کد خبر: ۳۴۲۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۴۴۲

بودجه سال آینده آمریکا جنجالی شد

بایدن طرح بودجه‌ ای بالغ بر 6 تریلیون دلار برای سال 2022 به کنگره ارائه کرده است. جمهوری‌ خواهان بودجه 2022 پیشنهادی بایدن را «دیوانه‌ وار» خوانده‌ اند.
جماران: به نقل از فارین پالیسی، «جو بایدن» برای شتاب بخشیدن به نرخ رشد اقتصادی و غلبه بر مشکلات ناشی از همه‌ گیری کرونا، طرح بودجه‌ ای بالغ بر 6000 میلیارد دلار برای سال 2022 به کنگره ارائه کرده است.

این بالاترین سطح هزینه های فدرالی در آمریکا از جنگ جهانی دوم به حساب می آید.

طبق پیش بینی ها، اگر بایدن از دولت فدرال بخواهد که برای سال مالی 2022 مبلغ 6 تریلیون دلار هزینه کند، در این صورت باید گفت که کل هزینه های دولت آمریکا در سال 2031 به مبلغ 8.2 تریلیون دلار خواهد رسید.

کسری بودجه این طرح بالغ بر 1800 میلیارد دلار برآورد می‌ شود. این در حالی است که کسری بودجه دولت آمریکا در سال 2019 و پیش از شیوع ویروس کرونا 984 میلیارد دلار بود.

جو بایدن در سخنرانی خود به مناسبت ارائه طرح بودجه سال 2022 آمریکا گفته است که این کشور باید از موقعیت کنونی برای احیای مجدد اقتصاد آمریکا بهره‌ گیرد. اشاره بایدن به نرخ نازل بهره بانکی است.

رئیس جمهور آمریکا گفته است که این کشور در موقعیتی نیست که به همان وضعیت پیش از دوره کرونا و بحران اقتصادی ناشی از آن بازگردد.

محورهای اصلی بودجه مورد نظر بایدن آموزش، بهداشت، زیرساخت‌ های اقتصادی و همچنین مقابله با تغییرات اقلیمی را شامل می‌ شوند. بودجه نظامی آمریکا برای سال آینده نیز با اندکی افزایش 756 میلیارد دلار تعیین شده است.

پیشنهاد جدید دولت بایدن شامل بودجه بیشتری برای دفاع ملی است اگرچه هزینه های این گروه به عنوان سهمی از اقتصاد کاهش می یابد.

وزیر خارجه آمریکا می‌ گوید رئیس جمهور این کشور در سال مالی 2022، بودجه‌ 58.5 میلیارد دلاری را برای وزارت خارجه در نظر گرفته است. وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: این منابع ما را در جهت پیشبرد برنامه سیاست خارجی دولت به نیابت از مردم آمریکا قرار می‌دهد. همچنین بازتاب اهمیتی است که دولت به جایگاه آمریکا در رهبری جهانی می‌دهد و این واقعیت که دیپلماسی و توسعه، ابزارهای حیاتی برای پیشبرد منافع آمریکا هستند.

وزیر خارجه همچنین اشاره کرده بخشی از تمرکز بودجه، بر ادامه حمایت های پایدار از رژیم اسرائیل است.

بایدن گفته است که بودجه‌ اش مستقیما بر مردم آمریکا سرمایه‌گذاری می‌ کند و اقتصاد کشور را تقویت می‌ کند و به نفع سلامت مالی درازمدت کشور است.

این در حالی است که قرار است بخشی از این بودجه 6 تریلیون دلاری از طریق افزایش مالیات بر شرکت‌ های بزرگ و اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان تامین شود.

در این بودجه بخش‌ هایی برای راه سازی، پل سازی، گسترش اینترنت با پهنای باند بالا و لوله کشی آب در نظر گرفته شده است.

افزایش بودجه درعین حال شامل 109 میلیارد دلار برای دو سال کالج رایگان و 200 میلیارد دلار در طول 10 سال برای مهدکودک رایگان برای تمامی کودکان سه و چهار ساله می‌ شود.

