کد خبر: ۳۴۴۶۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۳۰۳

ابتکار: تفکراتی در تلاش برای حذف زنان هستند

ایسنا نوشت: معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، گفت: برای استمرار ارزشها و هویت انقلاب اسلامی و ایرانی باید گفتگوی بین نسل را برقرار کنیم. نمیتوان فضای سایبر را بست. ما همگی امروزه شهروند جهانی هستیم و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم. این نگاه سنتی در ارتباط با دین، امروزه پاسخگو نیست.
معصومه ابتکار در دومین دوره گفتگو های منطقه‌ای زنان در تهران با موضوع گفتگوهای منطقه‌ای در زمینه دستاوردها و اقدامات در توسعه و پیشرفت حوزه زنان و خانواده که با حضور دانشگاهیان و اساتید هفت کشور منطقه لبنان، عراق، سوریه، یمن، فلسطین، بحرین و الجزایر برگزار شد، اظهار کرد: جز گفتگو و تامین فضای سالم برای انتخابهای آزاد جوانان راه دیگری نداریم. نمی‌توان به جوان چیزی را تحمیل کرد. با اجبار کاری از پیش نمی‌رود بلکه با نسل جوان باید با احترام متقابل، حفظ حرمت، آموزش درست و کرامت انسانی برخورد کرد که محور گفتگوی بین نسلی ما همین مسائل است.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: دوران دفاع مقدس در بسیاری از ابعاد زندگی ایرانیان به پایان نرسیده و ما به برکت لطف خدا و مبارزات مردم برای استقلال آزادی و جمهوری اسلامی، کمترین مداخله خارجی‌ها را بر نتابیدیم و روی پای خود هستیم و با پشتوانه رای و خواست و اراده مردم این انقلاب شکل گرفت.


وی ادامه داد: امام خمینی از ابتدا روی این موضوع تاکید داشتند و گفتند ساز و کار مردم سالاری در دوران معاصر رفراندوم و انتخابات است و مردم آزادانه بر اساس حق اختیار و رای و اعمال سلیقه دارند. 

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری گفت: بارها به امام گفتند نیازی نیست خانم ها در راهمیمایی‌ها حضور داشته باشند و مشکل شرعی دارد، در انتخابات مجلس نیازی به حضور نماینده زن نیست. درحالی که امام گفتند مشکل شرعی ندارد. زن ها در تمام مراحل حضور داشتند و حق تعیین سرنوشت دارند این نگاه پیشرو امام بود که جمهوری اسلامی را شکل داد.


وی با تاکید بر پشتوانه رای مردم در جمهوری اسلامی، افزود: اگر غیر این بود حکومت داعشی شکل می‌گرفت که زنان سهمی نداشتند. در این ۴۲ سالی که مردم یک لحظه از جنگ، تحریم و جنگ اقتصادی و فشارها و جنگ روانی آرام نبودند و دروغ درباره ایران گفته می‌شود؛ اگر این پشتوانه قوی از لطف خداوند و مردمی که ایستادگی و صبر کردند نبود، امروز نتایج این تلاشها را نمی‌دیدیم.

ابتکار با گرامی داشت یاد و خاطره شهدای عرصه مقاومت از جمله شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس و شهدای اخیر فلسطین، یمن و لبنان، ادامه داد: تفکری که تلاش داشت زنان را حذف کند تلاش خود را مرحله به مرحله ادامه داد و آن تفکر همچنان هم هست و در تمام جوامع وجود دارد. تفکری که وا پس گرایانه به موضوع زنان نگاه می‌کند درحالی که از دیدگاه مترقی امام (ره) و مقام معظم رهبری به مدیریت زنان توجه شده است. مقام معظم رهبری اخیرا در پیامی به مناسبت کنگره ۱۷ هزار زن شهید و جانباز  به مدیریت زنان تاکید و اذعان کردند.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، تاکید کرد: اگر دستاورد و پیشرفتی داریم حاصل پشتوانه مردمی و استمرار حضور مردم و مردم سالاری در این کشور است که اگر آسیب بیند و خدشه دار شود  نمی‌توانیم پیش رویم. فشار حداکثری ترامپ علیه مردم ایران مفتضحانه شکست خورد و ایران سربلند شد چراکه ما در کنار ایستادگی در موضوعات مختلف در دیپلماسی و پیشبرد گفتگوهای موثر در سطح بین المللی کار کردیم و امیدواریم این گفتگوها باعث رفع تحریم ظالمانه علیه ایران شود چراکه ادامه این تحریم ها هر لحطه تحمیل هزینه سنگین علیه مردم ایران است و تاخیر در برداشتن تحریمها ظلم بزرگی علیه زنان ایران است.

به گفته ابتکار، سازمان غذا و دارو مجوز استفاده اضطراری از اولین واکسن ایرانی کرونا را صادر کرده و این دستاورد بزرگی برای کشوری است که تمام این دوران را با سختی تحمل و ایستادگی کرد و مردم را در صحنه نگه داشت.

ابتکار افزود: برای تحقق آرمانهای اسلامی  سعی کردیم از سطح برنامه ریزی  و بر اساس مفاهیم قرآنی به عدالت جنسیتی نگاه کنیم و در این راستا شاخص‌ها و برنامه‌های اجرایی و عملیاتی در سطح کور داشته باشیم.

وی با بیان اینکه این معاونت برای تحقق عدالت جنسیتی در هر استان برنامه و ۲۲۵ موافقت نامه در سطح ملی و استانی با دستگاه های متعدد دارد، تصریح کرد: ما فعالیت و وظایف سایر دستگاه‌ها در حوزه زنان را بر عهده نمی‌گیریم و به آنها ورود نمی‌کنیم بلکه فقط بر نکات و موضوعاتی که در آنها شکاف و فاصله داریم تمرکز می‌کنیم.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، گفت: عدالت جنسیتی، تحکیم خانواده، گفتگوی بین نسلی و اصلاح و تنظیم لوایح محور کار ما در معاونت بوده است که بیش از ۲۹ مورد اصلاحیه، پیشنهاد و لایحه در مورد قوانین در این دوره داریم. قوانین باید با شرع مقدس همخوانی داشته باشد اما مفهومش این نیست که نگاه متعلق به گذشته و محدود  کننده داشته باشیم بلکه با اجتهاد پویا حوزه‌های علمیه و نگاه رو به آینده امام خمینی و مقام معظم رهبری باید چالشهایی مثل تعادل بین کار بیرون و خانه را در مورد زنان اصلاح کنیم.

ابتکار با بیان اینکه دختران نباید مجبور شوند میان درس خواندن، کار کردن و یا فرزندآوری انتخاب کنند، تصریح کرد: اگر زن تجربه دنیای امروز را نداشته باشد نمی‌تواند بچه ای را که متعلق به نسل بعد است تربیت و برای حضور در جامعه آماده کند. واقعیت های دنیای امروز را ببینیم و به عنوان مسلمانان عصر امروز در دنیای امروز زندگی کنیم. محدودیت‌ها جواب نمی‌دهد و اجبارهایی که پشتش منطق نیست جوابگو نخواهد بود. انسان آزاد آفریده شده است و شما با این سنت الهی نمی‌توانید درگیر شوید. ما باید تلاش کنیم آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.

در این برنامه چند طرح‌ ملی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری شامل طرح "کمند" با هدف آماده سازی دانشجویان دختر برای ورود به بازار کار پیش از فارغ التحصیلی، "سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در ۳۱ استان کشور" و "اختصاص ۳۰ درصد از مناصب مدیریتی به زنان ایرانی" و طرح "بازاریابی دیجیتال برای زنان" معرفی شدند.