کد خبر: ۳۳۹۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۷۱

برای مذاکره با سعودی‌ها باید به روحیات آنها توجه کرد

کارشناس مسائل بین الملل در گفتگویی به بررسی گفتگوهای ایران و عربستان در عراق پرداخت و به نکاتی در خصوص سیاست های هوشمندانه برای موفقیت آن اشاره کرد.
محمدمسجدجامعی سفیر اسبق ایران در مراکش در گفتگویی در خصوص اینکه تغییر لحن سعودی ها تا چه حد جدی است گفت: شرایط دنیا به‌گونه‌ای است که آن جدیتی که مورد نظر شما است کمتر یافت می‌شود. خصوصاً در منطقه ما که خیلی اوضاع آن متغیّر و شناور است. لذا جدیت مورد نظر نه تنها در مورد ایران و عربستان، حتی در مورد اردن و عربستان و حتی در موارد امارات و مصر و پاکستان و قطر و عربستان نیز، یافت نمی‌شود؛ یعنی قابل پیش‌بینی و ضمانت نیست. ممکن است با کوچکترین بهانه‌ای این روابط و حتی رابطه بحرین و عربستان هم بهم بریزد و این در مورد روابط متقابل کشورهای دیگر منطقه هم صدق می‌کند.باید واقع بین باشیم؛ در حال حاضر رویکرد عربستان به گشایش با ایران با توجه به مجموعه شرایط می‌توان گفت جدی است.

وی افزود: با توجه به این نکات باید گفت این اقدامی نیست که ناشی از تصمیمی شخصی باشد، مجموع نظام حاکم عملاً به این نقطه رسیده و از زبان ولیعهد بیان شده است. لذا می‌توان گفت این مساله جدی است.البته «سیاست ایرانی» عربستان صرفاً ناشی از محاسبات سیاسی نیست و در آن عناصر فراوان تاریخی و دینی و هویتی و حتی اجتماعی دخالت دارد. خوشبختانه در حال حاضر تصمیم‌سازان سیاسی در عربستان، کمتر تحت تأثیر عوامل وهابی و سلفی هستند و قبلاً چنین نبود و اصولاً رویکرد آنان با دیگران هم کمتر تحت تأثیر انگیزه‌های دینی است. وهابیت در تعیین سیاست خارجی عربستان عملاً کمرنگ شده و این برای ایران یک فرصت و بلکه یک غنیمت است.

مسجدجامعی تصریح کرد: این نکته مهمی است در تنظیم رابطه دوجانبه، مقامات ما، چه دیپلمات‌ها و مذاکره‌کنندگان و چه شخصیت‌ها و رسانه‌های داخلی می‌باید به این مسئله توجه کنند و با توجه به ویژگی‌های ذهنی و روحی و اخلاقی آنان صحبت کنند. دیگرانی هم که موفق هستند چنین می‌کنند.برای نمونه انگلیسی‌ها در بین غربی‌ها به خوبی با این نکات آشنا هستند. چه دیپلمات‌هایشان و چه بخش سیاسی و فرهنگی‌شان و چه حتی توده مردم‌شان. اگر یک عربستانی مریض شود و یا بخواهد به گردش برود، انتخاب اولش انگلیس است و نه فرانسه و آلمان و حتی سوئیس و اسپانیا. علی‌رغم اینکه این دو کشور اخیراً برای جذب آنان بسیار تلاش می‌کنند. چرا؟ چون کادر بیمارستانی و یا مسئولان فروشگاه‌ها و مراکز تفریحی می‌دانند چگونه با آنها و به طور کلی با شیخ‌نشین‌ها رفتار کنند. به اصطلاح رگ خواب آنها را می‌شناسند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر اسرائیلی‌ها گویی گوی سبقت را از انگلیسی‌ها هم ربوده‌اند و به خوبی می‌دانند چه بگویند و چه نگویند و چه بکنند و چه نکنند. بخشی از توسعه رابطه کشوری مانند امارات با اسرائیل به همین دلیل است. بهترین نمونه‌ها سخنان و یا توئیت‌هایی است که مقامات اسرائیلی در مورد اعراب و اماراتی‌ها بکار می‌برند. نمونه خوب آن توئیت دیروز افیخای ادرعی در مورد قربانیان مراسم دینی اصول‌گرایان یهودی است. مخصوصاً دیپلمات‌های ما می‌باید به این نکات توجه کنند. بدانند چگونه با آنها صحبت و مذاکره کنند. مذاکره با آنها با تکیه بر پروتکل‌های سیاسی چندان به نتیجه نمی‌رسد؛ برای جلب احترام و اعتماد آنان می‌باید متناسب با روحیات آنان سخن گفت و عمل کرد.