کد خبر: ۳۴۴۶۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
printنسخه چاپی
sendارسال به دوستان
تعداد بازدید: ۸۸۸۳

نرجس سلیمانی از مالزی تا فهرست اصولگرایان/ فرزند پرحاشیه سردار سلیمانی کیست؟

نرجس سلیمانی خط و مشی خانواده حاج قاسم را کنار زده و وارد عرصه فعالیت‌های سیاسی شده. رسانه‌های خارجی پیشتر گفته بودند که حاج قاسم سلیمانی نسبت به دختر بزرگش نگرانی‌هایی دارد
نرجس سلیمانی دختر سردار قاسم سلیمانی فرمانده سابق سپاه قدس که در حمله آمریکا در عراق به شهادت رسید علی رغم اعتراض اعضای خانواده‌اش در فهرست شورای شهر ائتلاف اصولگرایان تهران قرار گرفته است. آنطور که گفته می‌شود وی با وجود درخواست و اصرار برخی شخصیت‌های سیاسی نیز حاضر به انصراف و کناره‌گیری از این فهرست نشده و برای نامزدی در انتخابات مُصر است.

ماجرای نامزدی نرجس سلیمانی در انتخابات شورای شهر

طی یک سال و نیم بعد از ترور و به شهادت رسیدن فرمانده سپاه قدس ایران، نام نرجس و دیگر خواهر و برادرانش زیر سایه نام دختر کوچک‌تر سردار قاسم سلیمانی قرار گرفته بود. زینب سلیمانی دختر کوچک حاج قاسم بعد از شهادت پدر در صدر اخبار ایران و جهان قرار گرفت. او در مراسم تشییع پیکر پدرش سخنرانی کرد، در جمع زنان حزب الله لبنان به عربی صحبت کرد، با رسانه‌های خارجی به انگلیسی مصاحبه کرد و ازدواج او با رضا صفی الدین فرزند هاشم صفی الدین نفر دوم حزب الله لبنان نام او را بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت.



چند هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری در پی طرح نام خانواده سلیمانی به عنوان حامیان یک کاندیدای خاص در رسانه‌ها، زینب سلیمانی گفتگویی با روزنامه جمهوری اسلامی کرد و رسما اعلام کرد خانواده سردار قاسم سلیمانی قرار نیست در ستاد هیچ کاندیدایی فعالیت کنند و از کسی حمایت نمی‌کنند. یک هفته بعد از این گفتگوی رسانه‌ای، نام نرجس خواهر بزرگ زینب در فهرست ائتلاف انقلابی اصولگرایان برای شورای شهر تهران قرار گرفت.

فاطمه سلیمانی و سهراب سلیمانی فرزند و برادر حاج قاسم اقدام نرجس را محکوم کردند؛ به نظر می‌رسد این اولین بار نیست که خانواده با خواهر بزرگتر دچار چالش شده است.

فاطمه سلیمانی در استوری اینستاگرام خود نوشت: «تمام عمرم سعی کردم حتی از اسمم هم استفاده نکنم، چون صوت صدایت همیشه در گوشم نواخته می‌شد که اگر حتی از اسم استفاده کردید ما را نمی‌بخشید.» دختر سردار سلیمانی نوشت: «صفحه‌ام رنگ خون است. خون مظلوم شهید. بابا جانم ما شرمنده شماییم. شما به ما همیشه یاد دادید که هیچ وقت دنبال صندلی نباشیم، چون صندلی خودت میدان جنگ بود.»

او بدون نام بردن از خواهر بزرگترش نوشت: «هرکس در این راه وارد شود نه فقط شرمنده شما بلکه به گفته خودتان شرمنده و مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه خواهد شد.»

واکنش خانواده سردار سلیمانی که گویی از این اقدام نرجس دل خوشی نداشتند به همینحا ختم نشد. سهراب سلیمانی برادر حاج قاسم هم در یک رشته استوری به اقدام برادر زاده‌اش اعتراض کرد. او از روح برادر شهید و غریبش عذرخواهی کرد و نوشت: «تلاش کردم، اما موفق نشدم.»

او بدون نام بردن از جریانی که از نرجس سلیمانی حمایت کرده و زمینه کاندیداتوری او در انتخابات شورا را فراهم کرده، نوشت: «عزیز برادر این کار را با روح مطهرت کسانی کردند که خود را برادر شما می‌پنداشتند، ولی غافل از اینکه شما با خدا معامله کردی و عزیز مردمت شدی. خداوند حافظ آبرویت خواهد بود.»

در اصولگرایان تاکنون دو لیست اصلی منتشر شده که در لیست شورای وحدت مرتضی طلایی سرلیست بود و در لیست شورای ائتلاف، مهدی چمران و پرویز سروری در صدر فهرست قرار گرفته‌اند. به جز اینکه این دو لیست حاشیه‌های زیادی علاوه بر دعوا‌های درونی ایجاد کردند، حاشیه جدید در لیست شورای ائتلاف بود. جایی که نام نرجس سلیمانی دیده شد. خبری از رزومه نرجس سلیمانی نیست و مشخص نیست بر اساس چه رزومه ای نام او در این لیست قرار گرفته است. البته حداد عادل توضیحاتی در این باره داد.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس گفته که با هدف منصرف کردن نرجس سلیمانی از کاندیداتوری در انتخابات با او صحبت کرده. رضا سیفی از نزدیکان قالیباف در توییتی در این باره نوشت: صبح با آقای قالیباف جلسه داشتیم. گفت با دختر شهید سلیمانی صحبت کرده تا او را از حضور در انتخابات منصرف کند اما ظاهرا قبول نکرده اند. به تصمیم خانم سلیمانی احترام می‌گذاریم اما بهتر این است که وارد رقابت‌های سیاسی نشوند و امید داریم انصراف دهند. البته این توییت بی پاسخ نمانده و عباس عبدی با بازنشر آن نوشته: اگر صلاحیت دارد از آمدنش دفاع کنید و اگر ندارد در لیست خود نگذارید، حله.

