کد خبر: ۳۱۶۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۲

مصرف گوشت در کشور کاهش یافت

ایرنا نوشت: سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: ۴۰ درصد مصرف گوشت قرمز در کشور با شیوع کرونا کاهش یافته که به دلیل انباشت دام موجب ضرر عشایر شد، به‌طوری که می‌توان گفت کرونا بیشترین ضرر را به اقتصاد عشایر زده است
شاهپور علائی‌مقدم در دیدار عباس گلرو عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با وی، دلایل کاهش مصرف گوشت را برگزار نشدن مراسم محرم و صفر و نذورات مردم، برگزار نشدن جشن عروسی و عزای اموات، بسته شدن رستوران‌ها و جلوگیری از صادرات دام عنوان کرد.

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر اینکه باید برای ارتقای رفاه و معیشت عشایر برنامه داشته باشیم، گفت: در این زمینه در سال‌های اخیر هفت برنامه و طرح تعریف شده که شاخص‌ترین آنها اجرای «طرح زنجیره تولید گوشت قرمز» است.

وی توضیح‌داد: عشایر بیشترین ضرر را وقتی می‌دهند که دام‌شان را دلالان و واسطه‌ها می‌گیرند، اما با اجرای زنجیره تولید گوشت و پرداخت تسهیلات به عشایر، دست دلالان کوتاه شده است.

علائی‌مقدم اضافه‌کرد: با اجرای این طرح اطمینان خاطری برای عشایر ایجاد شده و تاکنون ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای آن به عشایر پرداخت شده است.

برندسازی و بازاریابی محصولات عشایر

سرپرست سازمان امور عشایر ایران همچنین اظهار داشت: فراوری، بسته‌بندی، برندسازی و بازاریابی محصولات عشایر دارای اهمیت زیادی است و آمادگی داریم در صورت برندسازی، از راه‌اندازی فروشگاه‌های عشایری با محوریت تعاونی‌های عشایری حمایت کنیم.

وی ادامه‌داد: تعداد ۲۳۰ تعاونی عشایری در کشور وجود دارد که همه عشایر بدون استثناء عضو این تعاونی‌ها هستند، اکنون میانگین سرمایه هر عشایر در این تعاونی‌ها که ۲۰۰ هزار تومان بود به یک میلیون تومان افزایش یافته است.

علائی‌مقدم با اشاره به اینکه تغییر الگوی تعذیه دام از جو به کنسانتره در مناطق عشایری در حال جا افتادن است، گفت: بهره‌وری جو به‌طور تقریبی ۶۵ درصد است اما بهره‌وری کنسانتره ۱.۵ برابر جو است که هزینه‌های تولید را در مناطق عشایری کاهش می‌دهد.

 عشایر در بودجه سالیانه دیده نمی‌شوند

سرپرست سازمان امور عشایر ایران با انتقاد از اینکه در قانون بودجه سالیانه، عشایر چندان دیده نمی شوند، بیان‌داشت: ۸۴ میلیون هکتار مرتع در کشور وجود دارد که ۳۴ میلیون هکتار آن در اختیار عشایر است، با بهره‌برداری از این مراتع هر نفر عشایر گوشت ۱۶ نفر ایرانی را تامین می‌کند که مهم است در بودجه سالیانه کشور به این موضوع توجه شود.

وی با بیان اینکه مهدی‌شهر قطب باغداری و دامداری کشور است، افزود: سمنان قطب صنعتی کشور است و سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده بیش از این عددی است که تخصیص می‌یابد.

علائی‌مقدم گفت: برای ارائه خدمات بهتر به عشایر استان سمنان پنج دستگاه کامیون آب‌رسان و ۶ دستگاه خودروی خدمات‌رسان از محل فاینانس اختصاص داده شده و ۶ نفر هم در سال گذشته جذب و در امور عشایر این استان استخدام شدند.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین جو  دامداران عشایری

سرپرست سازمان امور عشایر ایران گفت: اتحادیه تعاونی عشایری درخواست تامین ۹ هزار تن جو برای عشایر داده است، اما تا به امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی بانک مرکزی برای تامین آن اختصاص داده نشده است.

وی ادامه‌داد: طرحی در دست پیگیری است تا با تفاهم اتحادیه عشایری دامداران متحرک و شرکت پشتیبانی امور دام وزارت جهاد کشاورزی، به‌ازای تولید هر کیلوگرم دام دو کیلوگرم جو به عشایر داده ‌شود.

علائی‌مقدم ادامه‌داد: میزان تولید پشم در کشور ۴۳ هزار تن است که ۱۳ هزار تن آن را عشایر تولید می‌کنند، اما به دلیل اینکه خریداری ندارد سوزانده می‌شود و باید برای این موضوع فکر و برنامه‌ریزی شود.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: سازمان امور عشایر با امنیت غذایی و تامین مواد غذایی مردم سر و کار دارد که باید حمایت‌های لازم از سوی مجلس انجام شود.

علائی‌مقدم ادامه‌داد: اگر برای جامعه عشایری در قانون ظرفیت ایجاد کنیم، دستگاه‌های مختلف موظف به ارائه خدمات به آنان می‌شوند و دیگر نیاز نیست برای توجه به عشایر التماس کنیم.

سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده، شاهکار مجلس

وی با یادآوری اینکه ۱۷ مورد در قانون برنامه ششم توسعه از عشایر نام برده شده، گفت: سهم عشایر از مالیات بر ارزش افزوده شاهکار مجلس است که سالیانه ۱۵۹ میلیارد تومان از این محل برای اجرای پروژه‌های زیربنایی در مناطق عشایری اختصاص می‌یابد.

علائی‌مقدم اضافه‌کرد: ارتقای ۱۱  شاخص توسعه‌ای در زمینه‌های دسترسی به آب، راه، بهداشت و درمان و مسائل آموزشی و مذهبی را در مناطق عشایری پیگیری می‌کنیم و درخواست داریم نمایندگان مجلس ما را در این زمینه‌ها یاری کنند.

وی گفت: ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری در کشور داریم که اطلس این راه‌ها تهیه شده و نیاز به رسیدگی دارند، از نمایندگان مجلس درخواست داریم طرح جامع ملی در خصوص راه‌های عشایری تصویب کنند.

طبق آخرین سرشماری که ۱۱ سال قبل انجام شده، جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار عشایری ثبت شده که ۳۵ درصد صنایع دستی و ۲۵ درصد گوشت قرمز (معادل ۱۹۵ هزار تن) کشور را تولید می کنند.

اکنون جمعیت عشایر کشور به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر افزایش پیدا کرده و در بعد خانواری نیز از ۲۱۳ هزار خانوار به ۲۳۴ هزار خانوار افزایش یافته‌است.

استان فارس با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت عشایری رتبه نخست کشوری را از لحاظ جمعیت عشایری به خود اختصاص داده و پس از آن، استان‌های خوزستان، آذربایجان‌غربی، چهارمحال بختیاری و لرستان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

۷۰ درصد اقتصاد عشایر کشور متکی به دام بوده و کوچ‌رو بودن (زندگی در مناطق قشلاقی و ییلاقی)، تولید محصولات پروتئینی، لبنی، گیاهان دارویی و صنایع دستی از شاخصه‌های جامعه عشایری است.