کد خبر: ۳۳۹۱۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۱

عراق: مناسبات بغداد و واشنگتن تغییر کرد

ایسنا نوشت:«حسین علاوی»، مشاور نخست‌وزیر عراق اعلام کرد: مناسبات عراق و آمریکا پس از ۱۸ سال به سمت فعال‌سازی سازوکارهای همکاری کامل و شراکت راهبردی در سایه توافق استراتژیک میان دو دولت در حال حرکت است.
وی گفت: دولت عراق موفق شد شمار مستشاران آمریکایی را از ۵۲۰۰ نفر به ۲۵۰۰ تن کاهش دهد و اکنون تلاش می‌کند در چارچوب گفت‌وگوها بر سر سازوکارها و الزامات جنگ علیه هسته‌های باقی مانده داعش، جدول زمانی برای خروج این افراد تدوین کند.

مشاور نخست وزیر عراق ادامه داد: مناسبات عراق و آمریکا از حوزه امنیتی به اقتصاد و سرمایه‌گذاری تحول پیدا کرده و الکاظمی بر تحقق خروجی مرحله سوم گفت‌وگوهای راهبردی و گسترش مناسبات دو کشور به حوزه‌ها و فضای جدید تمرکز کرده به ویژه مک‌گورک تجربه زیادی در پرونده عراق دارد و با دولت‌های مختلف و گروه‌های سیاسی عراق تعامل داشته است.

مشاور الکاظمی در پایان اظهار کرد: هماهنگی و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف و تاکید بر فعال‌سازی خروجی گفت‌وگوهای راهبردی میان عراق و آمریکا و توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و تجاری نشانگر اهمیت این روابط از منظر دولت عراق و آمریکاست.