حتی با طرح‌ هایی که دموکرات‌ ها برای افزایش مالیات و درآمدزایی دارند این بودجه سطح بدهی ملی آمریکا را در سال‌ های آینده به بالاترین حد خود در چند سال آینده خواهد رساند.

رئیس جمهور آمریکا در بودجه سال 2022 همچنین 753 میلیارد دلار بودجه برای بخش نظامی و دفاعی درخواست کرده، 1.6 درصد افزایش نسبت به سال 2021 که شامل 715 میلیارد دلار برای وزارت دفاع (پنتاگون) است.

در این طرح، اعتبارات مالی برای جنگ‌ های کنونی آمریکا بخشی از بودجه کلی است و اعتبار مالی جداگانه ‌ای برای جنگ در نظر گرفته نشده است.

طرح بودجه بایدن همچنین اعتبار عملیات‌ های غیرمترقبه خارجی را حذف کرده است؛ وجوهی که از سوی وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا برای مدیریت درگیری‌ هایی با هزینه‌ های نامشخص اداره می‌ شود.

این درخواست که به بهانه تقویت قدرت بازدارندگی واشنگتن در برابر روسیه و چین صورت می گیرد، حدود 50 میلیارد دلار بیشتر از بودجه نظامی آمریکا در سال جاری میلادی است با انتقاد هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه مواجه شده است.

دموکرات ‌ها استدلال می ‌کنند که این مبلغ هنگفتی برای پنتاگون است و جمهوری‌ خواهان میزان آن را برای حمایت از نیازهای دفاعی آمریکا به ویژه علیه «دشمنانی» مانند چین ناکافی می ‌دانند.

به گفته منتقدان، اگر بودجه نظامی آمریکا بیش از بودجه ‌ای باشد که در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ تصویب شده بود، بازسازی آمریکا با مشکل جدید مواجه خواهد شد.

در طرح بودجه، 36.5 میلیارد دلار برای سرمایه‌ گذاری - 20 میلیارد دلار افزایش نسبت به سال مالی 2021 - برای تامین بودجه مدارس در مناطق فقیرنشین در نظر گرفته شد. همچنین 6.5 میلیارد دلار اعتبار برای ایجاد یک برنامه درمانی با تمرکز بر تحقیقات سرطان و 10.7 میلیارد دلار - افزایش 3.9 میلیارد دلاری از بودجه پیشین - برای کمک به مقابله با مواد افیونی پیشنهاد شده است.

همچنین 2.1 میلیارد دلار دیگر برای مبارزه با خشونت مرتبط با سلاح و یک میلیارد دلار برای مقابله با خشونت جنسیتی درخواست شده است.

بودجه سال مالی جدید آمریکا همچنین شامل افزایش 14 میلیارد دلاری اعتبار دولت فدرال برای مقابله با تغییرات اقلیمی و 30.4 میلیارد دلار برای کمک به تامین مسکن 200 هزار خانوار می‌ شود که تمرکز روی بی‌ خانمان‌ ها و افراد فراری از خشونت خانگی است.

جمهوری‌ خواهان بودجه 2022 پیشنهادی بایدن را «سرسام‌ آور و دیوانه‌ وار» خوانده‌ اند.

«میچ مک‌ کانل» رهبر فراکسیون جمهوری خواه در مجلس سنای این کشور از طرح بودجه سال 2022 بایدن انتقاد کرده و گفته است که اجرای چنین طرحی می‌ تواند باعث فقر مردم و افزایش تورم شود.

«کوین مک‌ کارتی» رهبر جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا نیز گفته است که این «غیرمسئولانه‌ ترین» بودجه پیشنهادی است که او تاکنون شاهد آن بوده است.

کنگره تا پایان ماه سپتامبر وقت دارد تا بودجه تازه را تصویب کند و در صورت تصویب نشدن بودجه تا این تاریخ، دولت به حالت نیمه‌ تعطیل درخواهد آم