کد خبر: ۳۱۶۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۹

نظر شورای شهر قرنطینه کامل تهران است/ چرا شهرداری بی‌خیال طرح ترافیک نمی‌شود؟

میزان نوشت: آرش حسینی میلانی گفت: درمورد تامین منابع مالی برای تامین معیشت اقشار آسیب پذیر در دوره تعطیلی، شهرداری از یک بودجه مجزایی برخوردار نیست که بتواند برای مثال کمکی به دست فروش‌ها بکند. ولی این امکان برای شهرداری فراهم است که در زمینه شناسایی و خدمات رسانی و توزیع اقلام معیشتی میان اقشار کم درآمد کمک کند.
آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران درخصوص طرح تعطیلی دوهفته‌ای تهران که از امروز، اول آذر ماه اعمال  شد گفت: در بحث مدیریت کرونا در تهران هم از طرف ریاست شورای شهر و هم از طرف اعضا مدت هاست که بحث قرنطیه دو هفته‌ای مطرح شده است. خوشبختانه این اجماع در سطح مسوولان استان تهران هم ایجاد شده و هم ستاد مقابله با کرونای تهران و هم استانداری تهران در حال حاضر حامی این ایده و نظر هستند. اما به دلیل شرایط اقتصادی پایتخت و محوریتی که در مدیریت فعالیت‌ها وجود دارد از طرف ستاد ملی فعلا با این رویکرد دو هفته‌ای موافقت شده که این هم مطلوب خواهد بود، چون محدودیت‌های بیشتری را نسبت به قبل صورت می‌دهد. با توجه به آمار و ارقامی که وزارت بهداشت منتشر خواهدکرد اثربخشی این تعطیلی‌ها بعد از چند روز قابل سنجش خواهد بود. اما همچنان اعتقاد شورا این است که قرنطینه کامل می‌تواند اثرگذاری کامل و کافی را در این قضیه داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره ضرورت وجود سازوکاری برای تامین معیشت اقشار آسیب پذیر در دوره تعطیلی گفت: درمورد تامین منابع مالی برای این کار شهرداری از یک بودجه مجزایی برخوردار نیست که بتواند برای مثال کمکی به دست فروش‌ها بکند. ولی این امکان برای شهرداری فراهم است که در زمینه شناسایی و خدمات رسانی و توزیع اقلام معیشتی میان اقشار کم درآمد کمک کند.

وی ادامه داد: در نوبت قبلی که در ستاد کرونا مساله محدودیت‌ها مطرح شده بود وضع دست فروش‌ها مورد بحث قرار گرفت. آن زمان بنیاد مستضعفان پیش قدم شد و یارانه‌ای میان این اقشار توزیع شد. اما واقعیت این است که تحقق این مساله نیازمند تامین منابع است. البته دولت تدابیری را در این زمینه اندیشیده که منابعی را فراهم کند، ولی تا این لحظه جزئیاتش منتشر نشده که چه اعتباری برای این موضوع تخصیص داده شده است.

عضو شورای شهر تهران در رابطه با نقش و کارویژه‌های شورای شهر در ستاد مقابله با کرونا گفت: شورای شهر در ستاد کرونایی که برای هماهنگی میان مجلس و استانداری تشکیل شده عضویت پیدا کرده و در ستاد ملی عضو نیست. در واقع این ستاد با حضور نمایدگان تهران در مجلس، شهرداری و استانداری با هدف ایجاد هماهنگی میان این دستگاه‌ها تشکیل شده است. شورای شهر تهران در ستاد کرونای تهران یا ستاد ملی عضویت ندارد. اما به طور کلی کمکی که شورای شهر می‌تواند در این قضیه بکند نظارت بر مساله رعایت پروتکل‌های اجتماعی در سطوح مختلف است. مثلا در بحث حوزه خدمات شهری با پیگیری‌هایی که در شورا صورت گرفت پروتکل‌های مربوطه تصویب شد و تصور می‌کنم اکنون ابلاغ هم شده باشد.

میلانی ادامه داد: موضوع دیگری که در این خصوص شورای شهر می‌تواند به آن ورود کند در ارتباط با اثربخشی اقدامات مقابله‌ای است. اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید مطالبات مردم را منعکس کنند و پیگیر خواسته‌های آن‌ها باشند. مثلا باید شرایط کادرهای درمانی را پیگیری کنند و شرایط کلی برنامه مقابله با کرونا هم باید جزو دغدغه‌های شورای شهر باشد. این‌ها حوزه‌هایی است که شورای شهر می‌تواند در آن‌ها عمل کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: در زمینه کمک‌های مالی برای کمک به مقابله با کرونا شهرداری یک نوبت بودجه‌ای را هم تصویب کرد. در این زمینه هم اگر لازم باشد شورای شهر تهران برای تکمیل بودجه می‌تواند کمک کند. اما با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور من نشنیده ام که شهرداری لایحه‌ای را برای بحث کمک به مبارزه با کرونا به شورای شهر ارائه کرده باشد.

