کد خبر: ۳۴۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۹
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۶۹۱
کرونا در روزی که گذشت

خطر شروع موج پنجم کرونا/ امشب واکسن به ایران ارسال می‌شود

مهمترین اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.
موج چهارم کرونا در کشور وارد یک روند نزولی شده است، اگرچه هنوز هم هر روز زندگی صدها نفر به پایان می‌رسد.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی شبانه روز گذشته ۳۰۳ بیمار کرونا در کشور جان خود را به دلیل این بیماری از دست دادند. همچنین از دیروز تا امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۲۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

در حال حاضر ۳ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۶۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۱۸۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

چرا با وجود بالا بودن آمار فوتی‌ها رنگ شهرها از قرمز به نارنجی تبدیل شد؟

این آمار به نسبت به بالای کرونا و از سویی قرار گرفتن اکثر مناطق در وضعیت نارنجی سوالات زیادی به وجود آورده است.

مسعود یونسیان؛ استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این‌که تغییر رنگ‌بندی شهرهای کشور بر اساس موارد تشخیص جدید بیماران است، اظهار کرد: موارد تشخیص با موارد ابتلا تفاوت دارد؛ ما یک بحث ابتلا به ویروس داریم که به معنای آلوده شدن یک فرد به ویروس کروناست که از زمان ورود ویروس به بدن فرد تا زمان بروز علائم کرونا، ممکن است دو تا ۱۴ روز طول بکشد؛ از آن‌جا که هر فرد بلافاصله پس از شروع علائم کرونا ممکن است به پزشک مراجعه نکند و بیماری‌اش تشخیص داده نشود، نباید تعداد موارد تشخیصی را با تعداد موارد مبتلا یکسان در نظر بگیریم.

وی افزود: مبنای رنگ‌بندی کرونایی شهرهای کشور، تعداد موارد تشخیصی کروناست؛ علت این‌ که برخی اوقات می‌بینیم آمار مرگ و میر تغییر چندی پیدا نکرده اما رنگ‌بندی شهرها تغییر کرده است به این دلیل است که یک تا دو هفته قبل ابتلا در افراد رخ داده است و حالا پس از چند هفته افزایش بستری و سپس افزایش مرگ و میر را شاهدیم، در تمام کشورهای جهان، منحنی تعداد روزانه ابتلا، یک تا دو هفته زودتر از منحنی تعداد مرگ و میر پایین می‌آید.

همچنین نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونا استان تهران، با اشاره به اینکه وضعیت بیماری در تهران هنوز بر اساس معیارهای درمان قرمز است، گفت: البته در هفته اخیر حدود  ۱۵ درصد کاهش بار بیماری را شاهد بودیم و در بخش بیماران سرپایی هم روند کاهشی داریم که این موضوع خبر خوبی است زیرا سبب می‌شود در روزهای آتی تعداد موارد بستری هم کاهش یابد.

هشدار؛ موج پنجم کرونا در راه است

البته هنوز موج چهارم کرونا به پایان نرسیده برخی کارشناسان نسبت به شروع موج پنجم بیماری هشدار دادند.

مسعود مردانی، عضو ستاد مقابله با کرونا، در این رابطه گفت: همه مردم به سرکار برگشته اند و همه تصور می کنند که کرونا تمام شده و دوباره مسافرت ها نیز آغاز می شود، در حالی که کرونا هنوز مهار نشده و باید تحت کنترل درآید، اگر پروتکل های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، منع ترددهای غیرضرور، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضدعفونی کننده توسط اقشار مختلف مردم مورد توجه قرار نگیرد، موج پنجم کرونا هم آغاز می شود.

او افزود: عده ای نیز تصور می کنند که با تزریق واکسن کرونا، نیازی به رعایت اصول بهداشت فردی و اجتماعی نیست، در حالیکه در مرحله اول واکسیناسیون هستیم و همه گروه های سنی ملزم انجام پروتکل های بهداشتی هستند، اگر مردم ما را در این زمینه همراهی و یاری کنند، بزودی به کنترل این بیماری در کشور دست خواهیم یافت.

برخی از مسئولین وزارت بهداشت هم نسبت به این انتقاداتی انجام دادند. صبح امروز، جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت و درمان آموزش پزشکی گفت که فعالیت‌های تجاری و رفت و آمد در مرزهای شرقی همچنان ادامه دارد، این روند ممکن است موجب بروز موج پنجم کرونا شود.

او افزود: با توجه به کاهش بیماری و سیر نزولی بیماری در کشور اما یک خطر وجود دارد و آن این است که شهرهای شرقی ما در معرض درگیری ویروس هندی هستند.

ورود محموله سنگین واکسن؛ امشب

در کنار این خبرهای نگران‌کننده امروز خبر خوبی هم درباره واکسن کرونا اعلام شد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در این رابطه اظهار کرد: محموله واکسن ما هم دیشب رسید و محموله سنگین‌تری امشب خواهد رسید و هفته آینده هم محموله‌ای می‌رسد و ان‌شاءالله گروه هدف‌مان را که افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص و صعب العلاج را تا اواخر خرداد و اوایل تیر ماه این ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری را که عامل اصلی بستری و مرگ و میر در بیمارستان ها هستند، بتوانیم واکسینه کنیم و بعد سراغ سایر افراد رویم.

بر اساس اعلام سازمان غذاودارو امشب  از یک میلیون و ۴۰۰ هزار دُز واکسن آسترازنکا (ساخت ایتالیا) از مجموعه کوواکس وارد کشور می شود