کد خبر: ۳۴۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۱
بسته اخبار انتخابات ۱۴۰۰؛

انصراف ظریف/ نگاه بزرگان دو جناح به روز آخر ثبت‌نام

آغاز ثبت‌نام نامزدهای داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، ثبت‌نام ۳۰۴ نفر تا پایان چهارمین روز ثبت‌نام، موکول شدن ثبت‌نام برخی سیاسیون شاخص که نامشان به عنوان کاندیداهای احتمالی مطرح است به روز آخر ثبت‌نام و نظر نهایی ظریف درباره کاندیدا نشدنش، مهم‌ترین اخبار انتخاباتی هفته گذشته بود
انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۸ خرداد۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای مجلس یازدهم شورای اسلامی و مجلس پنجم خبرگان رهبری برگزار خواهد شد.

مهم‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ در هفته گذشته به شرح زیر است:

آغاز ثبت‌نام پنج روزه داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم از روز سه‌شنبه ۲۱ اردیبهشت، ثبت‌نام ۳۰۴ نفر تا پایان روز چهارم نام‌نویسی، کشمکش دولت و شورای نگهبان بر سر مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان، تاکید ظریف بر کاندیدا نشدن و ثبت‌نام مجدد محمود احمدی‌نژاد که صلاحیتش در انتخابات دوازدهم احراز نشده بود و صبر کاندیداهای شاخص دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب تا روز پایانی ثبت‌نام‌ها (شنبه ۲۵ اردیبهشت) مهم‌ترین خبر انتخاباتی هفته گذشته بود.

در چهار روز ابتدایی برخی سیاسیون مثل محمود احمدی‌نژاد، حسین دهقان، سید مصطفی تاجزاده، سعید محمد، رستم قاسمی، فریدون عباسی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، صادق خلیلیان، محمد عباسی، علی مطهری، محمود صادقی، محسن مهرعلیزاده و... با حضور در ستاد انتخابات کشور برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ نام‌نویسی کردند.

همچنین با توجه به برخی اخبار، ممکن است امروز (شنبه ۲۵ اردیبهشت) و در روز پایانی ثبت‌نام‌ها، بعضی از چهره‌های سرشناس دو جناح سیاسی کشور از جمله سید ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، علی‌اکبر صالحی، محسن رضایی و سعید جلیلی برای نام‌نویسی راهی ساختمان خیابان فاطمی وزارت کشور شوند.

ظریف: آمدنم در انتخابات به خیر و صلاح مُلک و ملت نیست

محمد جواد ظریف، صبح ۲۲ اردیبهشت با انتشار عکس‌نوشته‌ای در صفحه اینستاگرامش از تصمیمش مبنی بر کاندیدا نشدن در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد و تاکید کرد: اکنون که خاطر دوستان دلواپس از نامزدی‌ام آسوده شده، تقاضا می‌کنم به اولویت خودشان که کسب قدرت داخلی است بپردازند و بگذارند ما هم به اولویت خودمان که پاسداری از منافع ملی و رهانیدن مردم از تحریم‌های ستم‌بار آمریکاست تمرکز کنیم.

روحانی: دروغ گفتن برای گدایی رای بدترین کار است

حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح ۲۳ اردیبهشت در مراسم افتتاح طرح‌های مناطق آزاد با ابراز امیدواری مبنی بر برگزاری انتخابات بسیار خوب اظهار کرد: ما همیشه می‌گوییم انتخابات باشکوهی داشته باشیم اما از انتخابات اخلاقی کمتر می‌گوییم. انتخابات در همه دنیا وجود دارد و برگزاری انتخابات پرشور ویژه کشور ما نیست. اما انتخابات پرشکوه و سالم و مبتنی بر اخلاق اسلامی مورد انتظار ماست. تهمت زدن و دروغ گفتن برای گدایی رای بدترین کار است. ریاست‌جمهوری مسئولیت سخت و سنگینی است که هر لحظه هزاران مشکل دارد مخصوصا اگر رقبا و مخالفان پرقدرت باشند و امکانات زیادی در مشت داشته باشند.

بیانیه انتخاباتی دولت

همچنین در همان روز دولت با توجه به برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری، بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد که وحدت در حضور، معنا می‌یابد و نه در حذف.

همه سلایق باید بتوانند کاندیدای خود را در انتخابات داشته باشند

علی ربیعی سخنگوی دولت هم ۲۱ اردیبهشت در نشست خبری هفتگی خود تاکید کرد که همه سلایق باید بتوانند کاندیدای خود را در انتخابات داشته باشند.

