کد خبر: ۳۴۲۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۹۰

واکنش اروپا به تنش‌های تازه ارمنستان و جمهوری‌آذربایجان

ایرنا نوشت: اتحادیه اروپا روز جمعه با صدور بیانیه‌ای نسبت به افزایش تنش‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان ابراز نگرانی کرد و روند تحولات را خطرناک خواند.
در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای سرویس خارجی اتحادیه اروپا منتشر، تاکید شده که تنش‌های مرزی بین دو طرف باید فورا پایان یافته و از هرگونه اقدام نظامی خودداری شود.

این بیانیه می‌افزاید که تمام نظامیان باید از مرزها عقب نشینی کرده و از طریق مذاکره، مرزهای بین دو طرف تعیین شود. در همین حال اتحادیه اروپا برای ارائه خدمات کارشناسی در خصوص تعیین مرزها و اعتمادسازی بین دو طرف در مسیر دست یابی به صلح پایدار اعلام آمادگی کرده است.

این درحالیست که چند ماه بعد از پایان جنگ قره باغ، جدال مرزی اخیر بین باکو و ایروان طی روزهای گذشته باعث تشدید تنش‌های مرزی میان دو کشور شده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان امروز (جمعه) اعلام کرد که در حمله شبانه نظامیان ارمنستانی به مواضع ارتش این کشور در نخجوان حداقل یک سرباز مجروح شده است. اما دولت ارمنستان ادعای تیراندازی نظامیانش به سمت نظامیان جمهوری آذربایجان را رد کرده است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.