کد خبر: ۳۳۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۸

اتهام توهین ایرانیان از سوی ستاره‎ تلویزیون آمریکا

«شارون آزبورن» مجری بریتانیایی در اپیزود جدید «بی‌درنگ با بیل مار» (Real Time with Bill Maher) ظاهر شد تا برای اولین بار در جایی غیر از توییتر در مورد اخراجش از برنامه‌ی «گفتگو» (The Talk) شبکه‌ی CBS به دلیل حمایت از «پی‌یرس مورگان» بگوید.

کافه سینما: «شارون آزبورن» مجری بریتانیایی در اپیزود جدید «بی‌درنگ با بیل مار» (Real Time with Bill Maher) ظاهر شد تا برای اولین بار در جایی غیر از توییتر در مورد اخراجش از برنامه‌ی «گفتگو» (The Talk) شبکه‌ی CBS به دلیل حمایت از «پی‌یرس مورگان» بگوید.

مورگان ماه گذشته گفته بود که ادعاهای «مگان مارکل» در مورد رفتار نژادستیزانه‌ی خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا را باور نمی‌کند و پس از متهم شدن از سوی همکارانش در برنامه‌ی زنده از اجرا کناره‌گیری کرد و به شبکه‌ی ITV بازنگشت.

اتهام توهین ایرانیان از سوی ستاره‎ تلویزیون آمریکا

آزبورن در اپیزود ۱۰ مارس گفته بود: «آیا حرف‌های مورگان را می‌پسندم؟ آیا با آنچه که گفت موافقت می‌کنم؟ نه. برای اینکه نظر خودش است. نظر من نیست… از او به‌خاطر آزادی بیان حمایت می‌کنم، او دوست من است.» او در ادامه اضافه کرد: «نژادپرست نیستم… برای من رنگ پوست یا مذهب افراد مهم نیست. آیا انسان خوش‌برخوردی هستید؟ من شما را در این مورد قضاوت می‌کنم.»

«شریل آندروود» همکار آزبورن در واکنش می‌پرسد: «به افرادی که از حمایت شما احساس کرده‌اند طرف نژادپرستی را گفته‌اید چه می‌گویید، هرچند که ممکن است موافقش نباشید؟» آزبورن جواب می‌دهد: «برای من دلیل بیاورید، بگویید او چه زمانی اظهارات نژادپرستانه به زبان آورده؟ احساس می‌کنم قرار است مرا روی صندلی برقی [اعدام] بگذارند چون از دوستم که به نظر برخی نژادپرست است حمایت کرده‌ام، آیا این حمایت باعث می‌شود نژادپرست باشم؟»

مار در اپیزود جمعه گذشته «بی‌درنگ با بیل مار» می‌گوید: «من ۶۵ ساله‌ام، شما ۶۸ ساله‌اید، می‌دانم چه کسی هستم، [برخلاف اعتقاد شما] نیازی به آموزش مجدد ندارم. اما نمی‌توان افراد را بر اساس بدترین لحظات زندگی‌شان قضاوت کرد.» مار از اتهام رفتارهای نژادستیزانه آزبورن با همکارانش می‌گوید.

آزبورن در ابتدا می‌گوید: «من در زندگی‌ام با القاب زیادی خوانده شده‌ام، به نام‌هایی که روی من گذاشته‌اند عادت کرده‌ام، اما برچسب نژادستیز را تحمل نمی‌کنم.» او پس از آنکه با تشویق حضار مواجه می‌شود ادامه می‌دهد: «مشکلی برای من پیش نخواهد آمد، من یک مبارزم، مشکلی نخواهم داشت.»

آزبورن پس از اخراج از «گفتگو» متهم شد به اینکه «جولی چن» همکاری چینی-آمریکایی خود را «چشم کج» خوانده است. «یاشار علی» ژورنالیست ایرانی تبار در «ساب‌استک» به نقل از منابع آگاه ادعا کرده است که آزبورن «رنی تب» ایجنت ایرانی-آمریکایی را با الفاظ رکیک و نژادستیزانه خطاب و او را به سرقت جواهراتش در یک مهمانی متهم کرده است.

آزبورن در مصاحبه با مار به این پرسش پاسخ می‌دهد که آیا به نژاد ایرانیان توهین کرده است یا نه: «نه، نه، نه. آن‌ها بدون اینکه دعوت شوند به جشن سالگرد ازدواج من [با آزی آزبورن] آمده بودند. این زن را به هیچ شکلی نمی‌شناختم. بدون داشتن دعوتنامه وارد شد، و گردنبند الماس مرا دزدید.» آزبورن اضافه می‌کند: «در آن زمان هنوز با سرطان مبارزه می‌کردم، او گردنبند را برداشت و… می‌توانم به شما بگویم که چه گفتم اما حرف‌های چندان خوشایندی نبودند. به او گفتم که همین حالا آن گردنبند لعنتی را پس بده هرزه‌ی نمی‌دانم چه… برای اینکه تحملم تمام شده. برای اینکه جشن مرا خراب کرده‌ای و من حتی تو را نمی‌شناسم.»

آزبورن با انتقاد از کتاب «ظرافت سفیدپوستان» (White Fragility) نوشته‌ی «رابین دی‌انجلو» اضافه می‌کند: «منصفانه نیست، زیرا مسئله نژادستیز بودن نیست. مسئله این است که شاید آن روز ندانید چه چیزی درست و آگاهانه است، زیرا اینکه چه چیزی درست است و چه چیزی نه هر روز در حال تغییر است.»

مار و آزبورن در شب برگزاری مراسم خاکسپاری «پرنس فیلیپ» موافقت می‌کنند که رفتار اعضای خانواده‌ی سلطنتی بریتانیا با افراد بیگانه ممکن است چندان گرم نباشد. این دو معتقدند که خانواده‌ی سلطنتی «با همه سرد رفتار می‌کنند» و میانه‌ای با «بغل کردن» ندارند و «مگان مارکل» هم از این قائده مستثنی نبوده اما تصور کرده که آن‌ها نژادستیزند.

مار در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: «تصور این است که اگر سفیدپوست هستید دو انتخاب دارید، یا نژادستیزید یا نژادستیزید و خودتان نمی‌دانید. اما این‌گونه نیست من می‌دانم که در چه خانواده‌ای بزرگ شده‌ام. می‌دانم دوستانم چه کسانی هستند.»