کد خبر: ۳۳۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۳۷

چرا امام‌جماعت‌ محله جذامی‌ها به برنامه «دعوت» نیامد؟

ایرنا نوشت: سردبیر ویژه‌برنامه افطار «دعوت» می‌گوید: «می‌خواستیم افرادی مثل امام‌جماعت‌ محله جذامی‌ها و غسال کرونایی‌ها را به برنامه بیاوریم، اما چون سوژه‌ها غم‌انگیز بودند، از طرح‌شان منصرف شدیم.»

محیا اسناوندی، سال گذشته نویسنده ویژه‌برنامه افطار شبکه یک به نام «دعوت» بود و امسال به عنوان سردبیر در پشت صحنه آن فعالیت می‌کند.

او در پاسخ به این که «یکی از انتقادها به برنامه‌های ماه رمضان تلویزیون این است که حال و هوای‌شان شاد نیست»، گفت: «اکثر سوژه‌های ما شاد است و خنده مصنوعی نیست. من کلی سوژه داشتم که تهش به شادی ختم نمی‌شد و بنابراین اصلا وارد کنداکتور نشد. برنامه ما نیامده اشک مردم را دربیاورد ولی یک انسان مجموعه‌ای از احساسات است. کسی را که می‌آوریم از بالای زندگی‌اش به پایین زندگی‌اش می‌رسد و اگر دو قطره اشک هم بریزد طبیعی است. ولی ما قصه دردناک نداشتیم. می‌خواستیم امام‌جماعت محله جذامی‌ها را بیاوریم که با خودمان فکر کردیم و دیدیم مردم به اندازه کافی غم و غصه دارند یا یک نفر غسال کرونایی‌ها بود که قصه قشنگی داشت. این آدم آن‌قدر جذاب بود که حد نداشت ولی با خودمان فکر کردیم چرا دم افطار باید راجع به غسل و کفن میت حرف بزنیم؟ پس این سوژه کنار رفت. ما سراغ قصه‌هایی می‌رویم که تهش به شادی ختم شود و غمش درسی برای انسان‌ها داشته باشد.»

چرا امام‌جماعت‌ محله جذامی‌ها به برنامه «دعوت» نیامد؟

اسناوندی در جواب این سوال که «در لحظات افطار چند برنامه شبیه به «ماه‌ عسل» همزمان پخش می‌شود. این شباهت عمدی است یا اتفاقی؟»، توضیح داد: «برنامه احسان علیخانی ۱۰ سال روی آنتن بود. بعد از آن هر کسی هر کاری بکند با آن برنامه مقایسه می‌شود. همه تاک‌شوهایی که درام دارند شبیه «ماه عسل» هستند. اگر می‌خواستیم شبیه «ماه عسل» بشویم یک خانم را نمی‌آوردیم که راجع به ازدواج حرف بزند یا یک خانواده یزدی که کلی گفتند و خندیدند.»

او در مورد انتخاب محمد برمایی، روحانی و مشاور خانواده و مدرس دانشگاه به عنوان مجری هم گفت: «در این برنامه مجری- کارشناس داریم و مجری نداریم. ما تا به حال در تلویزیون، روحانی‌ای نداشته‌ایم که در زمان‌های مثل تحویل سال و ماه رمضان برنامه اجرا کرده باشد و ایشان اولین نفر است که توانسته در قالب اجرا خوش بنشیند. این که روحانی مجری باشد چه اشکالی دارد؟ یک وقتی خواننده و سلبریتی می‌آید و اجرا می‌کند، یک وقتی هم روحانی مجری می‌شود. روحانی‌های ما صاحب فکر هستند و می‌توانند درباره حوزه‌های مختلف صحبت کنند. دایره واژگان روحانی برنامه ما از خیلی‌ها بهتر است. هر جایی که مهمان راجع به ازدواج، طلاق، کودک همسری و ... حرف می‌زند، ایشان چون علمش را دارد در لحظه پاسخ می‌گوید.»

اسناوندی در مورد این که یکی از برنامه‌های «دعوت» به خاطر ماجرای «کودک‌همسری» با انتقاد مواجه شد، گفت: «کودک همسری نبود. ازدواج زودهنگام بود. دختری که به برنامه آمد ۱۶ سال داشت. ما هیچ کسی را تایید نمی‌کنیم. ما مهمان می‌آوریم و با او حرف می‌زنیم. حتی حاج‌آقا یک جاهایی می‌گوید این کار غلط است. بعضی وقت‌ها مردم دو دقیقه از یک قصه را در اینستاگرام می‌بینند. به نظر من باید دو دقیقه قبل و دو دقیقه بعد را هم ببینند و بعد نظر بدهند. روی آنتن ما به این کودکان گفتیم که باید ده سال دیگر شما را هم ببینیم. بنابراین تبلیغ ازدواج زودهنگام را نکردیم.»