کد خبر: ۳۴۴۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۴۳

لایحه بودجه دولت بایدن چه معنایی برای جهان دارد؟

بخش عربی روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در تحلیلی عنوان کرده است که لایحه بودجه دولت بایدن نشان از تغییرات گسترده در سطح سیاست خارجی و دفاع ایالات متحده در خاورمیانه و آسیا دارد.
ایندیپندنت در تحلیلی با عنوان «لایحه بودجه دولت بایدن، نشانه چه تغییراتی در سیاست خارجی و دفاعی آمریکاست؟» نوشت:

نخستین لایحه بودجه که دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا تقدیم کنگره این کشور کرد، نشان دهنده تغییرات بنیادین در مقایسه با لوایح بودجه رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، به ویژه در عرصه سیاست خارجی و دفاعی است.
لایحه بودجه دولت بایدن نشان می دهد پنتاگون بر جنگ احتمالی با چین متمرکز شده است که برای آن به تسلیحات پیشرفته ای که بتواند با جهش فناوری در ارتش چین مقابله کند، نیاز دارد. در همین حال، پنتاگون در حال فاصله گرفتن از جنگ با گروه های تندرو در خاورمیانه مثل داعش است و بودجه جنگ در افغانستان و عراق و سوریه را کاهش داده است.
افزایش 10 درصدی بودجه وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد بایدن قصد دارد نقش رهبری آمریکا در جهان را از طریق افزایش کمک های بشردوستانه خارجی و تقویت شراکت با متحدان آمریکا، احیا کند.

وزارت دفاع آمریکا نیازمند فاصله گرفتن از تسلیحات و تجهیزات قدیمی است تا بتواند با جهش فناوری نظامی در ارتش چین مقابله کند. به همین علت در بودجه سال 2022 به کاهش خرید جنگنده ها و تانک ها و کشتی های متعارف و اختصاص بودجه بیشتر به ساخت کشتی های بدون سرنشین و نوسازی سامانه موشک های سریع و زرادخانه هسته ای آمریکا، توصیه شده است.
لایحه بودجه پنتاگون نشان می دهد نیروهای زمینی و دریایی و هوایی آمریکا همگی بر موشک های فراصوت متمرکز شده اند که به کلاهک های متعارف مجهز هستند ولی می توانند چندین بار سریعتر از سرعت صوت حرکت کنند و اهدافی را منهدم کنند که تاکنون با موشک های کروز یا موشک های بالستیک هسته ای قابل اصابت بودند.
بعید از جمهوری خواهان کنگره با لایحه بودجه دولت بایدن به سرعت موافقت کنند به طوری که شماری از سران کنگره در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا معتقدند این لایحه موجب می شود آمریکا برای مقابله با چین از آمادگی کمتری برخوردار باشد.
دولت بایدن همچنین برخلاف دولت ترامپ توجه به دموکراسی و حقوق بشر را افزایش داده و 2 میلیارد و 800 میلیون دلار برای مقابله با پسرفت دموکراسی در جهان و توسعه برنامه مبارزه با فساد و حمایت از رسانه ای مستقل و گروه های مدافع حقوق بشر و حاکمیت قانون اختصاص داده است.