کد خبر: ۳۴۰۵۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۹۶۹
لاریجانی تصمیم نهایی را گرفت /جهانگیری می آید /اصولگرایان همچنان منتظر رئیسی

آرامش قبل از طوفان در ستاد انتخابات /خبری از بزرگان نشد

چهارمین روز از ثبت نام کاندیداها کم هیاهو و کم خبر سپری شد تا همه چیز به روز آخر و شاید دقایق آخر موکول شود.
ستاد انتخابات درچهارمین روز چشم انتظارکاندیداهای شاخصی بود که قرار بود امروز را برای ثبت نام انتخاب کنند، انتظاری که تا لحظات آخر ادامه یافت اما نه خبری از لاریجانی و رئیسی و جهانگیری شد، نه جلیلی و محسن رضایی و پزشکیان محسن هاشمی آمدند. در این میان خبر رسید که شاید علی اکبر صالحی هم عزم ریاست جمهوری کند.

جمعه آرام ساختمان فاطمی /فردایِ پرماجرا 

از همین حالا می توان حدس زد که ساختمان سیاسی خیابان فاطمی فردا روزی پرهیاهو و شلوغ را سپری خواهد کرد و بخش اصلی از معادلات انتخابات ۱۴۰۰ در همین روز نوشته خواهد شد، برخلاف امروز که روزی آرام را در ساختمان سیاسی خیابان فاطمی شاهد بودیم.

ستاد انتخابات در دقایق ابتدایی از فعالیتش در روز چهارم میزبان یککاندیدای نظامی دیگر شد. سردار علیرضا افشار امروز را برای کاندیداتوری انتخاب کرده بود تا جمع کاندیداهای نظامی تا اینجای کار به ۴ نفره برسد. سردار افشار البته احتمال ائتلاف با دیگر کاندیداها را رد کرد اما این را هم گفت که با هم کنار خواهند آمد. حرف های افشار نشان داد که در صورت کاندیداتوری ابراهیم رئیسی احتمالا او هم از انتخابات انصراف خواهد داد.

اما ستاد انتخابات امروز یکی دیگر از معاونان دولت احمدی نژاد را به خود دید. فریدون عباسی که روزگاری معاون احمدی نژاد بوده و حالا نماینده مجلس است در چهارمین روز ثبت نام کاندیداها نامش را به ثبت رساند و تاکید کرد آمده که بماند و کنار نمی رود. او حتی مدعی شد که ردصلاحیت نخواهد شد.

او زمانی که در مقابل سوالی درباره انصراف از انتخابات به نفع رئیسی قرار گرفت با تعجب گفت«مگر قرار است بیاید؟» 

اما اگر احمدی نژاد دومین روز ستاد انتخابات را شلوغ کرد، مصطفی تاج زادههم امروز شاخص ترین چهره ای بود که به ستاد انتخابات آمد و البته برخی از هوادارانش در جلوی وزارت کشور شعارهای حمایتی سر می دادند. تاج زاده که حتی خودش هم احتمال ردصلاحیتش را بیشتر از تایید صلاحیتش می داند همراه با همسرش به ستاد انتخابات آمد، بیانیه انتخاباتی خود را خواند و بدون پاسخ به سوالات ستاد را ترک کرد. او تاکید کرد به دنبال آشوب و به خیابان کشیدن مردم نیست و مسیر صلح را دنبال می کند، از آمریکاستیزی و روسیه دوستی انتقاد کرد و توصیه هایی نیز برای باز شدن فضای انتخابات کرد.

در میان چهره های دیگر حاضر در ستاد انتخابات نماینده اسبق مجلس هم دیده شد که رسما اعلام کاندیداتوری کرد. شاهین محمدصادقی هم روز جمعه را برای ثبت نام انتخااب کرده بود.

