کد خبر: ۳۴۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۸۹

یک قلاده یوزپلنگ در میامی سمنان تلف شد

مهر نوشت: مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان از تلف شدن یک قلاده یوزپلنگ ماده در حوزه استحفاظی شهرستان میامی خبر داد و گفت: این یوز از جمعیت پارک ملی توران شاهرود نبوده است.
امیر عبدوس ضمن بیان اینکه یکی از دامداران منطقه آزاد محدوده استحفاظی شهرستان میامی با مشاهده لاشه متلاشی و نیم‌خورده یوزپلنگ ماده موضوع را به محیط‌زیست اطلاع‌رسانی می‌کند، ابراز داشت: پس از انتقال لاشه به اداره کل و بررسی موضوع با توجه به اینکه مدت‌زمان بسیار زیادی از تلف شدن یوز گذشته و دچار فساد و کرم‌خوردگی شدید شده بود، علت مرگ با معاینات اولیه قابل‌تشخیص نیست.

وی ضمن بیان اینکه شواهد حاکی از آن است که تمام استخوان‌ها سالم هستند و نشانه‌ای از شکستگی که ناشی از ضربه یا تصادف باشد در آن‌ها مشاهده نشده است، افزود: این یوزپلنگ از یوزه‌ای پارک ملی توران شاهرود نیست و تابه‌حال در آمار یوزه‌ای منطقه نبوده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه ماده یوز دیگری با توله‌های خود به نام تلخاب اولین بار در چهارم خردادماه سال گذشته رؤیت و تصویربرداری و صاحب شناسنامه شدند، ابراز داشت: این خانواده شش ماه بعد در بیست و چهارم آذرماه سال گذشته با مشاهده دوباره خبرساز شدند.

عبدوس بابیان اینکه خوشبختانه باید گفت که توله‌های تلخاب مستقل شده‌اند، تصریح کرد: زایمان مجدد تلخاب در پارک ملی توران شاهرود خبری فوق‌العاده حائز اهمیت محسوب می‌شود که باعث خوشحالی طرفداران حوزه محیط‌زیست شده است.

وی افزود: از شهروندان تقاضا می‌شود در صورت مشاهده رد یا نشانی و حتی لاشه یوز بدون جابه‌جایی آن را بلافاصله به یگان حفاظت محیط‌زیست اطلاع دهند تا موضوع از نزدیک موردبررسی و کار تحقیقاتی قرار گیرد.