کد خبر: ۳۳۹۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۲۵

انواع ماسک‌ها چقدر قابل استفاده است؟

ایرنا نوشت: فوق تخصص ریه و متخصص داخلی گفت: ماسک جراحی سه‌لایه به منظور استفاده روزانه ۳ تا ۴ ساعت قابل استفاده بوده و در صورت مرطوب شدن باید بلافاصله تعویض شود.
حمید سهراب‌پور افزود: در حال حاضر ماسک‌های متعددی همچون ماسک جراحی دولایه، سه‌لایه، پارچه‌ای، ان ۹۵ و شماری از ماسک‌های پیشرفته به منظور مقابله با کووید-۱۰ در سراسر جهان استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد: ماسک‌های یک‌بار مصرف سه‌لایه جراحی به منظور استفاده روزانه بهترین گزینه جهت جلوگیری از انتقال آلودگی است، اما حضور در اماکن عمومی پرازدحام و آلوده نظیر بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت ودرمان که آلودگی عفونی شدید است، مستلزم استفاده از ماسک پارچه‌ای بر روی این ماسک است.

ماسک پارچه‌ای باید به صورت روزانه شسته شود

این متخصص داخلی تاکید کرد: اما ماسک پارچه‌ای باید به صورت روزانه، پس از یک‌بار مصرف شسته شود، مرطوب نباشد و پس از شست وشو با اتو و... خشک و سپس استفاده شود.

سهراب‌پور همچنین با بیان اینکه ماسک باید بینی و دهان را به طور کامل بپوشاند، گفت: شستن ماسک یک‌بار مصرف نیز کارایی ماسک را از بین می‌برد و بنابراین باید به طور روزانه تعویض شود.

سهراب‌پور در ادامه با اشاره به ویروس هندی اظهار داشت: اکنون این ویروس در هندوستان به دلیل تراکم بالای جمعیتی جهش یافته و قدرت سرایت بیماری و میزان مرگ ومیر را افزایش داده و به دلیل ازدحام جمعیت و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی تبدیل به یک فاجعه شده است.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی افزود: در حال حاضر مسئولین کشور باید با تدابیر مقرراتی از کنترل این ویروس به کشور جلوگیری و شهروندان نیز به طور جد پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا را رعایت کنند.

تاثیر مصرف الکل بر دستگاه تنفس  

این فوق تخصص ریه در ادامه در خصوص تاثیر مصرف الکل بر دستگاه تنفس نیز اظهار داشت: الکلی که در حال حاضر به عنوان ضدعفونی به کار برده می‌شود، برای اشخاص سالم عوارض خاصی نداشته اما می‌تواند برخی از عارضه‌های تنفسی را تشدید کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال، استنشاق مواد شیمیایی در بیماران مبتلا به آسم می‌تواند راه تنفس را تحریک و علائم بیماری را تشدید کند، اما عوارض خاصی برای اشخاص سالم نخواهد داشت.