امروز دیدیم که قیمت مرغ به کجا رسید.

او با بیان اینکه در یک استان چهل هزار قطعه جوجه یکروزه به مردم داده بودند که خودشان پرورش دهند، تبدیل آن جوجه‌ها به هشتاد تن گوشت بعد از یکی دوماه را یادآور شد و گفت: این نشان داد که می‌توان کارهایی انجام داد.

خطیب جمعه شیراز با بیان اینکه سیب زمینی، گوجه، جوجه و ... در گوشه‌ای تولید می‌شود وبه دلیل نبود تدبیر در گوشه‌ای دیگر، این تولیدات نابود می‌شود، گفت: اگر می‌خواهیم جلوی تورم را بگیریم راهی جز جهش تولید نداریم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با تاکید براینکه دادگستری با گرانفروشی مقابله می‌کند نه با گرانی، تاکید کرد: دادگستری نمی‌تواند تورم را مهار و با آن مقابله کند؛ لذا امروز همه دستگاه‌ها در هر سه قوه باید همراه شوند تا شاهد تحول و جهش تولید باشیم.

خطیب جمعه شیراز در ادامه به هفته حجاب و عفاف و اهمیت پرداختن به این هفته با اقداماتی تاثیرگذار اشاره و اضافه کرد: حجاب و عفاف در تمام ادیان الهی وجود داشته و مورد توجه و تاکید بوده است.

امام جمعه شیراز برخی رفتارها در مقابل حجاب و عفاف را اداهایی دانست که برخی پیروان تمدن اروپایی و غربی، با انجام آن در واقع به همه ادیان الهی توهین می‌کنند.

خطیب جمعه شیراز با بیان اینکه غربی‌ها چهره مریم قدیسه را هم بدون حجاب به تصویر می‌کشند، حال آنکه ایشان نزد خداوند دارای مقامی بسیار والاست، بزرگترین ظلم تمدن آمریکایی و اروپایی را دور کردن مردم از دین دانست.

آیت‌الله دژکام خاطرنشان کرد: ما ۳۰۰ هزار شهید دادیم که جهت‌گیری دنیا را به مسائل عوض کنیم، اما هنوز موفق نشده‌ایم لذا در هفته حجاب و عفاف شایسته است که همه افراد دارای فکر و فرهنگ، به ریشه مسائل توجه و دقت کنند.