ثبت‌نام مجدد احمدی‌نژاد

روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت‌های نهم و دهم با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرد. حضور تعداد زیاد همراهان و رعایت نکردن پروتکل‌ها از سوی احمدی‌نژاد و همراهانش باعث ایجاد حاشیه‌های هم شد.

تهدید به تحریم انتخابات از سوی احمدی‌نژاد

احمدی‌نژاد پس از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در وزارت کشور با قرائت متنی، به نگاه خود نسبت به مساله بررسی صلاحیت نامزدهای کاندیداتوری در انتخابات پرداخت و گفت: با توجه به تجربیات گذشته و از اینکه احتمال پخش شایعات زیاد خواهد بود، از عموم مردم می‌خواهم که به شایعات، صداسازی و شاید تصویرسازی هیچ اعتنایی نکنند. نظرم به طور قطعی این است که یا به صورت کاندیدا در انتخابات حضور خواهم داشت و یا در صورت رد صلاحیت، ضمن رای ندادن، از هیچ کس، حتی افرادی که سابقه دوستی یا همکاری نزدیک با بنده داشته‌اند، حمایت نخواهم کرد.

صبر اصولگرایان شاخص تا روز پایانی ثبت‌نام

در میان اصولگرایان تا پایان چهارمین روز ثبت‌نام‌ها سیاسیون شاخصی که نامشان به عنوان نامزدهای بالقوه جناح راست برده می‌شد از جمله سید ابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی ثبت‌نام نکرده‌اند و احتمالا چند نفر از آنان امروز (شنبه ۲۵ اردیبهشت) در روز پایانی ثبت‌نام خواهند کرد.

اصولگرایان همچنان از طریق دو شورای وحدت و ائتلاف و سایر تشکل‌های خود به دنبال راضی کردن رئیسی برای حضور در انتخابات و تلاش برای منصرف کردن سایرین هستند تا با یک کاندیدای واحد در انتخابات حاضر شوند.

قطعی شدن حضور رئیسی

منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان ۲۱ اردیبهشت از قطعی شدن کاندیداتوری سید ابراهیم رئیسی خبر داد و گفت: خوشبختانه با دعوت شورای وحدت و تاکید همه دلسوزان نظام و انقلاب و مردم، با ابراز مسرت و خوشحالی اعلام می‌کنیم که ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام خواهند کرد و در عرصه رقابت حضور خواهند داشت.

دعوت رسمی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از رییسی برای کاندیداتوری

در همین زمینه غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف اصولگرایان ۲۲ اردیبهشت با اشاره به درخواست‌های مکرر و متعدد از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برای کاندیداتوری رئیسی، در نامه‌ای از رئیس قوه قضاییه برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ دعوت کرد.

تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان بعد از پایان ثبت‌نام

از طرفی اصلاح‌طلبان گفته‌اند که هر ۱۴ کاندیدای مورد نظر جبهه اصلاحات در نام‌نویسی‌ها ثبت‌نام می‌کنند و تصمیم درباره کاندیدای نهایی آنان به بعد از انتخابات موکول شده است.

تصمیم‌گیری در مورد کاندیدای واحد جبهه اصلاحات بعد از ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ۲۲ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: همه کاندیداهای جبهه اصلاحات ایران برای حضور در رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ ثبت‌نام می‌کنند و تصمیم‌گیری در مورد کاندیدای واحد جبهه اصلاحات بعد از ثبت‌نام‌ها انجام می‌شود.

قطعی شدن تصمیم جهانگیری برای ثبت نام در انتخابات

محمدرضا جلایی‌پور عضو جبهه اصلاح‌طلبان ایران هم ۲۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا از قطعی شدن تصمیم  اسحاق جهانگیری برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ خبر داد.

تکذیب انصراف عارف

۲۳ اردیبهشت در پی انتشار متنی در برخی رسانه‌ها با عنوان انصراف محمدرضا عارف از ثبت‌نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، دفتر وی با اعلام اینکه این چهره اصلاح‌طلب تا این لحظه تمایلی برای حضور در عرصه انتخابات ندارد عنوان کرد که چرایی این موضوع را به وقتش اعلام خواهیم کرد.

