کد خبر: ۳۳۹۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۵۶۵

جوابیه مدیرت منابع آب ایران به تیک: طی دوره آماری ۵۳ ساله، وقوع دوره­ های خشک بلافاصله پس از دو سال آبی تر کاملا محتمل و به صورت تکراری رخ داده است

بر اساس محاسبات حاصل از داده های تولیدی شبکه ایستگاه­های باران­سنج مبنای وزارت نیرو، بارش سال­های آبی 97-1398 و 99-1398 کشور به ترتیب 38 درصد و 27 درصد نسبت به متوسط بلندمدت، افزایش یافته و کشور در این سال­های آبی، به اصطلاح شرایط ترسالی را تجربه نموده است. بر این اساس، تنها اطلاق عنوان ترسال به سال­های آبی مذکور صحیح بوده و این موضوع با توجه به موارد مورد اشاره در بندهای 1 و 2 مذکور به معنای ورود به دور ترسالی محسوب نمی شود..
روابط عمومی شرکت مدیریت منابع ایران جوابیه ای در واکنش به خبری تحت عنوان "دروغ بود ؛ خبری از تر سالی نیست / 1399 همه ایران خشک بود " ارسال کرد.

متن این جوابیه در زیر می آید:


جناب آقاي محسن کاخکی
 مدیر مسئول محترم سایت خبری تیک
 
 مدیر کل روابط عمومی شرکت مدیریت منابع ایران  در یادداشتی به سایت خبری "تیک"  جوابیه‌ای  برای خبر "دروغ بود ؛ خبری از تر سالی نیست / 1399 همه ایران خشک بود " ارسال کردند. متن یادداشت به شرح زیر است
 
با سلام و احترام،‌
با قدردانی از تلاش های ارزنده جناب عالی و همکاران ارجمندتان در سایت خبری تیک در پاسخ  به مطلب مندرج در آن رسانه به تاریخ 11/1/1400 با کد خبر  333635   تحت عنوان "دروغ بود ؛ خبری از تر سالی نیست / 1399 همه ایران خشک بود  " لطفا توضیحات ذیل وفق قانون مطبوعات در آن رسانه درج شود .

1-    در بررسی های آماری ،میانگین متحرک یکی از ابزارهای بررسی روند تغییرات بوده و امکان مقایسه روند حاکم در شرایط فعلی را با دوره مشابه در طول دوره آماری فراهم می نماید. در این نمودار که برای دوره های آماری موجود با میانگین متحرک 7 ساله تهیه شده است، شیب تند افزایش ارتفاع بارش، پس از سال آبی 97-1396 (به عنوان یکی از کم بارش ترین سال­ها) تا سال آبی 98-1397 (به عنوان یکی از پرباران ترین سال­ها در طول دوره آماری) قابل مشاهده است. چنین روندی البته در طول دوره آماری بی سابقه نبوده و موارد مشابه آن در کشور رخ داده است. به ترتیبی که در طول دوره آماری با بیش از 5 دهه جمع آوری آمار بارش کشور، چند سال آبی کم بارش با فاصله بسیار کوتاهی از یک سال پربارش و برعکس رخ داده است. برای نمونه می توان از این موارد به وقوع سال کم بارش 73-1372 پس از وقوع یک سال پربارش 72-1371 اشاره نمود.
 
2-    شکل­های پیوست، تغییرات متوسط بارش یک سال آبی کامل کشور (از سال آبی 48-1347 تا سال آبی 99-1398) و تغییرات متوسط بارش کشور در بازه زمانی ابتدای مهر تا 31 فروردین (از سال آبی 48-1347 تا سال آبی 1400-1399) بر اساس محاسبات شبکه ایستگاه­های باران­سنج مبنای وزارت نیرو را نشان می­دهد. از شکل ملاحظه  می­گردد طی دوره آماری 53 ساله، وقوع دوره­های خشک بلافاصله پس از دو سال آبی تر کاملا محتمل و به صورت تکراری رخ داده است.
 
3-    بر اساس محاسبات حاصل از داده های  تولیدی شبکه ایستگاه­های باران­سنج مبنای وزارت نیرو،  بارش سال­های آبی 97-1398 و 99-1398 کشور به ترتیب 38 درصد و 27 درصد نسبت به متوسط بلندمدت، افزایش یافته و کشور در این سال­های آبی، به اصطلاح شرایط ترسالی را تجربه نموده است. بر این اساس، تنها اطلاق عنوان ترسال به سال­های آبی مذکور صحیح بوده و این موضوع با توجه به موارد مورد اشاره در بندهای 1 و 2 مذکور به معنای ورود به دور ترسالی محسوب نمی شود..
 
با عنایت به موارد فوق الذکر، اطمینان از ورود به دوره­های ترسالی یا خشکسالی تنها بر اساس تکرار رخداد مشابه طی دو سال آبی، ممکن نمی­باشد. چنین به نظر می­رسد که به طور طبیعی مقصود مقامات محترم وزارت نیرو چنانچه در رسانه ها انتشار پیدا کرده است ، اطلاق عنوان ترسالی به سال­های آبی مذکور بوده است.                   
 
محمد رضا عزیزپور
 
مدير كل دفتر امور اجتماعی و روابط عمومی
شرکت مدیریت منابع آب ایران