حداد عادل هم به این موضوع واکنش نشان داده و در جمع خبرنگاران توضیحات بیشتری در این باره داده و گفته: فرزند شهید سلیمانی مستقلاً برای انتخابات شورای شهر تهران ثبت نام کردند، ما در شورای ائتلاف از تصمیم ایشان اطلاع نداشتیم و درخواستی هم از ایشان نداشتیم. برداشت ایشان از وصیت نامه پدرشان این است که از حضور در فعالیت های اجتماعی منع نشده اند گرچه ممکن است برخی دیگر از افراد خانواده با ایشان متفاوت باشد. ایشان قصد داشتند به صورت مستقل در انتخابات شرکت کنند اما برای اینکه احتمال دادیم اطلاع رسانی در این باره به درستی انجام نشود و ممکن است ایشان موفق نشوند و اگر رای نیاورند دشمنان شهید سلیمانی در خارج و برخی در داخل کشور از رای نیاوردن ایشان را به صورت دیگری تفسیر کنند و نتایج سیاسی موردنظر خودشان را بگیرند و بگویند مردم ایران از ارزش های شهید سلیمانی فاصله گرفته اند.

جایگاه خانواده سلیمانی، انتخابات و چند نکته!

نشریه آمریکایی نیویورکر سال ۲۰۱۳ گزارشی تفصیلی درباره شخصیت فرمانده سابق سپاه قدس تحت عنوان «فرمانده سایه‌ها» نوشته است. این گزارش با مراسم ختم شهید حسن شاطری یکی از فرماندهان سپاه قدس و مسئول بازسازی لبنان آغاز می‌شود.

دکستر فیلکینز نویسنده این گزارش سال‌هاست به طور تخصصی بر خاورمیانه تمرکز دارد. او گزارش‌هایی درباره بن سلمان، جنگ یمن، بحران سوریه و لبنان و اردوغان نوشته که همگی بازتاب قابل توجهی در جهان داشته‌اند. او در سال ۲۰۰۹ جایزه پولیتزر را برای یادداشتی درباره پاکستان و افغانستان برنده شده است. فیلکینز شهید سلیمانی را شخصیتی معرفی کرده که چهره خاورمیانه را تغییر داده است.

یک مقام عراقی سابق به نیویورکر گفته بود اگر ده نفر در یک اتاق باشند، زمانی که سردار سلیمانی وارد می‌شود نمی‌نشیند. یک گوشه آرام و بی‌صدا می‌ایستد. حرف نمی‌زند، نظر نمی‌دهد، فقط می‌ایستد و گوش می‌دهد؛ و البته فکر همه افراد حاضر فقط دنبال اوست.

این رسانه به چهره سردار سلیمانی در میان ایرانیان نیز اشاره کرده و نوشته از نظر مردم ایران او یک قهرمان جنگی و یک چهره فروتن است. او خود را یک سرباز کوچک معرفی می‌کند و اجازه نمی‌دهد افراد دستش را ببوسند.

با این وجود همین رسانه سردار سلیمانی را به نقل از برخی مقامات که نامشان برده نشده گفته او دقیقا ویژگی‌های یک فرد باهوش سیاسی را دارد که با همه رابطه خوبی دارد. اما بخش مهم این یادداشت جایی است که به مساله رابطه خانوادگی سردار قاسم سلیمانی اشاره می‌کند.

نیویورکر نوشته: سردار قاسم سلیمانی در تهران زندگی می‌کند و به نظر می‌رسد به طبقه متوسط شهری تعلق داشته باشد.

یک سیاستمدار عراقی که نامش برده نشده، ادعا کرده که سال‌هاست شهید سلیمانی را از نزدیک می‌شناسد. این سیاستمدار عراقی به نقل از یک مقام امنیتی خاورمیانه‌ای گفته سردار قاسم سلیمانی احترام زیادی برای همسرش قائل بوده است و بعضا او را در سفر‌های طولانی خود همراه می‌آورده.

این رسانه تعداد فرزندان سلیمانی را درست نوشته، اما در بیان جنسیت آن‌ها دچار اشکال شده است. نیویورکر نوشته سردار سلیمانی سه پسر و دو دختر دارد (قاسم سلیمانی سه دختر و دو پسر دارد) و پدری سختگیر، اما دوست داشتنی است.

نیویورکر مدعی شده سلیمانی نگاه ویژه‌ای به دخترانش دارد، اما نگران یکی از آن‌ها یعنی نرجس است که در مالزی زندگی می‌کند. مقام امنیتی خاورمیانه به این رسانه گفته دلیل نگرانی حاج قاسم برای دختر بزرگش دلایل عقیدتی دینی دارد

اطلاعاتی درباره تحصیلات نرجس سلیمانی منتشر نشده و صحت ادعای نیویوکر قابل راستی آزمایی نیست، اما با نزدیک شدن انتخابات شورا‌های شهر و روستا که قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در روز ۲۸ خرداد برگزار شود انتظار می‌رود اطلاعات مبهم درباره دختر بزرگ سلیمانی جنبه رسانه‌ای بیشتری به خود بگیرد.