کد خبر: ۳۴۰۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۶۰

گزارش رویترز از زندگی اسرائیلی ها زیر حملات غزه: زندگی زیر موشک، عادی نمی شود

این پناهگاه در هر خانه ای ساخته می شود. در طراحی خانه های جدید در اسرائیل، همه خانه ها به صورت اجباری باید یک پناهگاه هم داشته باشند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به وضعیت مناطق اسرائیلی نزدیک غزه همزمان با حوادث اخیر در اسرائیل و فلسطین پرداخت.

در بخش هایی از گزارش رویترز آمده است:

صدای آژیرهای خطر و پخش همراه با اختلال برنامه های رادیویی و هشدارهای ارسال شده در هر ثانیه در گوشی های موبایل و پیام های هشدار آمیز در برنامه های تلویزیونی وجود دارد. وقتی این هشدارها را دریافت می کنید پناه بگیرید.

این موضوع در مناطق وسیعی از مرکز و جنوب اسرائیل به موضوع طبیعی تبدیل شده است. از شهرک های کوچک اسرائیل در مرز منطقه غزه و حتی تل آویو و شهر "بئر السبع" در جنوب اسرائیل.


شرح عکس: یک اسرائیلی در حال عکس گرفتن با گوشی موبایلش از اثر حملات موشکی غزه در ساختمان مسکونی در شهر "عسقلان" اسرائیل. عکس: امیر کوهین . رویترز

گزارش رویترز از زندگی اسرائیلیی ها زیر حملات غزه: زندگی زیر موشک، عادی نمی شود

جنبش مقاومت اسلامی حماس و دیگر گروه های مسلح فلسطینی بیش از 2 هزار موشک به سمت اسرائیل شلیک کرده اند. این بالاترین سطح درگیری میان اسرائیل و غزه از سال 2014 تاکنون است.

"لیور دابوش" خانم 37 ساله ساکن شهر "عسقلان" واقع در فاصله 12 کیلومتری شمال غزه در این باره گفت: این اتفاق طبیعی نیست که بتوانی به آن عادت کنی.
 
او که به همراه 2 کودکش در پناهگاه می خوابند، ادامه داد: "کم پیش می آید خانه را ترک کنیم".

این پناهگاه در هر خانه ای ساخته می شود. در طراحی خانه های جدید در اسرائیل، همه خانه ها به صورت اجباری باید یک پناهگاه هم داشته باشند.

او همچنین به رویترز گفت: "برای مدت کوتاهی حمام می کنیم. نمی توانی از خانه دور شوی. در برخی موارد پسر 8 ساله ام علاقه ای به ترک اتاق پناهگاه ندارد".

حماس که اداره و حکومت منطقه غزه را در دست دارد روز دوشنبه قبل، شلیک موشک به سمت اسرائیل را آغاز کرد.
این اقدام در میانه اوج گرفتن خشم فلسطینی ها در مقابله تلاش برای اخراج خانواده های فلسطینی از قدس شرقی و درگیری میان پلیس اسرائیل و نمازگزاران در نزدیک مسجدالاقصی صورت گرفت.

موشک های حماس و گروه های فلسطینی که از غزه شلیک می شوند تا شهر قدس (اورشلیم /بیت المقدس) رسیده اند و باعث شده صدای آژیر خطر در این شهر هم به گوش برسد. این اتفاق باعث شد اسرائیلی هایی که در تعطیلات پایان سال به سر می بردند به سرعت در پناهگاه ها پناه بگیرند.

در آن سوی مرزهای منطقه غزه، ساکنان فلسطینی در شمال غزه، شهر و خانه خود را با آغاز حملات ترک کردند تا در مدارس سازمان ملل متحد پناه بگیرند. مقامات فلسطینی گفته اند که 124 فرد حداقل در حوادث اخیر جان باختند که 31 نفر آنها کودک بودند.

موشک های شلیک شده از غزه نیز 8 نفر را در اسرائیل به قتل رساندند که یکی از آنها کودک 5 ساله بود. او در اثر اصابت ترکش موشک که از دیوار پناهگاه عبور کرد کشته شد. 

این اتفاق در شهرک سدیروت (شهر مرزی با غزه) روی داد جایی که میان آژیرهای خطر و سقوط موشک تنها چند ثانیه وجود دارد. خیابان های شبه خالی هستند.

در سمت اسرائیل، "ادیتا بوتیرا" مادر کودک یک ساله گفت که آپارتمانش در حملات روز چهارشنبه آسیب دید.

او کمی پس از حمله گفت: "بعد از این اتفاقاتی که روی داد اینجا زندگی نمی کنیم. خون ما به جوش آمد. کودکان ما مورد آسیب هایی قرار گرفتند که تا آخر با آنهاست و این بی معنی است".

درباره آسیب ها به کودکان و آثار آن در دوره های بعدی زندگیشان، این موضوع شایعی در میان اسرائیلی هایی است که در نزدیکی غزه زندگی می کنند. موشک ها واقعیت زندگی هستند که نمی توان آن را نادیده گرفت.

در منطقه ای "نتیف هعسراه" اسرائیل در خط مرزی غزه ، "راز شمیلوفیتچ" (45 ساله)  راهنمای گردشگری  (لیدر تور) است تاثیر حوادث اخیر را اینگونه بیان می کند: " خانواده ام الان اینجا نیستند. آنها را به مکان دورتری منتقل کردم که امنیت بیشتری داشته باشد".

وی به رویترز گفت: "در طولانی مدت و بعد از پایان جنگ ما باید با آثار جنگ بر کودکان روبه‌رو شویم".

او گفت: "اگر کل کودکی ات را زیر سایه تهدید موشک ها زندگی کنی، موشک هایی که فاصله ای با خانه تو ندارند و فاصله ای از صدای آژیرهای خطر نداشته باشی به ان واقعیت عادت می‌کنید و این باعث می‌شود عقلت هم مختل شود.