میلانی در واکنش به انتقاداتی که در برخی محافل نسبت به برداشته نشدن طرح ترافیک صورت گرفته گفت: در مورد طرح ترافیک ما باید متکی به آمار و ارقام و مستندات باشیم. یعنی تحلیل ما نباید صرفا بر اساس درک عمومی از شرایط باشد. بلکه باید کاملا متکی به آمار و ارقام باشد. در یک پایشی که شهرداری با همراهی دانشگاه شهید بهشتی انجام داد مشخص شد سهم حمل و نقل عمومی در گسترش شیوع کرونا برخلاف آن چیزی که قبلا حدود ۳۰ درصد ذکر شده بود رقمی کمتر از ۱۰ درصد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: آن آمارهایی که قبلا در دور اول مقابله با کرونا ارائه می‌شد از مراجع جهانی برداشت شده بود درحالی که چنین آماری با توجه به شرایط هر کشوری می‌تواند متفاوت باشد. نکته دیگر این است که مسولان حوزه شهری برای طرح ترافیک مزایایی قائل شده اند مثلا ساعتش را کم کرده اند و امروز این طرح به سختی گذشته نیست. وقتی طرح ترافیک کلا برداشته می‌شود کما اینکه در فصل بهار و بخش‌های از تابستان این اتفاق می‌افتد به شدت ترافیک در مناطق مرکزی شهر افزایش پیدا می‌کند.

عضو شورای شهر تهران افزود: در نیمه دوم سال که بحث وارونگی هوا و پایداری هوا مطرح است و آلودگی هوا شدت پیدا می‌کند ساکنان مناطق مرکزی با مشکلات مضاعفی روبرو خواهند شد. یعنی هم از آلودگی هوا رنج خواهند برد و هم اثرات تجمعی آلودگی هوا به افزایش شیوع کرونا خواهد انجامید. باید در نظر بگیریم هر واحد افزایش ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون ۸ درصد آلودگی هوا را افزایش خواهد داد. این چیزی است که در مراجع بین المللی اعلام شده است؛ بنابراین ما نمی‌توانیم به سادگی طرح ترافیک را برداریم و عوارض دیگری که آلودگی هوا ایجاد می‌کند را نادیده بگیریم. در فصل تابستان در محدوده ترافیک بیش از ۵۰ درصد افزایش ازدحام خودرو داشتیم که نشان می‌دهد این‌ها به هم پیوسته است؛ بنابراین سیاستگذار باید تمام جوانب و موارد را ببیند و نباید یک جانبه عمل کند. برداشتن طرح ترافیک از یک طرف باعث می‌شود که تعداد خودروها بیشتر شود که یک تدبیری برای مردم است، اما از طرف دیگر ممکن است در مناطق مرکزی باعث افزایش آمار مرگ و میر بشود؛ بنابراین در این قضیه باید بسیار با تدبیر موضوع بررسی شود.

وی افزود: در این قضیه شورای عالی ترافیک که این موضوع را بررسی می‌کند و تمام دستگاه‌ها در آنجا حضور دارند معمولا تمام جوانب در نظر گرفته می‌شود. چون دستگاه‌ها در این قضیه مسوولیت مشترک دارند و اگر آن‌ها تشخیص دهند که به لحاظ بهداشتی ضرورت دارد می‌توان طرح ترافیک را لغو کرد. حسینی میلانی در ادامه گفت: شورای شهر تهران از جنبه حفاظت از سلامت مردم هم در این قضیه حساسیت دارد. به هیچ عنوان در طرح ترافیک در شرایط فعلی مساله درآمدزایی برای شهرداری تهران مطرح نیست و صرفا موضوع سلامتی مردم و حل معضل ترافیک مناطق مرکزی مد نظر گرفته که این دو مساله بسیار مهم هستند. اگر یکی از این دو مساله به نفع دیگری دچار خدشه شود ضررهای موازی جبران ناپذیری ممکن است ایجاد شود. باید تعادل در این تصمیم و تدبیر رعایت شود.