کد خبر: ۳۴۰۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۱۰۱۲

توصیه به رامبد جوان ؛ یک کم استراحت کن!

رامبد جوان به عنوان برنامه ساز و مجری باید حواسش به حفظ حرمتها باشد، نه آنچنان مدهوش جملات و شوخی‌‍‌های فیروز کریمی و خداد عزیزی شود که ... شد آنچه که اتفاق افتاد.
نهال موسوی - برنامه «خندوانه» در شب عید فطر با حضور خداداد عزیزی و فیروز کریمی روی آنتن رفت که در بخش مسابقه «کلمه» این برنامه پاسخ مهمانان به نام بردن اسم 3 نویسنده ایرانی با دلخوری ازسوی جامعه ، علی الخصوص اهالی فرهنگ و هنر مواجه شد.

واکنش رامبد جوان به عنوان مجری هم با واکنش بیشتری همراه بود چون شاید مهمان به هر دلیلی اشتباهی را مرتکب شود ولی مجری برنامه‌سازی چون رامبد جوان باید حواسش به حفظ حرمتها باشد، نه آنکه چنان مدهوش جملات و شوخی‌‍‌های مهمانان گردد که ... شد آنچه که اتفاق افتاد.

مهدی یزدانی خرم (نویسنده) در صفحه اینستاگرامش نوشت: « قطعن عده‌ای خواهند گفت سخت نگیر، شوخی بوده و قس علی‌هذا. بله شوخیِ وقیحی بوده که دهه‌هاست در این کشور در حالِ اجراست. سفاهتی که سال‌هاست با آن ادبیاتِ تحتِ شلاقِ ایران باید بیش از پیش تحقیر شود.

[...] البته تاسف عمیق من نه برای آن دو شخص که برای رامبد جوانی‌ست که از هر فرصتی برای سلفی‌گرفتن با کتابِ این بی‌کاران استفاده می‌کند و چنین به پهنایِ صورت به تُرهاتِ این دو شخص می‌خندد.

[...] نویسنده و کلمات‌اش حافظه‌ی یک ملت‌اند که اتفاقن شمایان نیز از آن‌ها هستید. خیلی‌هاشان عاشق فوتبال‌اند و اتفاقن درباره‌ی آن نوشته‌اند چون فوتبال هم بخشی از تاریخِ یک ملت است. اگر شمایان نویسنده‌ی خود را نمی‌شناسید مقصرید و شرم بر شماست که حتا از آستانه‌ی یک کتاب‌فروشی داخل نرفته‌اید. نخواسته‌اید بدانید و بخوانید چون شجاعتِ خواندن و میل به روایت‌ها را درک کردن کار بسیار بزرگی‌ست که آگاهی، اندوه و تامل می‌آورد و خُب شما اهل هیچ‌کدام‌اش نیستید. جسارت به خواندن است که روحِ انسان را دچار انواع پرسش‌ها و شک‌ها می‌کند و شمایان آدم‌های این میدان نیستید...»

خبر خوب این است که بعد از بازنشر این قسمت از برنامه و سرازیر شدن سیل انتقادات رامبد جوان در صفحه اینستاگرامش عذرخواهی کرد و مسئولیت اشتباهش را پذیرفت و نوشت:

«سلام به اهالی قلم.

در برنامه خندوانه چهارشنبه شب در کنار دو مهمان محترم، لحظه‌ای پیش آمد که برای من غیر قابل کنترل شد و متاسفانه واکنش من تنها خندیدن بود. واقعاً از پخش این لحظه هم بسیار متاسفم و این هم به خاطر بی‌دقتی و بی‌ملاحظگی من و تیم خندوانه و تیم پخش شبکه نسیم است.

اینجانب از همه اهالی قلم در کل تاریخ بزرگ این کشور با آثار جاودانشان تمام قد عذر می‌خواهم و یقین می‌دهم هیچوقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

من همیشه با افتخار مخاطب و خواننده آثار لذت‌بخش و بی‌مثال ادبیات کشورمان بوده‌ام و هستم و خواهم بود و هیچگاه از ترویج کتابخوانی در هر موقعیتی که داشته‌ام و خواهم داشت دریغ نکرده و نخواهم کرد.

در اولین ضبط برنامه «خندوانه» در برابر این قشر بزرگ و اندیشمند و دردکشیده عذرخواهی خواهم کرد.»


خبر بد این است که برنامه خندوانه به شکل زنده پخش نمی‌شود و از قبل ضبط شده است.

آیا در این سیسیتم عریض و طویل صداوسیما از زمان ضبط تا پخش برنامه که قطعا از چندین لایه فیلتر و نظارت عبور خواهد کرد هیچ کسی متوجه نشد که این سخنان در شان نویسندگان این مرز و بوم نیست؟ هیچ کس اهانت پشت این کلمات را درک نکرد؟

رامبد جوان خود هنرمند است و این که شاخکهایش به عنوان یک هنرمند چنین حساسیتی را از دست داده واقعا تعجب آور است! آقای جوان به جای کار کردن در 2 جبهه، تلویزیون و شبکه خانگی و هر کدام هم با تیراژ بیشتر از 100 قسمت مجموعه،  یک کم استراحت کن تا ذهن و روح و روانت فقط دنبال خنده نباشد.

اما خبر بدتر اینکه انگار همگی چنان کمبود خنده داریم که یک بهانه برای خندیدن چشمهایمان را بر روی هر آنچه درست یا نادرست است را کور کرده است. از برنامه ساز و مجری آن گرفته تا حضار، تدوین گر، فیلمبردار، ناظر پخش ، مدیر شبکه و ... به چنین سخنانی فقط می‌خندند.

و باز هم خبر بدتر اینکه کسانی که این کمبود را در زندگی مردمان این دیار احساس کرده اند دست به هر حرف و اقدامی می‌زنند تا بامزه تر باشند، که نیستند.

صداوسیما هم خنثی و خسته، فقط ساده ترین و دم دست ترین راه حل را در آستین دارد. تکرار مکررات از ادامه خندوانه گرفته تا دعوت مهمانانی چون کریمی ، عزیز و ...

چندی پیش ویدیوئی از محمد صالح علا دیدم که می‌گفت: «به قول احمدرضا احمدی یه دفعه قرار بذاریم بشینیم، آه بکشیم».

برای این اتفاقاتی که بر سر فرهنگ و هنر این مملکت رخ می‌دهد باید یه قراری بذاریم، بشینیم زار زار گریه کنیم.