جلسه بعدی جبهه اصلاح طلبان ایران یکشنبه برگزار می شود

آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاحات ۲۴ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، خبر داد که جلسه بعدی مجمع عمومی جبهه اصلاح‌طلبان ایران یکشنبه ۲۶ اردیبهشت برگزار می‌شود.

در انتخاباتی رقابتی، برای شوراها لیست می دهیم

جواد امام عضو جبهه اصلاحات ایران ۲۱ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: اگر امکان رقابت در انتخابات شوراها فراهم شود، حتما لیست انتخاباتی تهیه می‌کنیم.

اخبار نهادهای مرتبط با انتخابات

مصوبه شورای نگهبان درباره معیارهای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری

روز شنبه ۱۸ اردیبهشت متن کامل اصلاحیه مصوبه شورای نگهبان جهت «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری» منتشر شد.

مصوبه‌ای که به گفته برخی کارشناسان حقوقی به دلیل آن که شورای نگهبان نمی‌تواند قانونگذاری کند با قانون اساسی مغایرت دارد و باعث ایجاد حاشیه‌هایی شده است.

دفاع جنتی از مصوبه شورای نگهبان

اما پس از آن آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان، ۲۰ اردیبهشت در همایش هیات‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، تعیین شرط سنی ۴۰ تا ۷۵ سال را برای نامزدی انتخابات ریاست‌جمهوری، خدمتی از طرف شورای نگهبان دانست و گفت: بدین ترتیب از ثبت‌نام‌های بی حد و حصر جلوگیری شد.

دستور مهم رئیس‌جمهور به وزارت کشور درباره مصوبه شورای نگهبان

پس از آن و در پی ابلاغ مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور، رئیس‌جمهور ۲۰ اردیبهشت به وزارت کشور دستور داد که در برگزاری انتخابات بر اساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود عمل کند چرا که قانونگذاری باید از طریق مجلس شورای اسلامی انجام شود نه شورای نگهبان.

پیش از آن هم عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور ۱۹ اردیبهشت اعلام کرده بود که در ثبت‌نام‌ها بر اساس تفسیر حقوقی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری عمل خواهد شد.

کدخدایی: مصوبه شورای نگهبان برای وزارت کشور و دیگران لازم الاجرا است

اما عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ۲۰ اردیبهشت در توییتر نوشت: مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرایط ثبت‌نام کنندگان انتخابات ریاست‌جمهوری  برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم‌الاجراست. بدیهی است کسانی از نظر شورا ثبت‌نام‌کننده تلقی می‌شوند که مدارک مذکور در مصوبه این شورا را هنگام ثبت‌نام ارائه کرده باشند.

ممکن است کسی که شرایط مصوبه را ندارد «استثنائا» تایید صلاحیت شود

همچنین سیامک ره‌پیک قائم قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان در همان روز در همایش هیات‌های نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مصوبه اخیر این نهاد درباره شرایط ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، قانونگذاری نیست، گفت که ممکن است کسی که شرایط این مصوبه را ندارد، استثنائا تایید صلاحیت شود.

اعلام شرایط و مدارک داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری از سوی ستاد انتخابات

ستاد انتخابات کشور هم ۲۰ اردیبهشت در اطلاعیه شماره ۱۴ تاکید کرد که اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان در هنگام ثبت‌نام دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

بیانیه شورای نگهبان

پس از آن شورای نگهبان ۲۰ اردیبهشت درباره اظهارنظرهای صورت گرفته درخصوص مصوبه اخیر این شورا بیانیه‌ای صادر و در آن تاکید کرد: شورای نگهبان در چارچوب اصول قانون اساسی و در اجرای بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مدظله العالی مبنی بر «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست‌جمهوری توسط شورای نگهبان» به وظیفه قانونی و شرعی خود عمل و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن داوطلبان ریاست‌جمهوری را برای ثبت‌نام تعیین و اعلام کرده است. این مصوبه براساس صلاحیت‌های قانونی این نهاد به تصویب رسیده و لازم‌الاجرا است همچنان که مصوبات سایر نهادها در حدود صلاحیت‌های قانونی آن‌ها معتبر و لازم‌الاجرا است. با توجه به مسئولیت و صلاحیت شورای نگهبان براساس تصریح بند (۵-۱۰) سیاست‌های کلی انتخابات، رعایت مفاد سیاست‌های مذکور از سوی مسئولان و مدیران کشور به ویژه ریاست محترم جمهوری و وزارت کشور ضروری است. شورای نگهبان ضمن تاکید بر لازم‌الاجرا بودن مصوبه فوق اعلام می‌دارد ثبت‌نام داوطلبان بدون ارائه مدارک مذکور در مصوبه این شورا فاقد اعتبار است.

