کد خبر: ۳۳۶۹۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۲۷۹

چرا بر تکذیب دیدار سعودی-ایران در بغداد پافشاری می‌شود؟

یک روزنامه عربی نوشت: چرا بر تکذیب آن پافشاری می‌شود؟عللی که ریاض را به درگیر شدن سریع در این مذاکرات سوق داد،کدامند؟آیا این مسئله مقدمه تجدیدنظر جدی عربستان در سیاست‌هایی است که این کشور را درگیر در جنگ یمن کرد و تصویر این کشور را در جهان عرب و اسلام خدشه دار کرد؟
عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه الرای الیوم چاپ لند در سرمقاله این روزنامه نوشت:

مسئولان عربستان بر تکذیب خبری تایید شده یعنی برگزاری مذاکره با ایران در پایتخت عراق پافشاری دارند. در راس هیئت مذاکرات عربستان خالد بن علی حمیدان، رئیس دستگاه اطلاعات این کشور و در راس هیئت ایران علی شمخانی دبیر کل شورای عالی امنیت ملی ایران قرار داشت. این در حالی است که چندین خبرگزاری بین المللی مانند رویترز،خبرگزاری فرانسه و قبل از آنها روزنامه فاینشنال تایمز و نیز دولتهای غربی این دیدار را تایید کردند.
نتیجه این دیدار تشکیل کمیته‌های فنی امنیتی برای ادامه بررسی موضوعات اصلی مانند جنگ یمن و اوضاع لبنان بود.
این تکذیب صریح عربستان ما را به یاد تکذیب دیدار سه جانبه در شهر نیوم میان نخست وزیر اسرائیل،مایک پمپئو و ولی عهد عربستان می‌اندازد. تکذیب این دیدار قابل فهم است اما پافشاری بر تکذیب دیدار با دولتی اسلامی و همسایه یعنی ایران تعجب برانگیز است.
جنگ فرسایشی یمن عربستان را از پای درآورده است و موشک‌ها و پهپادهای  _انصارالله_ به تمام تاسیسات نفتی عربستان رسید و ادامه جنگ نوعی خودکشی نظامی و سیاسی است. از این رو جستجو برای یافتن راه خروج و گفتگو با ایران یعنی بزرگترین و چه بسا تنها حامی انصارالله پس از کنار کشیدن آمریکا و توقف فروش اسلحه به عربستان اوج درایت و عملگرایی است.
نشستن سر میز مذاکره با ایران در بغداد با ابتکارعمل عربستان تلاشی برای پیدا کردن راه حل برای تمام موضوعات حل نشده است و گامی است که چه بسا سیاست جدید عربستان را بازتاب می دهد که برجسته ترین عنوان آن دست برداشتن از لجاجت و خودبزرگ بینی و تمام سیاست های کنونی است.سیاست هایی که اوضاع این کشور را به این مرحله دشوار رسانده و بیش از 700 میلیارد دلار از ذخایر مالی این کشور را در راه خرید تسلیحات بر باد داده است.
تمام درخواست‌های عربستان برای مشارکت در مذاکرات هسته‌ای و نیز توقف برنامه موشکی ایران با مخالفت روبرو شده است و خطرناک تر این که دولت بایدن خود از ایران برای مذاکره درخواست کرده است.در سایه چنین اوضاعی عربستان گزینه‌ای جز توسل جستن به عراق برای میانجی گری و ساماندهی دیداری با ایرانی‌ها نداشت.
ایران کشوری مجوس نیست بلکه ملت این کشور مسلمان هستند و نه آتش پرست رهبر عالی ایران زبان عربی را بهتر از رهبران کشورهای عربی صحبت می‌کند.سیاست مبارزه با این کشور از طریق تحریک فرقه‌ای و مذهبی با شکست مواجه شده و نتایج برعکسی داشته است.
ایرانی قدرتی منطقه‌ای است که با تسلیحات ساخت خود می جنگد و چهل سال در برابر محاصره آمریکا مقاومت گرده است و قدرتهای بزرگ اکنون به دنبال دوستی با این کشور هستند. هر کس که می‌خواهد با این کشور رقابت یا جنگ کند اول باید مانند این کشور رفتار کند و به دیگر کشورهای یعنی آمریکا یا اسرائیلی ها اتکا نکند.