حاشیه هایی عجیب در ستاد انتخابات

هرچقدر چهره های شاخص امروز کم تعداد ظاهر شدند، ناشناخته های انتخابات ریاست جمهوری پرتعداد بودند. با اینکه سخنگوی شورای نگهبان در جریان بازدید از ستاد انتخابات و در دفاع از ابلاغیه این شورا گفت جشنواره ثبت نام را شاهد نبودیم اما بازهم بودند کاندیداهایی که فقط برای چهره شدن یا زدن حرف دلشان آمده بودند.

از سلطان خنده تا خداخواست، از مردی که می گفت ۶ همسر و ۱۸ فرزند دارد تا کودکی ۱۰ ساله که با شناسنامه ای نمادین و مزین به نام سردار سلیمانی آمده بود. در میان این حواشی حضور 2 دختر 21 و 22 ساله هم جالب توجه بود.

لاریجانی قبل از نامزدی به مراجع تقلید چه گفت؟

هرچقدر ساختمان فاطمی امروز کم خبر و بی حاشیه بود، بیرون از آن پرخبر بود و پرحاشیه. از روز گذشته که کاندیداتوری علی لاریجانی قوت گرفته است خبرها حول آمدن نیامدن او بالا گرفته است. امروز برخی رسانه ها از راه اندازی ستاد لاریجانی خبر دادند و گفته شد محمدرضا باهنر که رابطه نزدیکی با او دارد رئیس ستاد شده است، خبری که البته باهنر آن را فعلا تایید نکرد.

از سوی دیگر برخی خبرها حکایت از حضور چهره های اصلاح طلبی چون تاجگردون در ستاد لاریجانی داشت اما تاجگردون ضمن حمایت از این کاندیداتوری ریاستش بر ستاد را تایید نکرد.

اما خبری که مهر تایید صددرصدی بر کاندیداتوری لاریجانی زد گفتگوی تلفنی او با دو تن از مراجع عظام تقلید و کسب اجازه از آنها برای کاندیداتوری بود. با این تماس تلفنی باید منتظر ساعتی ماند که لاریجانی راهی ستاد انتخابات شود.

رئیسی می آید، نمی آید؟

امروز اما چندان خبری از ابراهیم رئیسی نبود و با اینکه گفته می شد قرار است امروز از کنار مزار سردار شهید سلیمانی اعلام کاندیداتوری کند اما روز جمعه سیاست چندان خبری از رئیسی را شاهد نبود. در این میان توئیت یک نماینده نزدیک به قالیباف درباره فعالیت های انتخاباتی رئیسی از سال ۹۶ ابهاماتی را درباره اقدامات رئیس قوه قضاییه ایجاد کرد.

اما در حالی که اکثریت اصولگرایان چشم انتظار رئیسی هستند منصور ارضی مداح معروف از رئیسی خواست در قوه قضاییه بماند و آنجا را رها نکند.

در اردوگاه اصلاحات چه خبر است؟

اردوگاه اصلاح طلبان هم امروز پرخبر بود. اصلاح طلبان گرچه تاج زاده را راهی ستاد انتخابات کرده بودند اما در بیرون از ستاد رایزنی ها برای راضی کردن جهانگیری به کاندیداتوری را ادامه دادند.

خبرها حکایت از ورود خاتمی، کروبی و موسوی خوئینی ها به این رایزنی ها داشت و بنا برآنچه از سوی چند  چهره اصلاح طلب مطرح شد جهانگیری پذیرفته که کاندیدای ریاست جمهوری شود. گفته می شود محمدجواد ظریف هم به او قول داده اند در صورت کاندیدا شدند از او حمایت کنند.

در این میان خبر رسید که مهدی کروبی بخاطر نگرانی از تکرار اتفاقات سال ۸۴ با برخی کاندیداهای این جریان تماس گرفته است که زمینه را برای اجماع و همگرایی بین آنها فراهم سازد. اما چه جهانگیری بیاید چه نیاید اصلاح طلبان تصمیم خود را گرفته اند که روز یکشنبه تکلیف کاندیدای اجماعی را روشن کنند.