شورای نگهبان مدعی قانونگذاری نیست

همچنین کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ۲۱ اردیبهشت با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مصوبه اخیر این نهاد راجع به شرایط کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری گفت که شورای نگهبان مدعی قانونگذاری نیست.

قبل از بررسی کیفی باید حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات مشخص شود

سیامک ره‌پیک قائم مقام دبیر شورای نگهبان ۲۰ اردیبهشت در همین زمینه گفت: باید شرایط و حداقل‌هایی برای ثبت نام در انتخابات گذاشته شود و بعد به صورت کیفی، افراد بررسی شوند.

نظر دادستان کل کشور درباره مصوبه شورای نگهبان

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور ۲۲ اردیبهشت در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران درباره اختلاف بین شورای نگهبان و دولت درباره شرایط ثبت‌نام از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: به نظر من این مساله از لحاظ ماهیتی در حوزه صلاحیت شورای محترم نگهبان است اما در شکل قضیه ممکن است سلایق مختلفی مطرح باشد و در نهایت شورای نگهبان است که باید تشخیص دهند و فرد مناسب را به مردم معرفی کنند.

انصراف غرضی در احترام به شورای نگهبان

در همین زمینه سید محمد غرضی که پیش از این از کاندیداتوری خود خبر داده بود ۲۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از آنجایی که برای شورای نگهبان به ویژه فقهای این شورا احترام ویژه‌ای قائلم، به دلیل آنچه که اخیرا درباره شرایط داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی این شورا اعلام شده است در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا ثبت‌نام نمی‌کنم.

ثبت‌نام ۳۰۴ نفر تا پایان روز چهارم

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور ۲۴ اردیبهشت در پایان چهارمین روز از مهلت قانونی ثبت نام داوطلبان کاندیداتوری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران عنوان کرد: در مجموع چهار روز گذشته ۳۰۴ نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور جهت کاندیداتوری در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

امکان تمدید زمان ثبت‌نام به هیچ وجه وجود ندارد

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ۲۴ اردیبهشت گفت: با توجه به قانون، امکان تمدید زمان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به هیچ وجه وجود ندارد، لذا افرادی که ثبت‌نام می‌کنند حتما باید مدارک مندرج در مصوبه شورای نگهبان را ارائه کنند و الا بعد از آن دیگر شانسی برای بررسی صلاحیت‌شان وجود نخواهد داشت.

کدخدایی همچنین در همان روز در جریان بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: صلاحیت داوطلبان در چارچوب مصوبه جدید شورای نگهبان بررسی می‌شود.

فرصت چهار روزه برای اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده از سوی هیات عالی نظارت استان‌ها

جمعه ۲۴ اردیبهشت هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور از فرصت چهار روزه برای اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده از سوی هیات‌های عالی نظارت استان‌ها از تاریخ ابلاغ نتایح خبر داد.

لزوم تعامل بیشتر ناجا و دستگاه قضایی برای برخورد با جرایم و تخلفات انتخاباتی

علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران ۲۲ اردیبهشت در جلسه با فرماندهان نیروی انتظامی تهران بزرگ، بر لزوم مقابله با جرایم و تخلفات انتخاباتی تاکید کرد و خواستار تعامل بیشتر نیروی انتظامی و دستگاه قضایی برای برقراری امنیت شد.

بررسی پیش نویس دستورالعمل چارچوب‌های کرونایی مربوط به انتخابات ۲۸ خرداد

جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا ۲۲ اردیبهشت در حضور حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه گزارش پیش‌نویس دستورالعمل‌های مربوط به انتخابات ۲۸ خرداد ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در دستورالعمل مقدماتی تهیه شده، چارچوب‌ها و ملاحظات مرتبط با انتخابات نظیر نحوه برگزاری تجمعات، جلسات و همایش‌های انتخاباتی و مراحل رای‌گیری مشخص و تعیین شده است.

گزارش‌های ایسنا از اولین، دومین، سومین و چهارمین روز ثبت‌نام داوطلبان کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را می‌توانید در لینک‌های مشخص شده ببینید.

همچنین در این لینک اسامی داوطلبان شاخصی را که تا پایان روز چهارم ثبت‌نام کرده‌اند مشاهده می‌کنید.