کد خبر: ۳۳۷۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۵۱

هشدار پوتین به غرب: زیاد از حد با ببر روسیه گلاویز نشوید

پوتین رفتار دسته ای و جمعی برخی کشورهای غربی در مقابل روسیه را "کفتارگونه" توصیف کرد و گفت کشورش مثل" ببر" به صورتی سریع و قاطع به هرگونه تهدیدی پاسخ خواهد داد.

رییس فدراسیون روسیه در نطق سالانه خود به کشورهای غربی هشدار داد مراقب عبور از خط قرمزهای روسیه باشند چون در این صورت ممکن است به شدت پشیمان شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، "ولادیمیر پوتین" رییس فدراسیون روسیه امروز(چهارشنبه) در نطق سالانه 90 دقیقه ای خود به کشورهای غربی هشدار داد از خط قرمزهای روسیه عبور نکنند.

روابط روسیه و کشورهای غربی اخیرا بر سر پاره ای مسایل از جمله زندانی شدن "الکسی ناوالنی" - چهره اپوزیسیون روسیه که مورد حمایت دولت های غربی است - و اوضاع متشنج در مرزهای شرقی اوکراین، تیره شده است و مسکو و برخی پایتخت های غربی اقدام به اخراج سفرا و هیات های دیپلماتیک یکدیگر کرده اند.

عکس: آسوشیتدپرس- پوتین در نطق سالانه امروز- 21 آوریل 2021

هشدار پوتین به غرب: زیاد از حد با ببر روسیه گلاویز نشوید

پوتین در نطق امروز خود به کشورهای غربی هشدار داد در صورتی که از خط قرمزهای روسیه عبور کنند با پاسخی سریع و سخت و پشیمان کننده مواجه خواهند شد. او گفت تشخیص قرمزها در هر حوزه ای با روسیه است.

او گفت:" من امیدوارم که کسی به خود جرات عبور از خط قرمز روسیه را ندهد و این ما هستیم که در هر مورد خاص تعیین خواهیم کرد که خط قرمزها کجاست.. عاملان هر گونه تحرکی که منافع بنیادین امنیتی ما را به خطر بیندازد، از واکنش ما چنان پشیمان خواهند شد که پیشتر نشده‌اند."

پوتین استقرار دهها هزار نیروی نظامی کشورش در مرز با اوکراین را یک مساله حاکمیتی و عادی توصیف کرد و گفت این اقدام تهدیدی متوجه کسی نمی کند و روسیه آزاد است نیروهای نظامی خود را در هر منطقه ای از خاک خود مستقر کند.

رییس فدراسیون روسیه افزود:" ما واقعا نمی خواهیم پل ها را بسوزانیم اما اگر برخی نیت های خوب ما را با بی تفاوتی یا ضعف اشتباه بگیرند و قصد کنند آن پل ها را بسوزانند یا حتی منفجر كنند، پاسخ روسیه نامتقارن، سریع و سخت خواهد بود."

پوتین بدون اشاره مستقیم به ایالات متحده آمریکا، "تحریم های اقتصادی غیرقانونی با انگیزه های سیاسی" را نوعی تلاش خام برای اعمال اراده خود به دیگران" توصیف کرده و این تحریم ها را محکوم کرد. او گفت كه روسیه خویشتنداری نشان داده و اغلب از پاسخ دادن به این قبیل اقدامات خصمانه کشورهای غربی خودداری می كند.

دولت بایدن هفته گذشته مجموعه ای از تحریم های جدید را علیه روسیه به بهانه دخالت مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا و مشارکت این کشور در حملات سایبری به آمریکا، اعمال کرد. مسکو هرگونه مداخله در انتخابات آمریکا و هک آژانس های فدرال این کشور را تکذیب کرده است.

دولت ایالات متحده همچنین دستور اخراج 10 دیپلمات روسی را صادر کرد  و ده ها شرکت و شخص روسی را در لیست سیاه تحریم قرار داد و محدودیت های جدیدی را برای اعطای وام های بین المللی به روسیه در نظر گرفت.

در مقابل این اقدامات دولت آمریکا، روسیه نیز دستور داد 10 دیپلمات آمریکایی خاک این کشور را ترک کنند و 8 مقام فعلی و پیشین ایالات متحده را در لیست سیاه قرار داد و شرایط لازم برای انجام مامموریت های سفارت ایالات متحده در روسیه را سخت تر کرد.

پوتین در سخنرانی امروز خود  گفت: "روسیه منافع خاص خود را دارد، كه ما مطابق با قوانین بین المللی از آنها دفاع خواهیم كرد. اگر کسی از درک این مسئله واضح امتناع ورزد ، از انجام گفتگو اکراه ورزد و لحن خودخواهانه و متکبرانه ای را انتخاب کند، روسیه همیشه راهی برای دفاع از موقعیت خود پیدا می کند."

رییس فدراسیون روسیه کشورش را به "ببر" و کشورهای مقابل روسیه را به "کفتار" تشبیه کرد و ابراز اطمینان کرد که روسیه با توانایی بالای خود قادر است با قاطعیت از منافع خود دفاع کند.

پوتین همچنین به تلاش برخی کشورهای غربی برای انجام کودتا و ترور در دیگر کشورها اشاره کرده و این اقدامات را عبور از تمامی خط های قرمز دانسته و محکوم کرد.

او به طور مشخص به  تلاش نافرجام اخیر آژانس های اطلاعاتی آمریکا در بلاروس برای انجام کودتا و ترور الکساندر لوکاشنکو رییس جمهوری بلاروس و نیز اقداماتی چون طرح ترور نیکولاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا  و اقدام به کودتا علیه ویکتور یانوکویچ رییس جمهوری پیشین اوکراین در سال 2014  اشاره کرد و گفت:" شیوه سازماندهی کودتا و برنامه ریزی برای ترورهای سیاسی مقامات سطوح عالی دیگر کشورها اقدامی محکوم است و همه خط قرمزهای تعیین شده را نقض می کند."